latarka z biedronki

Dosyć pokaźna latarka "Comparator": z przodu reflektor z diodą "mocy".
od spodu "matryca" 24 diodki i z tyłu czerwone migające.
No i problem, bo dioda mocy już nie świeci. Sekcja wykazała: akumulator
żelowy 4V 4Ah, rezystor 22R 5W do ładowania, rezystory do "matrycy",
przerywacz do czerwonych i ... "na krótko" podłączona dioda mocy.
I teraz pytanie: co z tym zrobić? - właściciel upiera się na naprawę.
Nie wiem jakie parametry miała tamta dioda (nawet nie widziałem jak
świeci), trochę mi szkoda podłączać 3 watową diodę (którą mam) i mierzyć
jaki prąd płynie, a z kolei kupować większą nie ma sensu.
Stabilizator prądu? Będzie trudno (4V) - nie wiadomo czy to ma sens -
ile akumulator pożyje.

Mirek.

Re: latarka z biedronki
Daj rezystor 5W w szereg tak, żeby poszło w diodę 1.5-2W i tyle. I tak
będzie o wiele jaśniej niż z oryginalnej.

Re: latarka z biedronki

Nie takie proste jak by się wydawało. Akumulator świeżo po naładowaniu
(nie podczas ładowania) ma przez chwilę jakieś 4,4V , potem spada dosyć
szybko do 4,1V a później już powoli, prawie liniowo do 3,4V. Dioda w
zależnośći od prądu i temperatury ma spadek 3,5 - 3,8V. Dochodzi jeszcze
rezystancja wewnętrzna akumulatora - zależna pewnie od stopnia zużycia i
temperatury.

Mirek.

Re: latarka z biedronki
Przecież to jest zwykła, tania latarka a nie projekt dla NASA... ;)

(4.4-3,5) = ~0.9V w skrajnym przypadku.
Dajesz 1/1.5 oma/5W i nie powinno być problemu.

Re: latarka z biedronki

Najlepiej by było zastosować jakiś prosty driver prądowy. Utrzyma on przez
dłuższy czas  Typowy przykład do AMC7135. Można kupić na alledrogo odpowiednie.
Mają one niewielki drop-out, czyli generalnie nadają się do tego dobrze. Poza
tym diody LED potrafią mieć ok. 3,2V a nawet mniej napięcia przewodzenia. Zależy
od diody.
EM

Re: latarka z biedronki

http://www.lediko.com/Zasilanie_diod_LED/61 /
schemat na samym dole strony

Re: latarka z biedronki

I to jest to co polecasz w tym przypadku ?

J.

Re: latarka z biedronki

po dogłębnej analizie przypadku to raczej jeden rezystorek - 4v i pół do
ampera, ciasno, a niewykluczone że po prostu żarówkę

Re: latarka z biedronki
Hello Adamschodowy,

3V dodatkowo potrzeba.

Re: latarka z biedronki

Może i tak... ale jak czytam o chipach w diodach... ech szkoda gadać.

Pozdrawiam
Bassteq

Re: latarka z biedronki

Wsadziłem w końcu diodę 3W - sama nie miała szans na przeżycie - prąd na
starcie na zleżałym już akumulatorze to 870mA i podczas rozgrzewania się
zaczął rosnąć. Podłączyłem w szereg bezpiecznik polimerowy - znamionowo
400mA - prąd w ciągu kilku sekund stabilizuje się na 560 - 600mA... nie
wiem ile to pożyje, w każdym razie właścicielowi poradzę nie zaświecać
jej zaraz po ładowaniu (niech sobie poświeci tymi bocznymi diodkami) i
nie świecić zbyt długo - radiator i tak ma za mały na tą moc.

Mirek.

Site Timeline