latarka z biedronki

Dosyć pokaźna latarka "Comparator": z przodu reflektor z diodą "mocy". od spodu "matryca" 24 diodki i z tyłu czerwone migające. No i problem, bo dioda mocy już nie świeci. Sekcja wykazała: akumulator żelowy 4V 4Ah, rezystor 22R 5W do ładowania, rezystory do "matrycy", przerywacz do czerwonych i ... "na krótko" podłączona dioda mocy. I teraz pytanie: co z tym zrobić? - właściciel upiera się na naprawę. Nie wiem jakie parametry miała tamta dioda (nawet nie widziałem jak świeci), trochę mi szkoda podłączać 3 watową diodę (którą mam) i mierzyć jaki prąd płynie, a z kolei kupować większą nie ma sensu. Stabilizator prądu? Będzie trudno (4V) - nie wiadomo czy to ma sens - ile akumulator pożyje.

Mirek.

Reply to
Mirek

W dniu 19.06.2011 12:44, Mirek pisze:

Daj rezystor 5W w szereg tak, żeby poszło w diodę 1.5-2W i tyle. I tak będzie o wiele jaśniej niż z oryginalnej.

Reply to
Michoo

Nie takie proste jak by się wydawało. Akumulator świeżo po naładowaniu (nie podczas ładowania) ma przez chwilę jakieś 4,4V , potem spada dosyć szybko do 4,1V a później już powoli, prawie liniowo do 3,4V. Dioda w zależnośći od prądu i temperatury ma spadek 3,5 - 3,8V. Dochodzi jeszcze rezystancja wewnętrzna akumulatora - zależna pewnie od stopnia zużycia i temperatury.

Mirek.

Reply to
Mirek

Przecież to jest zwykła, tania latarka a nie projekt dla NASA... ;)

(4.4-3,5) = ~0.9V w skrajnym przypadku. Dajesz 1/1.5 oma/5W i nie powinno być problemu.

Reply to
Michoo

I to jest to co polecasz w tym przypadku ?

3V dodatkowo potrzeba.

Może i tak... ale jak czytam o chipach w diodach... ech szkoda gadać.

Pozdrawiam Bassteq

Reply to
Bassteq

Wsadziłem w końcu diodę 3W - sama nie miała szans na przeżycie - prąd na starcie na zleżałym już akumulatorze to 870mA i podczas rozgrzewania się zaczął rosnąć. Podłączyłem w szereg bezpiecznik polimerowy - znamionowo

400mA - prąd w ciągu kilku sekund stabilizuje się na 560 - 600mA... nie wiem ile to pożyje, w każdym razie właścicielowi poradzę nie zaświecać jej zaraz po ładowaniu (niech sobie poświeci tymi bocznymi diodkami) i nie świecić zbyt długo - radiator i tak ma za mały na tą moc.

Mirek.

Reply to
Mirek