"Laseroooptyka"

Dnia Tue, 02 Nov 2010 12:15:39 +0100, Tornad napisał(a):

Niekoniecznie. Gdybyś poszukiwał bardzo nietypowego śrubokręta do odkręcania pokręconych śrubek, to wiele osób z ciekawości by się zapytało, w jakim to urządzeniu producent umieścił takie dziwadło.

Ma to kilka celów:

  1. Czysta, małpia ciekawość, do czego ktoś może używać takiego czegoś
  2. Odsianie przypadków, w których: a. pytający nie wie, o czym pisze b. pytający zwyczajnie pomylił się przy zadawaniu pytania (na przykład pomylił jednostki o kilka rzędów wielkości - każdemu może się zdarzyć)
  3. Chęć pomocy pytająceu, który czasem usiłuje po raz wtóry wynajdywać koło, podczas gdy istnieje proste i sprawdzone rozwiązanie.

Jeżeli pytasz o pomoc, to ten pomysł już nie będzie wyłącznie twój. Jeżeli jakieś rozwiązanie jest kluczowym elementem Twojego genialnego urządzenia, to chyba to rozwiązanie powinno stanowić Twój pomysł, efekt Twojego rozmyślania, doświadczenia i edukacji, a nie zostać podsunięte przez kogoś z publicznego forum?

I tutaj może mieć zastosowanie punkt 2a, 2b i 3:

- możesz po prostu nie wiedzieć o czym piszesz, skoro zamierzasz używać megahercowych laserów do odstraszania pcheł

- możesz się pomylić przy podawaniu zakładanych parametrów tych laserów

- możesz nie wiedzieć, że istnieją sprawdzone, tanie i działające środki do walki z pchłami

Reply to
Yakhub

Uwielbiam genialnych konstruktorów - paranoików. Mam z nimi do czynienia na codzień. Co rusz muszę wyciągać z takich podstawowe informacji, konieczne do poprawnej technicznie i bezpiecznej konstrukcji. A im bardzie tajne/poufne tym bardziej zazwyczaj banalne się okazuje.

Ech konstruktorzy,fachowcy... Szukam takowych i parę osób przewinąłem przez _testy_. Goście ukończyli przykładowo budowę maszyn i nie potrafią banalnych układów rozwiązać*. Gościa po informatyce pytam co to jest serwer DHCP i co słyszę w odpowiedzi - "jak Pan powiedział?". Pytam ślusarza o prędkość obrotową wiertła 10mm, którego ma użyć do przewiercenia się przez płaskownik ze stali kwasoodpornej - słyszę "no tak ze 2000 obrotów na minutę wystarczy". Jestem przerażony wiedzą i zaradnością młodych zaraz po szkole. :( Czekam na dzień, w którym ktokolwiek odpowie mi na choćby jedno pytanie

- poważnie!

Miłego Romku. Irek.N.

  • 1. mimośród z drążkiem (jak tłok, korbowód i wał korbowy w silniku spalinowym) - jaką teoretyczną maksymalną siłę na drążku mogę uzyskać?
  1. Jaka będzie (proszę oszacować) średnica bębna, jeśli na rurze o średnicy 150mm nawinę 100mb taśmy o grubości 1cm?
Reply to
Irek N.

:(

No rzeczywiscie na tak proste pytania jak dotad nie uzyskales prawidlowych odpowiedzi. Nieslychane do czego doprowadzila ta reforma szkolnictwa. Moge sprobowac? Na pierwsze niejako z mety odpowiedzialbym nieskonczenie wielka, ta sila teoretyczna, na tloku oczywiscie. Odpowiedz na drugie sie powoli calkuje. Prosze o ocene. Pzdr. Tornad

Reply to
Tornad

W dniu 2010-11-02 20:16 Irek N. napisał(a):

Na bębnie (patrząc z boku na przekrój) musi się zmieścić 100m * 0,01m =

1m^2 taśmy. Rura ma przekrój ok. 0,017671 m^2. Czyli jak przybędzie jeszcze 1m^2 to całość osiągnie średnicę ok. 1,1383m. Zgadza się?
Reply to
Adam Dybkowski

Gdzie mieszkasz i czemu tak daleko? ;-))

Miłego. Irek.N. ps. _oszacować_, żeby nie dobijać :)

Reply to
Irek N.

A bo ja wiem... Adam, ja tego nie liczyłem :) Wystarczył by mi natomiast Twój tok myślenia.

Miłego Adamie. Irek.N. ps. mój konstruktor poszedł szerzej - w 3 wymiany. Dałem dla sprawdzenia czy nie przeginam z pytaniami czasem ;)

Reply to
Irek N.

Nie wiem czego Ci brakuje w pytaniu, więc nie wiem co powinienem dodać żebyś miał sprecyzowane (napisałeś niejasno) :) Może gdybyś zobaczył kinematykę na papierze było by jaśniej, ale rysować mi się nie chciało, nie sądziłem że ktoś to będzie brał na serio. A do drugiego... nie lubię jak konstruktor zgaduje, później powie mi... sorry szefie?

Irek.N.

Reply to
Irek N.

Dlaczego "by"? Bardzo jasno podał tok myślenia.

Pozdrawiam, Paweł

W dniu 2010-11-02 21:54, Irek N. pisze:

No jest podany "obiekt" i "niewiadoma", ale brak "danych" - czy podajesz moment napędowy tego mimośrodu, odległość drążka od osi obrotu, ew dla dokładności większej - średnicę drążka (i chcesz znać siłę jaką taki drążek może w wirtualny korbowód-tłok cisnąć/ciągnąć), czy może chodzi ci o jakieś obliczenia wytrzymałościowe, bo w tak podanym pytaniu odpowiedź by była "nieskończoną siłę na drążku, przykładając nieskończony moment do korbowodu, posiadając nieskończenie solidny element umocowany w nieskończenie solidnym układzie odniesienia" ;)

Reply to
BartekK

No toś mnie teraz zabił. Polski trudna język i najwyraźniej leserstwo na nim wyszło ze mnie... ;) Pewnie że ładnie podał. Miałem na myśli, że "było by" wystarczające do zatrudnienia... gdyby takie zatrudnienie miało kiedykolwiek nastąpić. Nie sądzę jednak żeby Adam zmienił zawód i zamieszkanie. Choć kto wie. :)

Miłego. Irek.N.

Reply to
Irek N.

No ba, ja też nie szkolony w mechanice jestem.

Ale tutaj nie chodzi o wynik. Sam nie znałem zanim A.D. nie policzył. Zauważ że Adam podał jak do wyniku doszedł, a Tornad nawet nie podał żadnej cyfry. Nie wymagam od gościa (zestresowanego zapewne) liczenia czegoś na kartce z dokładnością (yyy...precyzją?) do 6 miejsca po przecinku. Fajnie natomiast jak zobaczę _błysk_ zrozumienia w oku.

Ja nawet takiego zatrudniałem przez pewien czas. Certyfikaty były, myślenia za to nie było. Chyba lepiej sobie radzą hobbyści - nawet jeśli nie dokładnie trafiam w zainteresowania, niż _zawodowcy_ - bo tak należy traktować gościa po studiach tematycznych.

Miłego. Irek.N.

Reply to
Irek N.

...moment bez znaczenia...

...nadal bez znaczenia...

...jako i poprzednio...

...passs...

...było o sile...

Bartek, nie da się pracować z konstruktorem, gdy ten zaczyna liczyć wytrzymałość śrubek pod wyświetlacz LCD 4x20znak ;)

Miłego. Irek.N. ps. zaraz mnie zjedzą że odległość jednak ważna jest ;)

Reply to
Irek N.

Odpowiedz na drugie sie powoli calkuje.

Reply to
kogutek

Juz nadrabiam zaleglosci, wrocilem z roboty), w ktorej nad tym myslalem i szacuje na srednice na okolo 1.3 metra. Ale nie podales z czego ta rura bo na ogol rury sprzedaje sie wg srednicy wewnetrznej a grubosc scianki zalezy od materialu.

Oto podobne zadanka; Dwaj rowerzysci oddaleni o 2 km ruszaja sobie na spotkanie jadac z predkoscia

20 km na godzine. Jeden z nich ma tresowana muche, ktora lata z predkoscia 50 km/godz ale w specyficzny sposob. Mianowicie jak doleci do rowerzysty jadacego z naprzeciwka w kierunku tego ktory te muche wypuscil na starcie, to zaraz wraca z powrotem i tak lata od jednego do drugiego do chwili spotkania sie rowerzystow. Mucha pokonuje oczywiscie co raz krotsze odcinki drog miedzy rowerzystami az do momentu ich spotkania na srodku tego 2 km odcinka. Oszacowaj sumaryczna droge przebyta przez te muche. I drugie zadanko stare ale zapewne wszyscy tu obecni mieli o ile juz nie patefon to adapter. Jest plyta gramofonowa, dlugograjaca, krecaca sie z predkoscia tych 33 obrotow na minute. Na tej plycie, wliczajac przerwy pomiedzy utworami, gramofon gra bez przerwy dokladnie pol godziny. Pytanie ile jest rowkow na powierzchni tej plyty liczac jej powierzchnie od tej dziury na srodku az do krawedzi plyty. Dla ulatwienia tylko z jednej jej strony. Pzdr. Tornad
Reply to
Tornad

Pan Tornad napisał:

Gdyby nie chodziło o płytę długogrającą, to by wcale nie było prawdą, że tylko jeden. Była wydana taka płyta (mała, na 45 obrotów), która miała dwa rowki na jednej stronie. Równoległe. Każdy z innym utworem. Jak się ją zapuszczało, to nie było pewności, co tym razem zagra.

Reply to
Jarosław Sokołowski

To akurat proste, rowerzysci spotkaja sie po 1/20 godz. Mucha w tym czasie przeleci (1/20)*50 czyli 2.5 km

Na wszyskich plytach byl zawsze jeden rowek po kazdej stronie...

Tomek

Reply to
Tom