Kwarc przez PLL czy kwarc bezposrednio - ktory stabilniejszy?

Załóżmy że interesuje Was uzyskanie stabilnego przebiegu zegarowego
80.0000MHz
Pracujecie z FPGA i taktujecie tym zegarem zatrzaski zbierające dane i CPU.
Pracujemy z oscylatorem kwarcowym w standardzie +/-50ppm bez termostatu:
http://www.ctscorp.com/components/Datasheets/008-0256-0_F.pdf

Macie do wyboru dwie opcje:

1. zasilić procesor i FPGA z zatrzaskami bezpośrednio z kwarca/oscylatora
80MHz.
2. wpuścić do FPGA sygnał z kwarca 10MHz i pomnożyć go wewnątrz FPGA na PLL.

Która opcja lepsza i dlaczego? Na pierwszy rzut oka opcja z PLL ma dodatkowe
komponenty wnoszące jitter, wahania temperaturowe, więc powinna być gorsza.
Ale wersja z PLL pracuje z powolniejszym kwarcem, to powinno pomóc?

Re: Kwarc przez PLL czy kwarc bezposrednio - ktory stabilniejszy?

    Zależy od pętli fazowej wewnątrz FPGA. Jeśli VCO ma duże szumy fazowe i
filtr w pętli fazowej jest wąski, to wynikowy zegar będzie gorszy.
Myślę, że zegar bezpośrednio z generatora 80 MHz może być lepszy niż
powielanie. Mierzyłem kiedyś taki
http://www.tme.eu/generator-kwarcowy-smd-7x5mm-80mhz-5v-rakon/arts/pl/a09/cfps-73-4m.html
generator (80 MHz) i miał przyzwoite szumy fazowe.

--
Filip.

Re: Kwarc przez PLL czy kwarc bezposrednio - ktory stabilniejszy?
UBF%ytkownik Filip Ozimek napisaB3%:

OdpowiedBC% brzmi zupeB3%nie inaczej (znaczy caB3%kiem w drugB1% stronEA%
2E%..) -20%
widmo pEA%tli PLL nie moBF%e byE6% lepsze od widma jej wzorca - z g..a bi=
cza20%
nie ukrEA%cisz!.

--20%
Darek

Re: Kwarc przez PLL czy kwarc bezposrednio - ktory stabilniejszy?

    Czyli nawet jeśli w pętli jest wąski filtr, to pętla przedrukuje
wszystkie szumy fazowej z zaszumionego wzorca na niskoszumne VCO?

--
Filip.

Re: Kwarc przez PLL czy kwarc bezposrednio - ktory stabilniejszy?
http://www.tme.eu/generator-kwarcowy-smd-7x5mm-80mhz-5v-rakon/arts/pl/a09/cfps-73-4m.html

No jak nie jak tak ?
Moze nie tak jak Filip napisal, ale PLL ze stabilnym VCO moze
odfiltrowac szumy fazowe ze zrodla odniesienia.

W tym przypadku nie podejrzewam zeby kwarcowy oscylator mial jakies
duze szumy, powinien byc sporo lepszy niz wbudowane VCO,
no chyba ze przy 80MHz przebieg juz nie taki, a konwersja w FPGA z
"prostokata wejsciowego" na "prostokat  wewnetrzny" powoduje duzy
jitter tego ostatniego ..

J.

Re: Kwarc przez PLL czy kwarc bezposrednio - ktory stabilniejszy?

Wahania temperaturowe beda tu bez znaczenia.

PLL polepsza stabilnosc jesli stabilnosc krotkokresowa wewnetrznego
generatora jest lepsza niz czestotliwosci odniesienia.

Na oko tu bedzie odwrotnie.

J.

Re: Kwarc przez PLL czy kwarc bezposrednio - ktory stabilniejszy?

Jak chcesz uzyc oscylator bezposrednio, to musisz sobie cos dolozyc do
sprawdzania czy juz wystartowal (albo odpowiednio opoznic reset). Jak
uzyjesz PLL to sie to robi z wyjscia 'locked'.
Nigdy z PLL w Alterach nie mialem problemu.

Aha - chcesz miec 80.0000MHz (zakladam ze chcesz miec to z dokladnoscia
do 100Hz, co jest 1ppm), wiec z podanym oscylatorem to niemozliwe jest.
IMHO 50ppm z 80MHz to 4kHz.

--
Jerry1111

Re: Kwarc przez PLL czy kwarc bezposrednio - ktory stabilniejszy?

Tak jest, dzięki za tą uwagę.
Reset jest z definicji opóźniony przez RTC o 200ms - sądzę że oscylator
już za ten czas będzie stabilny. Ale sprawdzę to.

Co do "problemów" to ja tez nie mam :-) Ale mi gostek z "quality controll"
zarzuca że w moim nowym produkcie zegar pływa bardziej niż w starym
co to chodził na kwarcu 64MHz "wprost". Mogę mu to samo na szybko
zrobić w FPGA, podmienię kwarca 10 na 80 i niech się bawi w sprawdzanie ;-)

No jasne, napisałem sobie o jedno zero za dużo :-)

Re: Kwarc przez PLL czy kwarc bezposrednio - ktory stabilniejszy?

Ile plywa? Moze on sie czepia, albo nie rozumie? No i plywa czy tylko ma
jitter? Wiem, czepiam sie, ale pojac nie moge skad takie problemy moga
byc (a z drugiej stroni i mnie moze kiedys trafic ;-( )

Raczej o 2. A jak o 2, to prosze odpowiedz o ile plywa, chyba ze czegos
nie rozumiem.
Jesli gostek zaakceptuje 4kHz, to powinienes to osiagnac na 'wszystkim'
- znaczy niewazne czy z PLL czy direct. Jak gosc nie polubi 4kHz to ten
generator odpada.
Z drugiej strony - jesli masz duzy jitter to sprawdz Vpll_a/Vpll_d, bo
mi raz sie PLL w Cyclone3 restartowal (nie przylutowany kondensator przy
Vpll_a) od czasu do czasu.

--
Jerry1111

Site Timeline