Karkołomna przeróbka anteny - da rade?

Witam

Jakkolwiek jestem elektronikiem, temat anten zdecydowanie mi nie leży ;) A sprawa z pozoru niedorzeczna - chcę przerobić samochodową antenke GSM na CB (~27MHz), wykorzystując fakt że jest już na dachu i poprowadzono do niej koncentryk 50 Ohm - czyli powinien być dobry. Pytanie - czy wystarczy wkręcić innej długości (1/8 fali?) pręt druciany w istniejący gwint podstawy anteny? Ktoś przerabiał podobny temat?

pozdrawiam

Reply to
Piotr C.

Użytkownik "Piotr C." snipped-for-privacy@gazeta.pl napisał w wiadomości news:d4l2cc$eh1$ snipped-for-privacy@inews.gazeta.pl...

daj se siana, kabel na pewno nie będzie odpowiedni, złącze też, robisz najprostrzą droge do spalenia stopnia końcowego nadajnika, wysupłaj te kilkadziesiąt złotych i kup dobra długa antene, no i bez miernika SWR nawet nei zaczynaj, policz czas kaji stracisz i koszt naprawy radia, posłuchaj mnie nie warto

blur

Reply to
blur

Użytkownik "Piotr C." snipped-for-privacy@gazeta.pl napisał w wiadomości news:d4l2cc$eh1$ snipped-for-privacy@inews.gazeta.pl...

[...]
[...] Podstawę konstrukcji masz. [...]

w istniejący gwint

[...] Niestety, nie wystarczy. Nie wiem, ale strzelam, że ta antena GSM miała u swojej podstawy zgrubienie, nie posiadała zaś klasycznej przeciwwagi. To zgrubienie zawiera układ dopasowujący impedancję anteny do linii transmisyjnej. Musisz wykonać nowy układ dopasowujący i pomierzyć jego zachowanie. Jeżeli nie masz czym (generator, mostek SWR), to proponuję sobie to odpuścić. Szkoda PA w CB ;-). Jeżeli jednak czujesz się na siłach, to polecam lekturę książki Janusza Pieniak "Anteny telewizyjne i radiowe". Była też czyjaś książka, zatytułowana "CB radio" (?) czy jakoś tak. Były w niej też uwagi na temat konstrukcji anten. Generalnie - jezeli będziesz miał szczęscie i trafisz na antenę GSM, w której człon dopasowujący połączony jest w całość z promiennikiem, i jako taki wkręcany w podstawę, to - masz duże szanse na powodzenie całej operacji. Odpadnie Ci problem z zamocowaniem mechanicznym i innymi takimi pierdułkami. Jeżeli jednak masz pecha i dopasowanie znajduje się w podstawie, to ... daj sobie spokój.

Pozdrawiam - Krzysztof Kucharski

Reply to
Krzysztof Kucharski

Użytkownik "blur" snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:d4l3t6$lis$ snipped-for-privacy@nemesis.news.tpi.pl...

???? Możesz podkręcić jasność wypowiedzi ?

[...] złącze też, [...]

Wymiana FME na UC-1 zajmuje 5 minut, łącznie z wypiciem kawy. Przejściówki FME<>UC-1 też nie są niczym egzotycznym.

Krzysztof Kucharski

Reply to
Krzysztof Kucharski

Użytkownik Krzysztof Kucharski napisał:

Zdziwiłbyś się. Bardzo. To zgrubienie zawiera... podstawę anteny ;-) Podstawę w sensie "podstawkę".

m.

Użytkownik "Marcin Łukasik (milea.pl)" snipped-for-privacy@milea.pl napisał w wiadomości news:d4mfaq$kef$ snipped-for-privacy@nemesis.news.tpi.pl...

[...]
[...] Zdziwiłem się ;-). Bo miałem na mysli "zgrubienie" u podstawy radiatora, wkręcanego do podstawki. A może mamy na myśli zupełnie różne elementy ?

Pozdrawiam - Krzysztof Kucharski

Reply to
Krzysztof Kucharski

Użytkownik "Marcin Łukasik (milea.pl)" snipped-for-privacy@milea.pl napisał w wiadomości news:d4mh12$2pd$ snipped-for-privacy@nemesis.news.tpi.pl...

[...]
[...] To dla autora tego wątku chyba pomyślna wiadomość. Swoją droga to ciekawe ... Kiedyś to było nie do pomyślenia. Czas umierać ;-)))

Pozdrawiam - Krzysztof Kucharski

P.S. Naprawdę, w tym zgrubieniu nie ma nic, żadnej ceweczki ? Tylko sama oprawa gwintu ?

Reply to
Krzysztof Kucharski

Użytkownik Krzysztof Kucharski napisał:

A, to chyba pójdę do 'Wybacz mi', bo rozebrałem Andrew (dipol półfalowy i TYLE) i jakąś made-in-taiwan - i to samo. Jakiekolwiek dopasowanie impedancji i takie tam to rzecz jak widać zbędna. Ale w sumie co z tego, że umiera nam powolną śmiercią wzmacniacz. I tak komórki wymieniamy po roku...

m.

Użytkownik Krzysztof Kucharski napisał:

TAK :(

Niestety to samo tyczy się anten yagi na pasma rzędu GHz, wspominanego chociażby Dipol'a. Nie ma żadnego dopasowania impedancji. Jest dipol pętlowy, który ma impedancję 300 Ohm, po wstawieniu direktorów i reflektora plus minus

200 Ohm, a kabelek ma 50 Ohm. Efekt taki, że po paru miesiącach sygnał słabnie nie wiedzieć czemu. A właśnie temu, że dużo tego co wychodzi wchodzi z powrotem do wzmacniacza.

O ile w mikropaskowych impedancję można jakoś dopasować, o tyle tu pasuje wpakować choćby "pętelkę", o której niestety nawet takie firmy jak Cisco zapomniały... (btw. "pomysł" dipola to patent Cisco (właściwie Aironetu) - niestety nie do końca trafiony).

m.

Hm ..

1) dlaczego "powolna smiercia" ? Albo wytrzyma albo szybko zejdzie. 2) a to dopasowanie impedancji to co by mialo byc ? Bo w komorkach latwo dopasowac dlugoscia anteny

3) ... ale tylko w jednym zakresie, ciekawe jak to wyglada w dwoch zakresach.

4) .. no wlasnie, ciekawe .. bo wbudowanej antenki tez dotyczy ..