Jak nalezy dbać o akumulator litowo jonowy?

Witam starych wyjadaczy od baterii i akumulatorów :-)

Przeczytałem tu niedawno wiele ciekawego na temat aku Nicd.
Coś z NASA, jak to przy przechowywaniu ich nalezy je całkiem
rozładować, potem przed użyciem formować itp, itd...

Nie mogę nic ciekawego znaleźć na temat akumulatorów
litowo-jonowych (Li-Ion). Mam dużą latarkę do nurkowania
z takim akumulatorem, 5200mA/h, nietypowy kształt i drogi
więc chciałbym poużywać go jak najdłużej...

Przy założeniu że będę tej latarki używał parę razy i potem
przez parę miesięcy leżeć ona będzie w szafie aby potem
znów za pół roku gdzieś na nurkowanie pojechać i znowu
ją poużywać parę razy - jak należy dbać o ten akumulator?

Czy w czasie nie używania mam go trzymać w ładowarce?
Czy może przechowywać rozładowany, jak przy Nicd? Jak?

Re: Jak nalezy dbać o akumulator litowo jonowy?

http://www.batteryuniversity.com/partone-5A.htm

polownicznie naladowany i w lodowce :-)

Sa tu jacys posiadacze Nokii z bateiami nie zmienianymi od 5 lat ?
Niech napisza jak uzywali.

J.

Re: Jak nalezy dbać o akumulator litowo jonowy?

A od 7 może być?

Normalnie. Bez stosowania żadnych Technik Specjalnych.

Re: Jak nalezy dbać o akumulator litowo jonowy?

Skośnooki producent tej latarki pisze że aku starcza tylko
na 500 cykli ładowania/rozładowania...

Re: Jak nalezy dbać o akumulator litowo jonowy?

Ta moja musiała do tej pory zaliczyć 400-600 cykli, nie zawsze pełnych.
Ale to bateria Li-Polymer do telefonu, nie do latarki. A napisano na
niej "Made in China".

Re: Jak nalezy dbać o akumulator litowo jonowy?

Ta moja latarka pracuje na baterii 5200mA/h przez 130 minut,
czyli rozładowują tą baterię prądem około 0.5C, ciut mniejszym.
Wygląda na to, że raczej się obchodzą z nią delikatnie :-)

Re: Jak nalezy dbać o akumulator litowo jonowy?

Czyli jak - sumienne czekanie na rozladowanie do konca, czy ladowanie
codzienne, pilnujac zeby nie bylo za dlugo, czy podlaczajac na cala
noc ?

Siemsowskie akumulatory niestety po dwoch latach traca juz ponad
polowe pojemnosci, chinskie odpowiedniki tez .. ale moze ja nie umiem
dbac ..

J.

Re: Jak nalezy dbać o akumulator litowo jonowy?

Myślisz, że producenci chcą podcinać gałąź, na której siedzą? Po 2
latach przyjdziesz do sklepu po kolejny akumulator i biznes się kręci.

Jeżeli komuś nie odpowiada - jest gałąź akumulatorów przemysłowych
"wyczynowych". Tylko czy ktoś chciałby zapłacić 10x tyle za akumulator o
2x dłuższym czasie życia? W niektórych zastosowaniach tak.

Re: Jak nalezy dbać o akumulator litowo jonowy?

Nigdy w życiu akumulatora do telefonu nie kupowałem osobno.

Mnie na przykład nie odpowiada. Wiem, że pewne rzeczy trudno przewidzieć,
ale zapamiętam sobie, którego producenta mam unikać. Niech se siedzi
w spokoju na swojej gałęzi, jak mu z tym dobrze.

Re: Jak nalezy dbać o akumulator litowo jonowy?

Ktos je jednak kupuje. Nawet do Nokii sie sprzedaja :-)
Choc przyznaje ze nie jestes jedyny ktory sie przyznaje do takiej
dlugowiecznosci.

Z tym ze Nokia nie robi baterii i nie znasz dnia ani godziny :-(

J.

Re: Jak nalezy dbać o akumulator litowo jonowy?

Nawet ja liczę się z możliwością takiego zakupu (chyba że Nokia e52
okaże się jeszcze lepszym telefonem).

A nie może być tak, że że to telefony Nokii lepiej od innych dbają
i wykorzystują możliwości akumulatorów? Wracając do pytania o mój
sposób ładowania komórki -- czy telefony Siemensa nie informują
o zakończeniu procesu ładowania i nie odłączają się od prądu?

W pewnym sensie (w tym samym) Nokia nie robi również telefonów.
Na wszystkich akumulatorach mam nalepkę z napisem "Nokia", tak jak
na telefonach. Nawet z hologramem. Jako "Made in" występuje tam
Japan, China, Czech Republic, Germany. Nie mogę powiedzieć, żeby
jedne były lepsze od drugich.

Re: Jak nalezy dbać o akumulator litowo jonowy?

Noo gwarantuje ci, ze li-iony gwaltownie zaprotestuja w razie
przeladowania. Byloby glosno (medialnie i doslownie) o braku BMSa w taim
aku.

--
Jaroslaw "jaros" Berezowski

Re: Jak nalezy dbać o akumulator litowo jonowy?

Jak najbardziej jest to mozliwe.
Siemens uzywal Panasonica, a z tym producentem mialem juz wiecej
klopotow - np laptopy Aristo, w ktorych wszystkie baterie po ~18
miesiacach padly.

Z informowaniem to jest jeszcze ciekawiej, ale ladowanie wyglada tak
ze najpierw jest jakby staly prad, po dojsciu do 4.2V zaczyna sie
ladowanie pulsowane, jak spadnie wypelnienie to sie ladowanie wylacza
.. i po jakis pol godzinie wlacza ponownie. Tym razem blyskawicznie
wchodzi w tryb pulsujacy i po paru minutach znow sie wylacza.
I znow pol godziny przerwy ..

Z tym ze co do telefonow do moze byc fabryka Nokii w Chinach czy na
Wegrzech, z malezyjskich scalakow itp. Ale ogniwa w bateriach sa
jakiejs innej firmy ..

J.

Re: Jak nalezy dbać o akumulator litowo jonowy?

A czy to dobrze, czy źle? Rozumiem, że to Siemens tak robi, w Nokii
niczego podobnego nie zaobserwowałem (da się to w ogóle zaobserwować,
czy trzeba wiedzieć?). Ale zaobserwowałem, że bateria po siedmiu latach
dalej dobra, a w Siemensach zdycha podobno po dwóch.

Z malezyjskich scalaków? A Nokia przecież fińska. Jaka więc różnica
między telefonami i akumulatorami?

Re: Jak nalezy dbać o akumulator litowo jonowy?

Ch* wie. Wyglada rozsadnie .. ale moze diabel ukryty jest w
szczegolach ? Np sa zalecenia zeby podac 4.2V i poczekac az prad sam
spadnie, skoro oni pulsuja, to moze wieksze napiecie podaja ?
A moze te pol godziny to za czesto, i trzeba odczekac wiecej

Na ladowarce samochodowej ladnie widac jak diodka pulsuje.
Ale najwiecej wynika z wbudowanego monitora baterii.

Kilka siemensow mialem i kilka roznych baterii - no niestety sie
zuzywaja dosc szybko.

Ze Malezja robi dobre scalaki a Panasonic kiepskie li-ion :-)
I nawet nie bedziesz wiedzial kiedy sie zmieni dostawca ..

Albo dostawca cos zmieni. Sony robil dobre li-ion, az sie zaczely
palic w Dell'ach.

J.

Re: Jak nalezy dbać o akumulator litowo jonowy?

Może tylko wygląda, i w dodatku wyłącznie na pierwszy rzut oka?
Ile może się rozładować akumulator w ciągu pół godziny? Tak jakoś
mniej więcej o 0,3%. Mnie jest raczej wszystko jedno, czy mam
telefon naładowany w 100%, czy w 95%. Więc mogłoby sprawdzać na
przykład co 8 godzin. Za to dobrze jest mieć pewność, że takie
pozostawienie telefonu z ładowarką na 8 godzin krzywdy mu nie
zrobi.

Ładowarkę samochodową mam, bo kupiłem kiedyś na stacji benzynowej
jak mi się wyjazd przedłużył. Użyłem tylko raz. Ale tam jest taka
diodka, która się pali zawsze, jak tylko ładowarka wetknięta jest
w dziurę po zapalniczce.

A tego w telefonie nie mam. Może właśnie dlatego akumulator starcza
mu na tak długo?

Przywykłem do tego, że zanim zmienię telefon, zmieni się kilku dostawców
tego i owego. Ja chyba nawet nie chcę nic o takich zmianach wiedzieć.

Przeczytałem niedawno o nowej Nokii e52, że ma bez ładowania wytrzymywać
miesiąc. Ponieważ wygląda ona przyzwoicie (telefony kupowane za złotówkę
często są wybrakowanie, można trafić na taki, który w ogóle nie ma
klawiszy), niewyklyczone, że kupię sobie zamiast nowej baterii. Ciekawe,
czy też wytrzyma 500 cykli ładowania, tak jak głoszą podawane tu teorie.

Re: Jak nalezy dbać o akumulator litowo jonowy?

Mysle ze oni nie czekaja pol godziny bo tak lubia, tylko az sie aku
rozladuje na tyle ze napiecie iles tam spadnie.

Z drugiej strony - czy takie doladowywanie szkodzi ?

Z trzeciej .. a moze lepiej nie zostawiac na cala noc :-)

Jestes pewien ze nie ma ?
Np http://www.mwiacek.com/gsm/netmon/faq_net6.htm#41

J.

Re: Jak nalezy dbać o akumulator litowo jonowy?

No ale ja właśnie taką strategię uważam za skrajnie niemądrą! Po co
monitorować napięcie z taką dokładnością, że powstaje to półgodzinne
oscylacje? Jak bateria będzie w gorszym stanie, to te oscylacje
jeszcze się skrócą. A to (zakładam) będzie ją jeszcze bardziej
wykańczać. Już nie wspomnę o tym pieprzonym dwutlenku węgla -- przy
takim podładowywaniu prawie naładowanego akumulatora, sprawność
energetyczna musi być jakaś koszmarna. Poza tym takie sprawdzanie
co chwila napięcia i kombinowanie co z tym zrobić, też pewnie trochę
energii wymaga. Już lepiej po skończeniu ładowania dać se siana na
kilka godzin.

Co do teorii, zdania są podzielone. A w praktyce widać, jak się różni
Nokia od Siemensa.

??? Wracam późną porą do domu czy hotelu, sam w takim stanie, że
powinienem jak najszybciej podładować w łóżku swoje akumulatory
na dzień następny, a tu jeszcze mam pilnować procesu ładowania
telefonu? To ja dziękuję za coś takiego. Ja chcę normalny telefon,
a nie tamagotchi.

Ale ten cały netmonitor nie jest domyślnie włączony, a jak się go
aktywuje, to baterie na krócej starczają. Kiedyś sobie urochomiłem,
ale zaraz wyłączyłem, bo pożytku z niego żadnego nie ma.

Re: Jak nalezy dbać o akumulator litowo jonowy?

Może w tych tańszych przygasa przy poborze prądu. Nigdy się nie przyglądałem
swojej...

--
http://www.gophi.pl /

Re: Jak nalezy dbać o akumulator litowo jonowy?

Ta co kupiłem wygląda na najtańszą jaka może być. Dioda w niej
sygnalizuje podłączenie zasilania, a nie telefonu. Nie sądzę,
by miała cokolwiek wspólnego z poborem prądu. Chociaż być może
jak się ładuje jakiegoś Siemensa, to przygasają światła samochodu
i spadają obroty obciążonego silnika (nigdy wcześniej nie miałem
do czynienia z ich telefonami, ale trochę jestm zaskoczony tym,
co przeczytałem tu o tej marce).