GPRS - opóźnienia

Takie mam pytanie do praktyków chyba...
Otóż, potrzebuję przesłać dane do modułu zawierającego GSM via GPRS.
Dane mają być wysyłane co kilka , kilkanaście minut. Nieduże dane :)
Sposób wysyłki nie wiem na razie jaki, bo to wszystko jedno - z jakiegoś serwera
generalnie.

Zastanawiam się, jak szybko dotrze to do odbiornika przeciętnie ?
Wie ktoś coś o tym ?

Re: GPRS - opóźnienia
Cześć

od 200 ms do pojedynczych sekund, a przy okazji ramki się stracić
mogą....nawet w TCP/IP

Pozdrawiam
Arek

Re: GPRS - opóźnienia
sundayman takie ma pytanie do praktyków chyba:

Wysyłam co minutę *z* modułów *do* serwera w Internecie po kilkaset
bajtów TCP. Z powodzeniem, od kilku lat.

Tak *przeciętnie*, to chyba ze 100-150 ms. Ale bywa, że kilkaset. W drugą
stronę, to nie takie proste, bo moduł GSM podłączony do publicznego AP
nie ma publicznego IP. Ale gdyby moduł miał (mógł) pobierać coś z serwera,
to będzie tak samo. Można próbować zrobić tunel SSH i mieć możliwość
inicjowania transmisji z obu stron, ale na GPRS to marnie działa.

Próbowałem z prywatnym AP od operatora, gdzie kilka modułów było w jednej
sieci z prywatnymi IP, ale działało to tragicznie. Bywało, że pakiet
leciał kilka sekund.

Re: GPRS - opóźnienia
A to nie lepiej zrobić RESTowe zapytania z długo timeoutującą
odpowiedzią? Urządzenie żąda dokumentu http i po kilku minutach dostaje
odpowiedź (albo timeout).

Re: GPRS - opóźnienia

Jasne, że lepiej. Opisałem sytuację zbyt skrótowo, pewne rzeczy
umknęły. Jeśli terminal co jakiś czas inicjuje połączenie, to rzecz
jasna można wymienić dane w obu kierunkach. I tak to w praktyce
należy robić. Natomiast nie ma możliwości dobicia się do nieaktywnego
terminala (bo jest za NAT). Tunel SSH też nie jest pewnym rozwiązaniem,
o czym chciałem uprzedzić.

Re: GPRS - opóŸnienia

SSH ma te sama wade co zwykle TCP - to urzadzenie GSM musi zainicjowac
polaczenie (TCP zreszta) a potem utrzymywac otwarte, zeby sie przez
firewalla/proxy operatora przebic.

Ponoc niektorzy operatorzy pozwalaja na publiczne IP.

J.

Re: GPRS - opóŸnienia

Ale tunel SSH raz wykopany może (teoretycznie) trwać w nieskończoność.
A jak się strop osunie, to od razu wiadomo, że trzeba drążyć na nowo.
Wewnątrz tunelu można już normalnie prowadzić obustronną komunikację.
Od tego tunelu całkiem niezależną. Ale to wszystko w teorii, bo
w praktyce z GPRS działa marnie.

Wiem tylko, że prywatny APN może mieć również publiczne IP od operatora.
A wtedy można przez różne sztuczki przeNATować porty połączenia PPP
terminala z portami tego APN.

Re: GPRS - opóźnienia

Coś mieszasz. Mogę zrobić tunel ssh pomiędzy np, moim komputerem w domu
a modułem gprs. Oczywiście demon ssh na komputerze a klient na gprs.
Jeżeli chcę się połączyć w dowolnej chwili przez ten tunel z domu lub z
innego miejsca na świecie (przez komputer w domu), to to połączenie musi
być aktywne cały czas.
Dlaczego niepewnym? Bezpieczeństwo przy ssh zależy właściwie tylko od
siły hasła. Oczywiście połączenie może paść z tysiąca przyczyn - powinno
być tak skonfigurowane, że nawiąże się ponownie jak tylko jest taka
możliwość.

Mirek.

Re: GPRS - opóźnienia

Wyłącz uwierzytelnianie hasłami i użyj kluczy.

--
Grzegorz Niemirowski
http://www.grzegorz.net /

Też mi się wydawało, że mogę.

Chrzanić bezpieczeństwo. Po prostu działa to niepewnie. Nie wiem dlaczego.
Zdycha, a wtedy nie można się połączyć. Jak zdechnie, to oczywiście ma
się na nowo samo odbudować (np. przez respawn w inittab). Ale najczęściej
zdycha w ten sposób, że niby jest, ale nie działa. Taka śmierć kliniczna.
Jak dobiję siekierą sshd, to terminal w końcu załapuje, że ma jeszcze
raz zrobić tunel. Ale na nekrolg czasem musi czekać kilka minut albo
dłużej. Nawet skróciłem klucze SSH do granic możliwości, żeby było mniej
do transmisji. Praktyka jest mniej więcej taka, że prawdopodobieństwo
zalogowania się w ciągu kwadransa jest bliskie stu procent. I to w zasadzie
wystarcza. To oczywiście sprawa GPRS, bo jeśli połączenie realizowane jest
inną drogą, to wszystko działa jak powinno (czyli jak nam obu się wydaje).

Re: GPRS - opóźnienia
Można logować się po kluczu.

Ja m.i. wysyłam i czytam newsy po tunelu SSH i działa to całkiem nieźle ;)

A co długiego zdychania - czasami połączenie "sponiewierane" przez
rozłączenie z siecią (wifi) wraca do życia po kilku minutach, ale jeżeli
nie jest w stanie wrócić to zdycha przez kilkadziesiąt do kilku godzin.

Jeżeli jest konieczny deterministyczny czas odpowiedzi to bez
heartbeat-a się nie da.

Re: GPRS - opóźnienia

Z serwera NNTP podłączonego przez GPRS?!

No to tu jest tak samo, tylko jeszcze bardziej. GPRS potrafi sponiewierać
tunel co kilka minut.

Re: GPRS - opóźnienia
Nie, serwer NNTP to onet. Ja łączę się z laptopa po ssh do mojego
serwera robiąc przy okazji tunel. A laptop do sieci podpięty po WIFI,
ale *bywa* podpięty po GPRS przez bluetooth i generalnie daje się to używać.

To dość słabo - przez 2 godziny w pociągu (po GPRS właśnie) połączenie
zerwane było może 4 razy.

Re: GPRS - opóźnienia

Przez rok miałem GPRS jako jedyne łącze w domu. To było prawie dziesięć
lat temu. Dało się żyć. Ale połaczenia *z* GPRS, to zdecydowanie co innego
niż połączenie *do* komputera z GPRS przez tunel SSH.

A po co tunel w pociągu? Chyba że to ekspres Warszawa-Kraków. Nie będziemy
się tu przechwalać, komu dłużej stoi, ale sesje PPP to ja w terminalach
miewam po kilkadziesiąt dni. I nie ma w nich ani minuty przerwy, wszystko
działa jak trzeba. Ale jak się loguję zdalnie na tych terminalach, to
sytuacja wyglada zgoła inaczej.

Re: GPRS - opóźnienia
Mój GPRS nie pozwala się połączyć "do" - jest NAT. Połączenie jest
ustanawiane "z" po czym kopane są tunele - po SSH i VTUN (opcjonalnie
też w SSH).

Zaczęło się od tego, że bezpieczniki zablokowały NNTP a niektóre
strumienie sieciowe ich stanowy firewall tak gwałcił, że się nie dawało
słuchać, VTUN, którego używam standardowo, był wycięty, więc zacząłem
słuchać muzykę i czytać grupy po tunelu SSH. I tak już zostało.

W sumie ciekawa sprawa - czemu?

Re: GPRS - opóźnienia

Każdy GPRS jest NAT. O innym nie słyszałem, chyba że z prywatnym APN.
Ale ja się chcę łączyć "do", więc muszę robić tunel. I się łączę.

Chyba czegoś nie rozumiem, bo...

...bo co ma tunel do bezpieczników? Gdybym miał tylko taki problem,
że z numerami dawanymi przez NAT opreatora miałbym gdzieś zablokowany
dostęp, to bym starał się wystrugać jakieś proxy, a nie tunel.

Znowu nie rozumiem. Ja często czytam grupy (i piszę na nie) po SSH.
Teraz na przykład. Ale nie przez tunel.

Generalnie, to pewenie z powodu opóźnień, które potrafią zrobić niezły
bajzel w pakietach. A tak szczegółowo, to mi się nie chciało tego badać.
Najbardziej nie chciało mi się gadać o tym ze "specjalistami" od operatora.

Re: GPRS - opóźnienia
Afaik któryś z operatorów (idea?) pozwalał na takie skonfigurowanie
połączenia, żeby mieć publiczne ip. (A domyślny nat był po to aby
"chronić userów przed niechcianym ruchem".)

Tunel (port forwarding w terminologii ssh) robi właśnie "jakieś proxy" z
mojego serwera.

Tunel najprościej było zestawić, bo i tak się łączę do serwera -
wystarczyło dodać -L 9999:news.onet.pl:119

Jest to o tyle dziwne, że zdarza mi się uśpić laptopa, zrobić sobie
herbatę, wybudzić i po kilkunastu - kilkudziesięciu sekundach mieć
sprawne połączenie. Ale może chodzi o ilość ruchu.

Re: GPRS - opóźnienia

A, to już z grubsza rozumiem idee. Ale to co innego. Mnie chodziło
na przykład o "ssh -N -R9999:*:22 mój.serwer.pl" na terminalu, po to,
bym na tym serwerze mógł napisać "ssh localhost 9999" i zalogować się
na terminalu za NAT.

Że tak jest, to ja wiem. Ale z tunelami bywa inaczej. Czasem się
sztucznie tworzy niewielki ruch, by utrzymać drożność dziury. Jednak
w przypadku GPRS nawet to nie pomaga.

Re: GPRS - opóźnienia
Dzięki serdeczne za informacje.
No to nie jest tak źle jak się spodziewałem.
Znaczy, poniżej 1 sek to już jest super, a minimalnie więcej też pewnie do
przeżycia.
Bałem się, że... no wysyłam, a jak będzie to przyjdzie :)

Generalnie to było pytanie testowe, bo dopiero kombinuję nad czymś tam, no ale
jak zwykle koledzy nie zawiedli :)

Tak, że jeszcze raz dzięki.

Re: GPRS - opóźnienia

Najlepiej oczywiście wysłać list polecony za potwierdzeniem odbioru.
Wtedy można wszystko samemu monitorować, mierzyć czasy i robić
własne statystyki. To wszystko może być mocno uzależnione od lokalnej
infrastruktury operatora.

Napisałem serwer w perlu, i szczerze mówiąc, już chyba nie pamiętam
jak działa. Ale działa.