Elwik RTC-24 - kolba czujnik temperatury

Jaki element w kolbie do stacji Elwik RTC-24 (są dwie wersje kolb 60W i 80W)
jest czujnikiem temperatury?
Czy to jest coś z gatunku PT-1000 czy jakaś termopara?
Jest gdzieś schemat tego ustrojstwa?

Re: Elwik RTC-24 - kolba czujnik temperatury

Najprawdopodobniej termopara typu K.
K.

Re: Elwik RTC-24 - kolba czujnik temperatury

termopara

Nie wiem ale siedzi tam lm358 , pierwszy stopien to wzmacniacz napiecia z
termopary a drugi to komparator , dalej jakis npn dalej triak bt136 , calosc
jest niestety bez kompensacji temperatury , trafo 24AC

Przy 200* na termoparze jst ok 10mV + blad miernika

Re: Elwik RTC-24 - kolba czujnik temperatury

Schemat sobie już dawno rozrysowałem :)
Nie chciałem tylko kolby rozbierać.

Znasz metodykę kalibracji?
Na płytce z trakiem jest jedna podkówka 1M przy LM358.
Zapewne ona ustala próg zaskoku grzania.
Na płytce z ILC7107 są dwie podkówki: 10k i 1k
Tutaj to jak widać zrobiony termometr.
W typowych termometrach z czujką w postaci diody czy złącza p-n z
tranzystora jedna podkówka służyła do ustawienia 0 stopni w odczycie gdy
czujnik siedział w termosie z topniejącym lodzie w wodzie.
A druga ustawiała koniec zakresu dla 100 stopni we wrzątku.
Teraz jest potrzeba procedura jak tutaj w elwiku się to ustawia.
Jakie są progi temperaturowe i jakie napięcia z czujnika dla nich?

Co rozumiesz przez kompensację temperatury w stacji?
Co ma być dokładnie kompensowane? Wpływ czego na co?

Re: Elwik RTC-24 - kolba czujnik temperatury

OIDP z pomiarów nowego zespołu grzejnik/czujnik to termopara.

W mojej się kiedyś przerwał (przy wylocie z kolby) jeden z przewodów
termopary i stacja załączyła grzanie na stałe, czym szybko sfajczyła
grzałkę. Pojechałem na Okęcie do Elwika, dokupiłem nowy zespół
grzałka/termopara i wymieniłem (przewody też), ale okazało się później
że za niewiele więcej pieniędzy miałbym nową kolbę (ok. 120zł), więc
porada dla wszystkich - nie warto się w tym grzebać, części zamienne
(np. cała kolba) mają w dość przystępnych cenach.

Site Timeline