sprogować napięcie sterujące?

Mam napięcie sterujące urządzeniem które może wynosić od 0-14V. Mam też stałe napięcie zasilające 14V.

Chciałbym sterować przekaźnikiem w taki sposób, że gdy napięcie sterujące przekroczy 3V to przekaźnik zamknie obwód. Jak spadnie poniżej

3V, to obwód się otworzy. Szybkość zmian sygnału sterującego niewielka - około 14V/s.

Generalnie chodzi o to, że urządzenie jest włączane softstartem i ma dwa biegi (pierszy na około 7V, drugi 14V), a chcę to przerobić na załączanie progowe, tak żeby włączało się od razu i bez żadnych biegów, ale żeby było sterowane oryginalną elektroniką.

Precyzja i trzymanie parametrów nie jest kluczowe - ważne żeby układ się włączał i wyłączał w okolicach tych 3V.

Prąd który będzie załączał przekaźnik myślę że można bezpiecznie przyjąć jako nie większy niż 10A, czyli przekaźnik kalibru takiego jak sterujące światłami w samochodzie.

I tu pytanie - jak to zrobić?

Może coś takiego ma swój symbol i tylko czeka w sklepie elektronicznym żeby to kupić?

Ewentualnie jak coś takiego sobie zbudować? Moja mizerna wiedza teoretyczna mówi, że odpowiednio wysterowany tranzystor mógłby uruchamiać przekaźnik, ale niestety na tym moja wiedza w temacie się kończy. Więc gdyby ktoś mógł mi napisać jaki tranzystor i w jakim układzie podłączony, żeby działało i się nie spaliło, to byłbym wdzięczny.

Reply to
Tomasz Pyra

W dniu 07.06.2011 23:01, Tomasz Pyra pisze:

W ogólności nazywa się to komparator, jeden scalak, jakiś tranzystor i kilka rezystorów. Szukaj w googlach pod hasłem komparator, pełno różnorakich schematów.

Reply to
Albercik

Użytkownik "Albercik" snipped-for-privacy@gazeta.pl napisał w wiadomości news:isngvd$dkm$ snipped-for-privacy@node2.news.atman.pl...

Albo nie kombinowac, tylko od razu wstawic atmelka, bo wymogi beda rosly w miare rozwoju koncepcji :-)

W dniu 08.06.2011 13:11, J.F. pisze:

albo zwykły tranzystor NPN i dwa rezystory, skoro dokładna wartość progu nie jest ważna.

Reply to
Zbych

W dniu 08.06.2011 13:19, Zbych pisze:

albo TL431 i dwa rezytory, jeśli próg ma być dokładny a prąd cewki przekaźnika nie przekroczy 100mA.

Reply to
Zbych

Jeszcze kondensator kompensujący i dioda równolegle z uzwojeniem, jeśli nie chcesz mieć brzęczyka. A tak w ogóle, to lepszy byłby komparator z małą histerezą.

Użytkownik "Tomasz Pyra" snipped-for-privacy@spam.spam.spam> napisał w wiadomości news:4dee91b0$0$2440$ snipped-for-privacy@news.neostrada.pl...

Przekaźniczek który zadziała przy 3V z szeregowym opornikiem i diodą Zenera ?

Reply to
!sp

Nie wiem, czy kompensowanie w takim zastosowaniu ma sens, a co do diody, to oczywista oczywistość.

Czyli wystarczy dodać jeszcze jeden rezystor między wyjściem a wejściem.

Reply to
Zbych
[...]

Sprawdź - możesz się zdziwić.

A jednak ją pominąłeś...

W ten sposób wprowadzisz ujemne a nie dodatnie sprzężenie zwrotne.

Racja.

Reply to
Zbych

W dniu 2011-06-07 23:01, Tomasz Pyra pisze:

Spójrz na to:

Dwa tranzystory i 6 oporników.

Pozdrawiam, Paweł

Reply to
Paweł Pawłowicz

W dniu 2011-06-08 16:16, Zbych pisze:

Dziękuję wszystkim za rady.

Problem rozwiązałem jednak trochę na około - udało się spacyfikować tą elektronikę sterującą tak żeby nie wygłupiała się z żadnymi poziomami pośrednimi, a żeby wystawiała sygnał szybko rosnący do 12V.

No i tym po prostu można sterować przekaźnikiem, bez kombinowania.

Złożyłem, uruchomiłem i nawet działa :)

Reply to
Tomasz Pyra