Czym pomierzyc temperature ~140C

Witam.

Oczywiscie przerabiam laminator (TLam3 z Tesco). Ma bimetalowy czujnik
wiec idzie do smieci. Chcę coś zrobic na elektronice i pytanie czym
popularnym mierzyć temparaturę w tym zakresie? Widze że sposo osób idzie
na całośc wciskając tam 1N4148 ;) Niestety nie widzę charakterystyk tej
diody (konkretnie Uf(T)) i nie wiem czy jest sens, moĹźe lepiej
termistor? A jak termistor to jaki? W zasadzie zakładam ze wstawie tam
malutki komparator z histerezą na wzmacniaczu operacyjnym, ale żeby nie
pracować na granicy mikrowoltow chciałbym wiedzieć czy 1N4148 to nie
jest jednak troche za trudno, w końcu do mierzenia teparatury to nie
powstało.

Coś taniego i dostepnego w sklepie na rogu co da mi ladne/strome U(T) w
tym zakresie?

Re: Czym pomierzyc temperature ~140C
Ja mierzyłem temperaturę prostownicy do włosów (wysżło 160*C) zwykłym
miernikiem za 45zł z termoparą, z jaką dokładnością nie wiem. :-)

Re: Czym pomierzyc temperature ~140C

Osobiście zrobiłem termostat do laminatora na Pt-100 + jakiś OpAmp.

Re: Czym pomierzyc temperature ~140C

ja zrobiłem na KTY84 (działa oficjalnie do +300 deg C). Do tego LM311 z
niewielką histerezą i przekaźnik (LM311 ma wyjście typu OC 50mA, więc
nieduży przekaźnik pociagnie bezpośrednio)

--
Pozdr.
Michał

Re: Czym pomierzyc temperature ~140C
Tak jak każda normalna dioda krzemowa ma koło 2,2mV na stopień przy małym
prądzie i pracuje dość liniowo.
Piotr

Re: Czym pomierzyc temperature ~140C
Powitanko,

A czymze on Ci wadzi? Jak ma maly zakres i nie da sie regulowac, to wsadz
od zelazka. U mnie taki pracuje, kiedys na grupie chwalilem sie swoim
"tuningiem" laminatora, dziala doskonale.
Nie zapomnij o wywaleniu bezpiecznika termicznego, ktory czesto bywa
montowany.

Chyba ze tak...

Pozdroofka,
Pawel Chorzempa
Re: Czym pomierzyc temperature ~140C

Nie da się, jest "monolityczny" i musiałbym go uszkodzić żeby coś
wyregulować (o ile się da).

Już próbowałem. Nie mieści się. Fakt, ze tylko od jednego żelazka i nie
wiem jak wyglądają od innych.

Wiem. Już jeden laminator ztunigowałem :)

Re: Czym pomierzyc temperature ~140C

A nie prościej założyć taki na odpowiednią temperaturę?
Cena kilka zł.
Odpadają dodatkowe zasilania, wystarczy przełącznik do temperatur
laminowanie-płytkowanie.

--
Desoft

Re: Czym pomierzyc temperature ~140C

Ehhh to nie w duchu Prawdziwego Elektronika ;) Anyway z braku innych
czujników pod ręką robie na 1N4148.

Re: Czym pomierzyc temperature ~140C

Ale w duchu prawdziwego konstruktora :-)
Kiedyś miałem okazję otworzyć ładowarkę do akumulatorów ołowiowych.
Niezniszczalna. Składała się z transformatora ~100VA, przycisku, mostka i
przekaźnika.
Oczywiście ładowarka miała funkcję wyłączania po naładowaniu.
Finezja w prostocie.

--
Desoft

Re: [OT] Czym pomierzyc temperature ~140C

Kiedyś kolega miał również okazje poskładać prostą ładowarkę
akumulatorów samochodowych do swojego warsztatu. Sterowanie na
przekaźniczku który ładnie odcinal i sygnalizowal naładowanie. Rękę
leczy do dzisiaj po wystrzale kwasu gdy przekaźniczek się skleił i nie
wyłaczył ;) Finezja :) Dla mnie morał z tego taki ze do elektroniki
trzeba mieć tyle samo zaufania co do mechaniki, czyli 0.

A z tego laminatora strzelać nie będę, a ze przy okazji sobie dopieszcze
wiedzę o ch-ce temperaturowej diody - to moje. Bimetal to zbyt
trywialne, każdy by to zrobil :)

Re: Czym pomierzyc temperature ~140C
 > [cut]

A co myslicie o termistorach NTC110 ? Są tanie jak barszcz. Niestaty mam
sprzeczne informacje do jakich max temperatur mogą pracować. Czasami do
120, czasami do 160 a tu i tam pisza Ĺźe do 200.

Sam już nie wiem. Może jednak wezmę 1n4148 bo PT100 okazaly sie
niedostępne w okolicy...

Re: Czym pomierzyc temperature ~140C

1N4148 może spokojnie do 150 stC pracować jak każda podobna
dioda. Ja mam tak zrobiony laminator od 2 lat.
Jeśli chcesz większy sygnał połącz szeregowo 2 czy 3 diody.
--
pzdr, j.r.

Site Timeline