Czym najtaniej .....

Chciałbym najtaniej jak tylko można pomierzyć napięcie i prąd (różnych
baterii) i zdiagnozowac ich pojemnosć w mAh. Chciałby to zrobić przy pomocy
bliżej nieznanego mi ustrojstwa które to wyniki pomiarów (napięcia i prądu
łądowania) wrzucałby do kompa (np. poprzez USB, RS232 lub cokolwiek innego
....).

Czy idzie to zrobić taniej niż, kupując dwa mierniki za 135 zł  :

MIERNIK MULTIMETR UT60A AUTOMAT RS232 UT-60A UNI-T
http://allegro.pl/miernik-multimetr-ut60a-automat-rs232-ut-60a-uni-t-i1458084056.html

(z możliwośc podpięcia po RS232) ?.

P.S. Chciałbym to zrealizować przez komputer, a nie ślęcząć nad spiętym
układem np. 5 godzin z stoperem w ręku ....

Czy ktos zna jakiś tańszy patent ?.

Endriu
Re: Czym najtaniej .....
http://allegro.pl/miernik-multimetr-ut60a-automat-rs232-ut-60a-uni-t-i1458084056.html
Witam
Potrzebne są wyniki cząstkowe procesu rozładowania (np. do sporządzenia
wykresu charakterystyki rozładowania) czy tylko określenie pojemności ?
Jeśli wystarczy to drugie, to pierwsza z brzegu procesorowa ładowarka
modelarska.

Pozdrawiam
Grzegorz

Re: Czym najtaniej .....

O charakterystykę mi się rozchodzi baterii i to w dodatku baterii o różnych
napięciach.

Endriu
Re: Czym najtaniej .....

Jesli do akumulatorków AA i AAA to poczytaj o ładowarkach BC-700 i BC-900

Re: Czym najtaniej .....

Przykładowo tu:
http://www.dobreprogramy.pl/Technoline-BC900-ladowanie-z-klasa,Artykul,22928.html

--
Cz.

Re: Czym najtaniej .....
http://www.dobreprogramy.pl/Technoline-BC900-ladowanie-z-klasa,Artykul,22928.html

"[...] Przedmiotem "badania" byłyby akulumatorki różnego typu wkrętarek
(różne napięcie od 12 do 20 V prądu stałego [...]".

Ech koledzy.....
Cały ten mój wywód z zapytaniami oparty jest na obserwacji łądowania
akumulatorków 1,5 V przy pomocy ładowarki BC-900 .....

Endriu
Re: Czym najtaniej .....

zerknij na np. taki watek :
 http://www.microchip.com/forums/m544634.aspx

12f675 to okolo 2.5pln potrzebujesz dwoch - jeden do pomiaru napiecia, drugi
- pradu, chyba ze troche udoskonalisz program i nauczysz sie przelaczac ADC
pomiedzy wejsciami, wtedy starczy jeden.

plus jeszcze max232 i pare opornikow...

swoja droga dziwne ze nikt nie sprzedaje gotowcow tego typu , czasem by sie
przydalo

--

Re: Czym najtaniej .....

Jak nie nie sprzedaje. Wszędzie tego pełno. W kiosku ruchu się kupi a w żabce
to pewno ze trzy modele. Zegarek na baterię to się nazywa. Ceny od 10 zlotych
wzwyż. Zasila się go z badanego ogniwa. Jak się wyczerpie to staje. Obciążenia
wedlug uznania można sobie zrobić.

Re: Czym najtaniej .....

żabce
zlotych
Obciążenia
Widzę, że zapomniałem opatentować swój tester baterii LiIon od telefonów...

Kwarcowy zegar ścienny, zasilany z badanej baterii przez potencjometr ok 47 -
100 omów tak ustawiony, by przy naładowanej baterii zegar dostawał 1,5V.
Czasem dodaję równolegle jakiś rezystor, by zwiększyć pobór prądu.
Gdy napięcie na suwaku potencjometru (na wszelki wypadek zablokowanym ze 100
mikroF) spada do ok 1V zegar zatrzymuje się.
Dla innej baterii trzeba określić napięcie do którego ma się rozładowywać i
odpowiednio ustawić potencjometr.
Do doktoratu może zbyt prymitywne ale do porównania baterii wystarczy.

Re: Czym najtaniej .....

Urzad Patentowy by Cie olał. z 50 lat temu Wojciechowski w Nowoczesnych
zabawkach to opisał.

Re: Czym najtaniej .....

Właściwie to nie interesuje mnie proces rozładowania baterii, a raczej
ładowania. Przedmiotem "badania" byłyby akulumatorki różnego typu wkrętarek
(różne napięcie od 12 do 20 V prądu stałego). Jeżeli chodzi o rozładowanie
to nie ma problemu - wpinam akulumator we wkrętarkę, blokuje "start" i cheja
aż do wyczerpania. (bez liczenia czasu pracy).

Natomiast bardziej interesujacy jest proces ładowania. Otóz tutaj rodzą się
pytania (które są głównie wynikiem używania ładowarki BC-900 - polecanej
zresztą na tej grupie):

Jak mniej może wyglądać wykres ładowania akumulatorków wkrętarkowych
(napięcie, prąd). Interesuje mnie ostatnia faza ładowania....

Weźmy taką sytuację: uprzednio całkiem rozładowany akumulatorek wsadzam na
całą noc do ładowania. Pytanie - czy np. gdy (np po dwóch godzinach)
akumulatorek już się naładuje do 100 % pojemności, to czy dalsze trzymanie
go w ładowarce go nie niszczy (BC-900 liczy dV i dA po do dt, i gdy
stwierdza, że jest już naładowany zmienia prąd ładowania na minimalny z np.
500 mA, do 20 mA).

 Słyszałem na tej grupie, że łądując ciągle prądem np. 500 mA naładowany już
w 100%akumulatorków (mowa o tych 1,2 V)  może doprowadzać do jego
zniszczenia - czy to prawda ?).

Jak wygląda proces ładowania akumulatorków w praktyce ?. Przecież poczatkowy
prąd ładowania akumulatorów samochodowych jest znacznie większy od
końcowego, i w końcowej fazie ładowania prąd jest minimalny i czy nie jest
tak że akumalulatorek sam "dotosowuje" aktualny prąd poboru minmalizując go
przy końcu procesu ładowania ?.

Reasumując - na jakiej podstawie konstruktorzy BC-900 doszli do wniosku, że
ładowanie w 100% naładowanego akumulatorka go niszczy. Czy to zjawisko jest
gdzies opisane ?.

Bo w sumie nie wiem czy gra jest warta świeczki,  i czy warto "wyszukiwać"
(przy pomocy urządzeń które ewentualnie mam zamiar nabyć - tytułowy post)
moment w którym akulumatorki sa już w 100% naładowane, czy po prostu to olać
i wrzucić te akumulatorki na całą noc do ładowarki  po ówczesnym
rozładowaniu .....

Intuicja (idoświadczenie z BC-900) podpowiada mi aby jednak tego "momentu"
nie "olewać"....

Endriu
Re: Czym najtaniej .....

Zabijesz te akumulatorki w ten sposob.

Tomek

Re: Czym najtaniej .....

Tez mi sie tak wydaje. Ale napisz na podstwaie czego tak sadzisz....?.

Endriu
Re: Czym najtaniej .....

Zalezy. dwa mierniki, dwa akumulatorki 9V - pomiary sie skoncza a
mierniki zostana.

Mozesz kombinowac jakies scalaki ADC, bedziesz pare dni kombinowal,
ale wiedza zostanie.

Mozesz poszukac ukladow serii BQ2*** - dawniej Unitrode, potem TI,
to sa monitory baterii, spotykane np w bateriach od notebookow.

Mozesz kupic ambitna ladowarke.

J.

Re: Czym najtaniej .....

Wystarczy mały AVRek, przekaźnik i rezystor mocy.
Zasilane z niezależnego źródła (aby nie obciążać dodatkowo mierzonego
akumulatora).

Mierzysz tylko napięcie (wystarczy co sekundę), rozładowując akumulator
poprzez stałą rezystancję. Przekaźnikiem odłączasz akumulator gdy jego
napięcie spadnie do 1V (dla NiMH) lub 2V5 (dla LiIon). Ze stałej
rezystancji i zmierzonego napięcia obliczasz prąd. A stąd już krótka
droga do mAh poprzez akumulowanie wyników pomiarów.

Nieco lepsze rozwiązanie to stałe obciążenie zamiast stałej rezystancji.
No ale zrobienie aktywnego obciążenia to już zabawa z tranzystorami. :-)

Sprawa przekazania wyników do komputera to inne zagadnienie, niektórym
wystarczy stary dobry RS232 (gdy masz go gdzie podłączyć w komputerze),
można i przez USB. Jeszcze tylko wrzucenie danych np. do Excela i
dostaniesz obrazek tego typu:
http://dybkowski.net/download/li-ion.gif

Dane do tego wykresu zebrałem akurat Metexem z wyjściem RS232 (ręcznie
kończąc pomiar) ale zasada ta sama (stała rezystancja). A tak wygląda
gdy zapomnisz wyłączyć pomiar. Akumulator o dziwo przeżył:
http://dybkowski.net/download/li-pol.gif

Re: Czym najtaniej .....

Nie za badrzo rozumiem "o co kaman" na tym wykresie. Ogólnie to bardziej
zależy mi na wykresie ŁADOWANIA niż rozładowania, a po drugie nie rozumiem
za bardzo pojęcie wykresowego mAh ....

Mam rozumieć, że czerwony wykres należy czytać "od tyłu" gdzie akumulatorek
do połowy wykresu rozładowywał się prądem 1,4 A a później spadł do 0 A ?.

P.S. Czy mógłbys wrzucić taki wykresik dla ładowania i bez tych mAh a ze
zwykłym A (koniecznie na wspólnej osi czasu). Po prostu chce wiedzieć czy
jak już akumulator się naładuje to czy prąd łądowania spadnie. Po prostu
chce wiedziec w który to moment ładowania konstruktorzy BC-900 wybrali na
"ten" moment, w którym to prąd ładowniania akumulatorków 1,2 V zmiena się
np. z 500 mA na 20 mA.

Endriu
Re: Czym najtaniej .....

Bo to jest wykres rozładowywania. Jak pisałem w poprzednim poście,
rozładowywanie następuje poprzez stałą rezystancję a mierzone jest tylko
napięcie na ogniwie.

Jak chcesz zebrać dokładne wykresy ładowania to polecam zakup porządnej
ładowarki modelarskiej z USB. Chociażby taka wystarczy:
http://modele.sklep.pl/product_info.php?products_id86%36

Nie. To jest wykres rozładowywania. Przy ładowaniu przebieg krzywej
będzie inny.

Nie mam.

Re: Czym najtaniej .....

"[...] Ta mała i poręczna ładowarka zasilana jest prądem 12V [...]".

:).

Endriu
Re: Czym najtaniej .....

No cóż, tłumacz średnio kumaty był.
Wystarczy rzucić okiem do oryginalnej instrukcji i się humor poprawi.
Ładowarka rzeczywiście jest malutka, ale trzeba dokupić do niej jeszcze
zasilacz 12V. Który przy prądzie 10A już nie jest malutką zabawką.

Re: Czym najtaniej .....

A powiedz mi Adamie jeszcze w jaki sposób komp wyświetla dane z tej
ładowarki na komputerze. Czy trzeba doinstalować jakis program który łączy
się po USB z  łądowarką i wizualizuje dane na wykresach ?.

Endriu