czestotliwosciomierz do pomiary f swiatla laserowego - Page 4

Re: czestotliwosciomierz do pomiary f swiatla laserowego
ym offsetem

Jeszcze nie ma. KtoB6% z grupy moBF%e mu zrobi. JeB6%li nie z naszej to m=
oze20%
ktoB6% z hamerykaF1%skiej.

--20%

Re: czestotliwosciomierz do pomiary f swiatla laserowego
byc
jak i
wyswietlacza -

Dzieki za zainteresowanie i bardzo cenna dla mnie informacje. Mimo
swoistej "nagonki" ze strony weteranow, roznej masci aktywistow i ochraniarzy
haremu produkujacych sie na tej pozytecznej grupie.
Mam punkt zaczepienia, dowiem sie jeszcze paru szczegolow i zabieram sie do
roboty.
Jednak intuicja i wiara w to, ze jeszcze sa ludzie, ktorzy nie tylko wiedza
jak to sie robi lecz jeszcze sami to zrobic potrafia - mnie nie zawiodla.
Gratuluje specjalistycznej wiedzy i odwagi w podzieleniu sie nia.
 Offsetem i innymi bledami stalymi sie na razie nie przejmuje. Blad rzedu 1.5
kHz, z zapasem mnie zadowala. Zakres bliskiej podczerwieni rowniez. Zreszta
moze uda sie zastosowac tania kamere widzaca w tym zakresia wiec tez nie
powinno byc wiekszych problemow z dokumentacja.
 Jesli moglbys podac nieco wiecej danych na temat fryzjerski czyli tego
grzebienia optycznego, to bardzo prosze. Niestety jest to dla mnie pojecie
nowe, jakos do tej pory mnie skutecznie omijalo; jesli jest w sieci to
oczywiscie pogrzebie sobie.
 Serdecznie Pozdrwawiam.
Tornad

Re: czestotliwosciomierz do pomiary f swiatla laserowego

Nazwa grzebień bierze się od widma. Widmo z lasera impulsowego z
synchronizacją modów ma postać(*) grzebienia, tj. szeregu dyskretnych
częstości rozciągających się przez kilkadziesiąt lub kilkaset nm. Dla
lasera szafirowego może być to widmo w zakresie 770-820nm z
quasi-monochromatycznym komponentem co np. 1 GHz. Częstość każdej
składowej jest dobrze określona przez dwie częstości z zakresu radiowego
(właśnie ten 1 GHz i druga częstość mniejsza niż 1 GHz). Więc dysponując
wzorcem częstości 'radiowym' (wzorzec rubidowy, cezowy, maser wodorowy)
można 'wyczarować' częstość optyczną.
A pomiar polega na współliniowym pomiarze wiązki z lasera mierazonego i
z lasera impulsowego i rzuceniu tego na szybką fotodiodę - wtedy
dostajesz sygnał elektryczny o częstości różnicy pomiędzy częstościami
optycznymi. Jak znasz częstość zęba to dodajesz/odejmujesz częstość
dudnień i masz częstość lasera. :)
Wszystkie zabawki są dosyć duże i drogie. W obecnej implementacji
wszystko zajmuje duży stół i jest zasilane z 230V.
Nie wiek dokładnie co chcesz zmierzyć, ale sam laser o jednej
częstotliwości musi być także nie byle jaki. Nie dość, że jednomodowy to
najlepiej stabilizowany bo jak będzie pływał jak szalony i nie zmierzysz
efektu, który chcesz zmierzyć. Bo jak po popłynie mu częstość o 1e-9 to
wynik się o 200-300 kHz zmieni -- elektroniczne generatory o takiej
stabilności są dostępne za $1 a optyczne są wiele razy droższe.

(*) - jak działa stabilizacja.

--
Filip.

Re: czestotliwosciomierz do pomiary f swiatla laserowego

Dzieki za obszerne wyjasnienie. W miedzyczasie znalazlem pare linkow pod tym
haslem. "Chlopcy" z AGH tez sie tym zajmuja i tam bede mial najblizej. Mam tam
paru starych znajomych, pewnie sa juz profesorami wiec moze swych zabawek
uzycza.
W sumie rozumiem, ze taki pomiar zrobic mozna tyle, ze niezbyt wygodnie...
 Do czego mi to potrzebne jeszcze sam nie wiem; jestem na etapie analizy
mozliwosci technicznych. Byc moze skupie sie na zabawkach z zakresu
mikrofalowego, w koncu to tez fala EM a o ilez latwiejsza w obrobce.
 Jeszcze raz dziekuje.
Pzdr.
Tornad

Re: czestotliwosciomierz do pomiary f swiatla laserowego

Nie dziekuj bo nie masz za co. Zle analize zrobiles.

J.

Re: czestotliwosciomierz do pomiary f swiatla laserowego

|     Mierzyliśmy w zeszłym miesiącu częstość lasera Nd:YAG (nie długość
| fali), wyszła nam wartość z niepewnością ok. 1,5 kHz i stałym offsetem ~60 kHz
| od wartości z publikacji znalezionych w sieci. Pomiar był robiony w stosunku
| do wzorca SRS FS-725 za pomocą optycznego grzebienia częstości, dostępne okno
| pomiarowe od ręki to 1050-2100nm. W zasadzie fragmenty z widzialnego też można
| zmierzyć.

Ciekawe.

Chyba calkiem niezle wyniki, porownujac z:
[Absolute Optical Frequency Measurement ...]
http://www.aps.org/about/pressreleases/upload/udem.pdf

czy tez:
2 466 061 413 187 103(46) Hz
[Absolute Optical Frequency Measurement of the Cesium D1 Line]
http://www.lkb.ens.fr/recherche/atfroids/images/measurement.pdf

-=-=-=-=-
This result represents the most precisely measured optical frequency
in the ultraviolet and visible optical region.
-=-=-=-=-

Oczywiscie rok publikacji 2000, w PHYSICAL REVIEW LETTERS, wiec chyba
sie cos zmienilo.

Waszej aparatury pomiarowej, tez na tacze by sie nie zmiescilo?

Pzdr.J.P.

Re: czestotliwosciomierz do pomiary f swiatla laserowego

Witaj Tornad, desant z psf przybyl;)

Dobrze Ci doradzaB3% MaW BF%ebyB6% zajrzaB3% do tych linkow.

Teoria wzglednosci _przewiduje_ ze f1 i f2 bedB1% ciut rozne.
Wzgledna zmiana przy predkosci 'autodtradowej' 110km/h
bedzie o 10^-7. To bardzo malo. Tak jakbyB6% kilometr
mierzyl z dokladnoscia do 0.1mm.

pozdrawiam
bartekltg

Re: czestotliwosciomierz do pomiary f swiatla laserowego

Umm, optyczny grzebien czestotliwosci zmiesci sie na
Twoj wozek? Ile trwapomiar? chyba szybko. No, ale to
szczegoly techniczne.
Moze latwiej ten wF3%zek/rakiete wyposazyc w laser.

Wrocmy do przypadku czestotliwosciomierza na wozku.

Klasyczny dopler mowi:

f/f_03D%(c+v)/c 3D% 1+v/c

STW, dla swiatla*, mowi

f/f_0 3D% sqrt( (c+v)/(c-v) ) 3D%~3D% 1 + v/c + v^2/c^2 /2 + O( (v/c)^3 )

Przewidywania rozniB1% sie dopiero przy (v/c)^2,
10^-14 dla 110km/h.

Dla odwroconej sytuacji (laser na wozku) jest podobnie,
zmiania sie tylko wzor klasyczny na
f/f_03D%c/(c-v) 3D% 1+v/c + v^2/c^2 + O( (v/c)^3 )

W roznicy zmiania sie wiec tylko staly czynnik.

pozdrawiam
bartekltg

Re: czestotliwosciomierz do pomiary f swiatla laserowego

Mam inny pomysł:
Robimy coś na kształt śmigła, na końcach jednej z łopat umieszczamy
źródło światła. Nie wiem jaką prędkość liniową tutaj da się uzyskać, ale
z poddźwiękowymi raczej nie będzie problemu. Umieszczamy trzy detektory
   - dwa na stycznej do okręgu jaki wykonuje źródło światła, trzeci
prostopadle - oczywiście w równej odległości. Błyskamy w odpowiednim
momencie i mierzymy czas dotarcia błysku do poszczególnych detektorów.

Mirek.

Re: czestotliwosciomierz do pomiary f swiatla laserowego

Cos by moglo wyjsc. Ale sporo potencjalnych zrodel innych
bledow. Wole satelity z zegarami atomowymi;)

Hmm, moze nawet sygnaly GPS daloby sie wykorzystac:)
Jest to jakis pomysl a realizacja chyba mozliwa w wersji
garazowej 'bogatej'.

Za to przypomnialeB6% mi pewnB1% pracEA%, ktora czytalem,
a ktora jest wspanialym przykladem, ze ludzie nie
wiedzacy co robia zdarzaja sie wszedzie.

W przeciwienstwie do przypadku klasycznego relatywistyczny
doppler przewiduje, ze jezeli zrodlo porusza sie prostopadle
do lini laczacej nas ze zrodlem, to wystapi pewna niewielka
zmiana czestotliwosci. O jakies 1/sqrt(1-(v/c)^2).

Naukowcy zabrali sie dzielnie za przygotowanie eksperymentu,
zbudowali takie 'smiglo' (scislej chyba dysk, nieistotne)
i chcieli mierzyc zmiane czestotliwosci nadawanej z brzegu
dysku odbiornikiem znajdujacy sie, powiedzmy, na osi obrotu
w przyzwoitej odleglosci.

Wszystko pasuje, przewidywana dokladnosci wystarczajaca
(co i dobrze wrozy proponowanym tu pomairom).
Przegapili tylko jeden, malutki szczegol.

"Generator czestotliwosci" nie znajdowal sie na brzegu
obracajacego dysku, ale stal sobie spokojnie obok.
Sygnal byl prowadzony do ruchomega nadjnika
na brzegu dysku za pomoca falowodu:)
Wszytkie ewentualne efekty sie idealnie znoszB1%.

Taki eksperyment daje zero nie tylko w STW czy
w u galileusza (jakby zrobic ten eksperyment na
falach dzwiekowych), ale w kazdej teorii gdzie
prawa fizyki nie zmieniaja sie przy 'przesunieciu'
w czasie.

Nie mozna wierzyc nawet w to co naukowcy pisza;)

pozdrawiam
bartekltg

Re: czestotliwosciomierz do pomiary f swiatla laserowego
 Potem moj przyrzad ustawiam na
f1 i
Rowniez witam, zaczynam sie na tej grupie czuc swojsko; zasze lepiej spotkac
znajomego oponenta niz babrac sie w dyskusjach z obcymi trolejbusami, ktorym
sie tylko wydaje, ze wszystkie rozumy zjedli. Lokalna banda uchwalila, ze
czestosci swiatla laserowego zmierzyc sie nie da i mam z grupy sp... i to w
podskokach.
Jedynie Filip Ozimek okazal sie miec inne od uchwalonego zdanie i spoko
wyjasnil mi to, o co mi chodzi. Jeszcze raz Mu za to bardzo dziekuje.
Wczesniej grg12 zasugerowal aby zajac sie zakresem fal decymetrowych, bedzie
latwiej. Nawet zaczynam powazniej o tym myslec, mam gdzies przecie z
wojskowego demobilu klistron refleksowy na zakres decymetrowy.

Zaskoczyles mnie stwierdzeniem, ze wg Teorii Wzglednosci uzyskam ciut rozniace
sie wyniki pomiarow. I jest to dla mnie nowoscia i to kontrowesyjna.
 Sama nazwa teoria wzglednosci oznacza, ze nie ma ukladow wyroznionych,
wszystkie sa demokratyczne, w ktorych wszystkie prawa fizyki dzialaja
jednakowo. Tak zapostulowal jej wynalazca - Einstein. Wiec zgodnie z tym
postulatem, moge sobie przyjac uklad odniesienia zwiazany z tym moim wozkiem a
drugim razem zwiazny z Ziemia. W obu przypadkach musze uzyskac ten sam wynik.
Wg postulatu Teorii w obu przypadkach nadajnik bedzie sie zblizal do
odbiornika a odbiornik do nadajnika. Ze stala predkoscia wzgledna rowna ten 1
m/sec. Zatem wyniki pomiarow zgodnie z TW musza byc identyczne.

A Ty mi piszesz, ze beda sie ciut roznic. Na jakiej podstawie? No chyba, ze
masz na mysli te wyzsza szkole jazdy czyli ogolna teorie wzglednosci w ktorej
wystepuje promien Schwarcenegera czy jak mu tam i zakrzywienie
czasoprzestrzeni w rozne obwarzanki, to co innego. Ale mnie chodzi o te prosta
podstawowa teorie a scislej o sprawdzenie jej postulatow, ktore uwazam za
bledne.

 Pzdr.
Tornad

Re: czestotliwosciomierz do pomiary f swiatla laserowego

predkosc swiatła bedzie taka sama, ale nie długośc jego fali ...
http://pl.wikipedia.org/wiki/Przesuni%C4%99cie_ku_czerwieni

pozdr

@

Re: czestotliwosciomierz do pomiary f swiatla laserowego

 Dzieki za zainteresowanie i probe zreformowania moich pogladow. Te wszystkie
bajeczki nawet aplety "dowodzace" poprawnosci TW znam. Rysunek na tym obrazku
pokazuje malego Jasia, ktorego glowke atakuje fala EM o czestotliwosci
zaleznej od predkosci poruszania sie zrodla i o stalej predkosci wzgledem...
tu juz nie jest tak prosto, zalozmy, ze w stosunku do tej glowki.
 I to sie kupy trzyma. Ale istnieje jeszcze taka alternatywa, w ktorej to
sloneczko sobie stoi a ta glowka jedzie czy idzie ku niemu lub sie od niego
oddala. Wtedy teoria wzglednosci pada.
 Wg Dopplera swiatlo odbite od tej glowki bedzie mialo inna od zrodlowej
czestosc; bedzie ona wieksza gdy ta glowka sie przybliza i mniejsza gdy
oddala. Ale powodem, zrodlem tej pozornej zmiany czestosci jest fakt, ze
predkosc swiatla mierzona na styku z ta glowka bedzie rozna od predkosci
swiatla c, ktora wg postulatu Teorii musi miec wartosc stala rowna c.
 I to jest najprostszy dowod na blednosc postulatu jakoby predkosc swiatla
mierzona w stodunku do KAZDEGO ukladu odniesienia byla stala. Aby nastapilo to
przesuniecie prazkow swiatla odbitego od obiektu bedacego w ruchu,  predkosc
swiatla musi byc rowna arytmetycznej sumie lub roznicy predkosci swiatla c i
predkosci ukladu v. Czyli c' = c +- v.  Wartosci te wystepuja we wszystkich 4
wzorach Dopplera i w oparciu o te wartosci okrsesla sie, liczy wartosc
czestotliwosci swiatla odbitego od obiektu. Bez tej sumy czy ronicy predkosci
efekt Dopplera nie ma prawa wystapic.
A to jest sprzedzne z drugim postulatem Einsteina.
 Wiedza to Wierni Teorii i dlatego zawezaja zjawisko Dopplera do tylko dwu
przypadkow gdy odbiornik i zrodlo od siebie sie oddalaja lub zblizaja,
calkowicie ignorujac medium w stosunku do ktorego i w ktorym nastepuje
propagacja swiatla. Stad wywodzi sie usuniecie ze slownictwa slowa eter. I to
jest podstawowy fundamentalny blad w tej fundamentalnej teorii.
 Pzdr.
Tornad

Re: czestotliwosciomierz do pomiary f swiatla laserowego

Nie da siEA% przy pomocy zaproponowanego przez ciebie urzB1%dzenia:
  http://english.cxem.net/izmer/measured25.php
A sp.. z grupy powinieneB6% jeB6%li niegrzecznie prF3%bujesz moderowaE6% =

dyskusjEA% ktF3%ra siEA% tworzy.

--20%

Re: czestotliwosciomierz do pomiary f swiatla laserowego

To moze przeniesiemy sie na psf, bo ja tu wpadam goscinnie,
zapytac sie o przejsciowke do oscyloskopu czy inne drobiazgi
i nie wiem, jak taka pozatematyczna dyskusja bylaby tu widziana.
A na psf sezon ogorkowy i wszystko, niestety, przechodzi.

A nie maja racji? Sugerowana w pierwszym poscie metoda sie nie da.

Na reszte musialbym nieco szerzej odpisac, a niestety czasu
zabraklo, wiec do jutra.

pozdrawiam
bartekltg

Re: czestotliwosciomierz do pomiary f swiatla laserowego

Przejrzalem wiekszy kawalek watku. Nieelegancko sie zachowales:(

Przy okazji, gdzieniegdzie piszac zle Cie zrozumialem,
wiec teraz opisze wszytko dokladniej.

I tu mnie Ty zle zrozumiaeB6%. Wyniki klasyczne sa ciut rozne
od STW.
STW w obu przypadkach da ten sam wynik, 'klasyczna'
wersja roznie, w zaleznosci od tego, ktora czesc ukladu jedzie.

Co ciekawe, wersja STW jest srednia geometryczna dwoch
przypadkow klasycznych;)
To nie tylko ciekawostka, ale tez istotny problem uniemozliwiajacy
zrobienie pewnego eksperymentu.

Tu masz oczywiscie racje. Nieprecyzyjnie sie wyrazilem.

Wrocmy do eksperymentu.

Wersja A, detektor na wozku, nadajnik stoi.
Wersja B, detektor stoi, nadajnik na wozku.

V predkosc zblizania.

STW w obu przypadkach przewiduje dla swiatla
f/f0 3D% sqrt( (c+v)/(c-v) )

Wersja klasyczna, czyli gdy fala rozchodzi sie z pedkoscia
c w osrodku (stojacym wzgledem laboratorium) i mamy
czasoprzestrzen galileusza (nie ma dylatacji czasu)

A3D% f/f0 3D% (c+v)/c
B3D% f/f0 3D% c/(c-v)

A3D% 1+ v/c
B3D% 1 + v/c + (v/c)^2 + (v/c)^3...

STW nie przewiduje roznicy, wersja 'klasyczna':

Df /f0 3D% B-A 3D% (v/c)^2 + (v/c)^3...

Policzylismy wzglednB1% roznice czestotliwosci.
Niezaleznie od czestotliwosci jakiej uzyjesz, musisz
miec dokladnosc wzgledna na tyle duzB1%, aby mierzyc
czestotliwosc z dokladnosciB1% do (v/c)^2

v     Df/f0 3D%(v/c)^2
1m/s    10^-19   (tragicznie malo!)
110km/h  10^-14  (nadal kiepsko)
340m/s (dzwiek) 10^-12
7 706 m/s (srednia predkosc stacji kosmiacznej)  6e-10

Dokaldnosc zegarow atomowych (to nie dokonca
stabilnosc czestotliwosci!) siega 10^-15.

Nie wolno popelnic bB3%EAdu jaki popeB3%nili wspominani
przezemnie naukowcy mierzB1%cy 'transwersalny
efekt dopplera' zegary zadajace czEA%stotliwoB6%E6
(i nadajnika i odbiornik) musza znajdowac sie
na wozku, gdy potrzeba. Nie mozna np
obu zasilac z jednego generatora dlugim miEA%kkim
falowodem;)
BEA%dB1% problemy, aby to zdudniE6%!
Musisz miec zrodla czestotliwosci, ktora pracujB1% z ta sama
czestotliwoscia z taka doklanoscia, jaka wynika z (V/c)^2 !

STW mowi, ze jezeli zrobisz jak mowie, czyli te zegary
beda na platformach i bedziesz jedna albo druga rozpedzal,
dostaneisz zawsze sqrt((c+v)/(c-v)) i zerowa roznice.

Jesli jednak bedziesz mial jedna zrodlo czestotliwosci
i bedziesz 'zasilal' nim za pomoca falowodu (sygnal
elektryczny, falowod na mikrofale, swiatlowod, wszytko jedno)
o stalej dlugosci (moze byc giEA%tki) dostaniesz (STW przewiduje)
wyniki takie same jak 'galileusz' ;)

Takich pulapek jest wiecej. Jesli eksperymentator postanowi
'ulepszyc' eksperyment, postawi detektor i odbiornik na jednej
platformie, a na drugiej lustro/reflektor i raz porusza wozkiem
z 'lustrem', a raz z aparatura, to znow obie teorie przewidujB1%
dokladnie ten sam wynik:
f/f03D%(v+c)/(c-v) dla obu przypadkow (ruch wozka 1 lub 2).
:)

Sytuacja jest jeszcze gorsza, jezeli nas osrodek
porusza sie wzgledem laboratorium.

Podsumowujac, taki eksperyment w warunkach
laboratoryjnych to spore wyzwanie, gownie od
strony technicznej. Stawiam, ze nie wykonany
jeszcze (bo po co;)

pozdrawiam
bartekltg

Re: czestotliwosciomierz do pomiary f swiatla laserowego

Chwalac sie - prosciej to policzylem :-)

A jak Tornadowi pisalem o rakiecie, to sie chyba obrazil po raz
pierwszy :-P

J.

Re: czestotliwosciomierz do pomiary f swiatla laserowego

Przciez policzyles dokladnie tak samo (no, podzieliles
a ja odjalem dwa gotowe wyorki) tylko czesc zrobiles
'w pamieci', a ja w przeciwna strone, dodalem conieco
dla komentarza. Nie zawsze superkrotkie rachunki
sa uzasadnione dydaktycznie;)

Takie zycie;)

Z dobrymi zagarami to i samolot wystarcza.
Satelity GPS widza na wzajem swoj sygnal mijajac sie?
Raczej nie.

A, jeszcze jedna uwaga do Tornada. Jesli nei chce mierzyc
predkosci z dokaldnoscia do (v/c) to niech na obu platformach
(ruchomej i stojacej) bedzie na raz caly zestaw - i nadajnik,
i odbiornik. Ech, widze kolejna fale problemow technicznych:)

Ale jesli tornad zalatwi co najmniej dwa przenosne zegary
atomowe i kukuruBC%nika, mozemy brac sie do roboty.

pozdrawiam
bartekltg

Re: czestotliwosciomierz do pomiary f swiatla laserowego

cos mi outlook źle cytuje...

A jeszcze dorzuce że w zasadzie Tornad ma racje:
http://roflcopter.pl/2714

a powazniej: zamiast  mierzyć precyzyjnie lasery na poruszających sie
wózkach, może by uwzględnić ruch wirowy Ziemi wokół własnej osi (i
wynikający z tego ruch punktu na powierchni względem Słońca)  i sprawdzić
położenie linii Fraunhofera rano i wieczorem? taka luźna sugestia

MaW

Re: czestotliwosciomierz do pomiary f swiatla laserowego

Pisze z gugla, ani outlook express ani googiel sie ustalen
usenetowych nie trzymaja i sie nie dogaduja.
Uzywalem jakiegos dodatku latajacego, dopuki
mi sie OE nie posypal (moze przez dodatek;)

-Panie kierowco, przejechal pan na czerownym swietle.
-Alez panie wladzo, to przez efekt dopplera, widzialem swiatlo
zielone.
-No to bedzie mandacik za przekroczenie dozwolonej predkosci.

[cos rzedu 0.2c, jesli dobrze pamietam]

Jakies 460m/s 3D% 1.5e-6 c.
Wiki podaje te linie z dokladnscia do 6 cyfr znaczacych,
mozemy te linie na ziemii wytworzyc i miec porownanie.
Wyglada, ze mozna by powalczyc.

kojarzB1% mi sie podobne zjawiska zwiazane
z ruchem obrotowym SB3%oF1%ca (prawa strona powinna
byc przesunieta ku czerwieni wzledem lewej, albo odwrotnie)
Tu bedzie jednak wiekszy problem ze zidentyfikowaniem
dokladnej predkosci (bo czy powierchnia slonca se liczy,
czy ktora warstwa fotosfery czy moze gazy dookola..).

Jakbym mial tego tupu watpliwosci skierowalbym sie raczej
ku krazacym juz po orbicie satelitom z zegarami atomowymi
(jako stabilne i dokladne zrodlo czestotliwosci).

Mozna bawic sie z samolotami i czestotliwosciami radiowymi
(stabilizowanymi tym zegarem atomowym). Mozna, jak
proponuje Tornad, wozki, grzebien optyczny i laserki.

Mozna rozpedzac jakies inne zrodla promieniowania,
mozna nawet obszerwowac poszerzenie termiczne linii
widmowych wraz ze wzrostem temparatury;)

Mamy radary dopplerowskie, czyli na raz mierzymy
ten efekt "dwukrotnie". Radar nadaje sygnal, poruszajcy
sie obiekt go odbiera (i elektronika na tym obiekcie
zmierzy inna czestotliwosc), nastepnei sygnal jest
odbijany (jakby nadawany ta druga czestotliwoscia)
i dopiero odbierany radarem.

Hmm, moze to pozna pora, ale wydaje mi sie, ze tu STW
i klasyczny doppler (jesli osrodek stoi wzgledem radaru)
da ten sam wynik f/f0 3D% (c+v)/(c-v). Ot, ciekawostka.

Tylko jakos wsrod naukowcow brak powaznych watpliwosci.
Moze, jak chce Tornad, sa leniwi i boja sie, ze wyjdzie
inaczej niz wg wyuczonych ich teorii i beda musieli sie douczac
albo, o zgrozo, myslec nad nowa teoria.
A moze eksperymentow; bezposrednich i posrednich pomairow
i obserwacji bylo tyle, ze uznaje sie to za w miare dobrze
sprawdzona model i eksperymenty robi tylko, gdy
mozna osiagnac potezna dokladnosc.

BTW, te eksperymenty sie robi. Zabawny przyklad
w odpowiedzi do Mirka (jak zdaze teraz, jak nie - rano.)

pozdrawiam
bartekltg

Site Timeline