czestotliwosciomierz do pomiary f swiatla laserowego

Dnia 23-08-2010 o 22:42:26 Jerry1111 snipped-for-privacy@wp.pl.pl.wp> napisał(a):

Aleco mu z tego, do przeprowadzenia całego eksperymentu o którym pisze potrzebuje rozpędzić ten miernik czy platformę jak on to nazywa do wzorcowej wręcz prędkości, nie widzę urządzenia(napędu) którym on uzyska odpowiednią stabilność i dokładność. I tyle wtym temacie. To co on proponuje to są czyste mrzonki.

Reply to
janusz_kk1

Chyba wlasnie fotodioda. Bo przeciez wyjscie nie jest optyczne tylko elektryczne .. no powiedzmy mikrofalowe. Osrodek musialby byc dosc ciekawy.

Waldku - a jaka jest stabilnosc sygnalu wyjsciowego ? Bo lasery przeciez plywaja.

Kolejna technika:

Powoli zaczynamy wchodzic w czestotliwosci swiatla. O np

nie wiem. Zapytaj bezpośrednio:

Waldek

Reply to
Waldemar Krzok

Myślę że jednak chyba kryształy anizotropowe optycznie ewentualnie jakieś ciecze lub gazy. A mikrofale dość łatwo się propagują :) Zresztą wystarczy taki element optyczny umieścić w falowodzie lub wprost na linii mikropaskowej.

Reply to
Mario

Zdaje się zdudnianie odbicia i wiązki emitowanej przy jednoczesnej zmianie częstości modulacji amplitudy.

Reply to
Filip Ozimek

W dniu 2010-08-23 19:33, Tornad pisze:

Mierzyliśmy w zeszłym miesiącu częstość lasera Nd:YAG (nie długość fali), wyszła nam wartość z niepewnością ok. 1,5 kHz i stałym offsetem ~60 kHz od wartości z publikacji znalezionych w sieci. Pomiar był robiony w stosunku do wzorca SRS FS-725 za pomocą optycznego grzebienia częstości, dostępne okno pomiarowe od ręki to 1050-2100nm. W zasadzie fragmenty z widzialnego też można zmierzyć.

Reply to
Filip Ozimek

No to Tornad miernik czestotliwosci ma, ciekawe teraz czy sie zorientuje czemu sie ciagle dla niego nie nadaje :-)

Jeszcze nie ma. Ktoś z grupy może mu zrobi. Jeśli nie z naszej to moze ktoś z hamerykańskiej.

Reply to
Mario

Dzieki za zainteresowanie i bardzo cenna dla mnie informacje. Mimo swoistej "nagonki" ze strony weteranow, roznej masci aktywistow i ochraniarzy haremu produkujacych sie na tej pozytecznej grupie. Mam punkt zaczepienia, dowiem sie jeszcze paru szczegolow i zabieram sie do roboty. Jednak intuicja i wiara w to, ze jeszcze sa ludzie, ktorzy nie tylko wiedza jak to sie robi lecz jeszcze sami to zrobic potrafia - mnie nie zawiodla. Gratuluje specjalistycznej wiedzy i odwagi w podzieleniu sie nia. Offsetem i innymi bledami stalymi sie na razie nie przejmuje. Blad rzedu 1.5 kHz, z zapasem mnie zadowala. Zakres bliskiej podczerwieni rowniez. Zreszta moze uda sie zastosowac tania kamere widzaca w tym zakresia wiec tez nie powinno byc wiekszych problemow z dokumentacja. Jesli moglbys podac nieco wiecej danych na temat fryzjerski czyli tego grzebienia optycznego, to bardzo prosze. Niestety jest to dla mnie pojecie nowe, jakos do tej pory mnie skutecznie omijalo; jesli jest w sieci to oczywiscie pogrzebie sobie. Serdecznie Pozdrwawiam. Tornad

Reply to
Tornad

Nie wiem. Wg mnie latwiej zmierzyc time of flight niz zdudniac dwa sygnaly optycznie. Nie wiem jak to zdudnic dla recznego laserowego predkosciomierza dla drogowki.

Reply to
Jerry1111

Zdudnianie optyczne odpada, bo fala krotka, a samochod dlugi, i za bardzo faze znieksztalca.

Ale to sie dawniej robilo inaczej - wysylamy impulsy swiatla z liniowo narastajaca czestotliwoscia, zdudniamy prad z fotodiody z sygnalem modulujacym i czestotliwosc wynikowa jest zalezna od opoznienia czyli od odleglosci.

Nie wiem czy nadal sie tak robi, bo to w koncu niewiel sie rozni od zmierzenia czasu przelotu bezposrednio.

Częstotliwością modulacji zapewne :)

zdudniamy prad z fotodiody z sygnalem

Jakaś modyfikacja detekcji homodynowej. Bo wystarczyłoby nie zmieniać częstotliwości tylko badać przesunięcie fazy.

Reply to
Mario

oczywiscie. Choc jesli robione w radiu a nie laserze, to czestotliwosc nosej.

Widac latwiej mierzyc czestotliwosc niz faze.

W dniu 2010-08-24 21:09, Mirek pisze:

Modulo długość fali jest istotna przy pomiarze odległości. Wtedy przydaje się zmiana częstotliwości nośnej żeby usunąć tę nieoznaczoność. Przy obiekcie ruchomym tempo zmiany fazy powiedziałoby o prędkości. Ale możliwe że byłoby to trudniejsze do pomiaru niż częstotliwość wynikowa. To moje przemyślenia ze stosowania detekcji homodynowej ale akurat nie w tych zastosowaniach.

Reply to
Mario

| Mierzyliśmy w zeszłym miesiącu częstość lasera Nd:YAG (nie długość | fali), wyszła nam wartość z niepewnością ok. 1,5 kHz i stałym offsetem ~60 kHz | od wartości z publikacji znalezionych w sieci. Pomiar był robiony w stosunku | do wzorca SRS FS-725 za pomocą optycznego grzebienia częstości, dostępne okno | pomiarowe od ręki to 1050-2100nm. W zasadzie fragmenty z widzialnego też można | zmierzyć.

Ciekawe.

Chyba calkiem niezle wyniki, porownujac z: [Absolute Optical Frequency Measurement ...]

czy tez:

2 466 061 413 187 103(46) Hz [Absolute Optical Frequency Measurement of the Cesium D1 Line]

-=-=-=-=- This result represents the most precisely measured optical frequency in the ultraviolet and visible optical region.

-=-=-=-=-

Oczywiscie rok publikacji 2000, w PHYSICAL REVIEW LETTERS, wiec chyba sie cos zmienilo.

Waszej aparatury pomiarowej, tez na tacze by sie nie zmiescilo?

Pzdr.J.P.

Reply to
Jerzy Pastusiak

| Zdaje się zdudnianie odbicia i wiązki emitowanej przy jednoczesnej | zmianie częstości modulacji amplitudy.

Dokladnie tak mierzylismy zmiany ukrwienia w tkance podskornej i przyzebia metoda laserowa.

Realizacja techniczna trywialnie prosta.

No ale bylo to jakis czas temu.

Pzdr.J.P.

Reply to
Jerzy Pastusiak

Ale czekaj - co naprawde mierzyliscie ? odleglosc zmieniana przez ukrwienie, predkosc krwi czy wspolczynnik odbicia swiatla ?

Bo jakos nie wierze w pomiar odleglosci taka metoda w tym przypadku - za male zmiany.

On Tue, 24 Aug 2010, J.F. wrote: | Ale czekaj - co naprawde mierzyliscie ? | ... odleglosc zmieniana przez ukrwienie, predkosc krwi czy | wspolczynnik odbicia swiatla ?

Zmiany predkosci krwi. Byl taki artykulik w IEEE Transactions on Biomedical Engineering, wiec odtwarzalismy opisana sytuacje.

W tym czasie uzywalismy do badan ukrwienia tkanki przyzebia i pomiarow hemodynamicznych (rzut minutowy serca) glownie metod termicznych, ze wzgledu na dokladnosc.

Metoda wymywania wskaznika termicznego daje dokladnosc pomiaru wydatku serca kilka procent.

Niestety jest inwazyjna.

Pzdr.J.P.

Reply to
Jerzy Pastusiak

A to mnie zainteresowales - jak to robiliscie ?

Skora nie szyba - laser w ogole moze przeplyw krwi zobaczyc ?

No i jak to dalej rozwiazac - rozumiem ze nie zdudnialiscie swiatla odbitego z padajacym ?