Częstotliwość CPU, obciążenie i

Witam, tak z ciekawości mi przyszło do głowy. W programie RightMark CPU Clock Utility, jest opcja zmiany częstotłiwości procesora do potrzeb. O co chodzi. Ustawiamy stany możliwe stany które ma przyjmować (u mnie to od 1,2GHz do 2,4 GHz z wszystkimi różniącymi się o 200Mhz pomiędzy). Program tak ustawia częstotliwość, żeby użycie procesora było <= danemy procentowi.

I tak się zastanawiam. Mniej prądu potrzebuje procesor obciążony 100%, ale z zegarem ustawionym 1,2GHz, czy obciążony w 50%, ale ustawiony na

2,4GHz. Wiem że różnice tutaj mogą być minimalne, ale tak czysto teoretycznie mnie to zainteresowało.
Reply to
Karol Y

Karol Y snipped-for-privacy@o2.pl napisał(a):

IMHO zużycia prądu przez proc (układ CMOS) zależy od tego ile tranzystorów i jak często się przełącza. Stąd też ciężko orzec czy 1.2x100% da dokładnie to samo co 2.4x50%, ponieważ nie wiadomo które podsystemy proca są aktualnie zaangażowane. Obstawiam jednak, że 1.2GHz + pracujące CPU, FPU+dopalacze (MMX, SSE i inni), cache i magistrala, zeżre więcej prądu niż 2.4GHz zajmujące się np. obsługą sieci (czyli przepychaniem danych z miejsca na miejsce, bez zaanagażowania koprocesorów)

Reply to
Jan Kowalski

Użytkownik "Jan Kowalski" snipped-for-privacy@gazeta.pl napisał w wiadomości news:gurl5g$mpl$ snipped-for-privacy@inews.gazeta.pl...

Tak jest - system jest w stanie oczekiwania .. a procesor jest nadal taktowany. I nie wiadomo jaka jego czesc chodzi aktywnie i zuzywa prad.

Intel i tak jest niezly ze spora czesc proca wylacza skutecznie - jak dociaze swojego notebooka, to zaraz wentylator zaczyna glosniej sie krecic :-)

Karol Y pisze:

Najlepiej wykorzystać w 100% jak najwolniejszy zegar. W moim 12" notebooku jest nawet specjalny klawisz służący do spowalniania zegara (chyba do około 500 czy 750MHz), w takim trybie wentylator w ogóle nie musi być włączany.

Reply to
Adam Dybkowski

Mam właśnie podobne spostrzeżenia, dzięki :)

Reply to
Karol Y

Ja natomiast w swoim lapku z Intel Centrino uzywam programu NHC (Notebook Hardware Control), który dynamicznie przełancza częstotliwość pracy procka, a nawet jego napięcie zasilania w zależności od aktualnego obiciązenia systemu. Zdecydowaną większość czasu chodzi na

600MHz, a na baterii dociąga do 4h pracy.

BHK

Reply to
bhk