antena

Nadarzyla sie okazja, to mysle sobie - czas zeby wyksztalcenie sie na cos przydalo. Potrzebna antena do telewizora.

Lokalna stacja, a nawet dwie nadaja MUX1 na 506MHz. Dlugosc fali 60 cm. polaryzacja pozioma.

wsadzam w gniadko 15 cm wygietego w bok przewodu. Poziom sygnalu 0%.

Wsadzam 30cm ... pare % sie pojawia, znika, znow pojawia, znika. Jakosc stale %0.

Mysle sobie - niedopasowany. Ma prawo. Zagialem koniec, wyszlo takie J, zagiecie konczy sie przed polowa - i tpo podlaczam do gniazda - powinno byc lepiej.

rozpietosc 40 cm - 28%. I znow - jest, za chwile spada do zera. Jakosc 0%, programu nie ma wcale, ale chyba sciagnal liste programow.

Przycinam do 30cm - 26%. Podlaczam srodek do ekranu/masy gniazda - nadal 26%.

No to biore odcinek 30cm, srodek do ekranu, punkt pare cm w bok lacze do srodka gniazda - 0%. Wywalam polaczenie ekranu, zostaje tylko polaczenie punktu niesrodkowego - 18%.

No to wracam do koncepcji dipola polfalowego. Cos musialem poprzednio zle zrobic, bo teraz 40cm podlaczone do srodkowego styku i wygiete w bok daje 74% sygnalu. Ale jakosc nadal 0%. I spada jak podchodze. Obcinaczki w dlon i stroimy po centymetrze ... sygnal spada rowno, przy 30cm jest tylko 46%.

No nic, wyginam uczciwy dipol 15 cm do srodkowej dziurki i 15 cm w druga strone do masy. 34%.

Wsadzam w dziurke 30cm - 42% sie robi. Wsadzam 45cm (15cm przeciwnego ramienia nadal jest) - 46% i jakosc skoczyla - czasem 0, czasem 17%, program sie zaczyna pokazywac.

odlaczam przeciwwage - 42%, ale jakosc 0, i programu nie ma.

podlaczam przeciwwage i obracam w przeciwna strone - teraz to ramie 45 cm chowa sie za TV - poziom 0%.

No i zaczynaja sie pytania: a) co sie dzieje, czemu tak ? b) zdac sie na fachowcow i kupic antene, czy w tym pomieszczeniu fabryczna prosta antena nie bedzie duzo lepsza ? c) powtorzyc eksperymenty z drutem miedzianym, bo pod reka mialem tylko stalowy ? d) podlaczyc kawalek koncentryka i krecic antena na najlepsze odbicie, oraz odsunac od odbiornika

A na 770MHz nie lapie nic, choc nadajnik tej samej mocy i w tym samym miejscu ..

P.S. a potem ciekawostka - tvp1 odbiera - nazwijmy to znosnie, tzn pol fonii jest, a na ekranie spore polacie w dobrej jakosci. A tvp2 znacznie gorzej - u gory ekranu jeszcze cos widac, w srodkowej i dolnej czesci. A przeciez to z jednego muxa leci.

Dnia Mon, 14 Oct 2013 00:07:12 +0200, J.F. napisał(a):

W budynku gdzie ściany z hgw czego, ludzie chodzą, przy ulicy gdzie pojazdy... Pole jest słabe i niestabilne.

Zdać się na fachowców :) W pomieszczeniu żadna antena nie będzie dobra.

Eee. co ty?

Dłuuugi kawałek, taki żeby do dachu sięgnął :)

Reply to
Jacek Maciejewski

U¿ytkownik "Jacek Maciejewski" napisa³ w wiadomo¶ci Dnia Mon, 14 Oct 2013 00:07:12 +0200, J.F. napisa³(a):

Ludzi akurat malo, a pietro pare metrow nad na pojazdami

No to w koncu jak - zdac sie na fachowcow i kupic fachowa antene, czy ona tez nie bedzie dobra ? :-)

Tak wyszlo :-) To co - stalowy zly ?

To to wiadomo, ale powiedzmy ze nie ma warunkow :-)

J.F

Dnia Mon, 14 Oct 2013 10:22:37 +0200, J.F napisa³(a):

Miedziany lepszy ale o kilkadziesi±t procent a ty potrzebujesz sygna³u o rz±d lub dwa silniejszego. Nie podajesz charakterystyki otoczenia ani warunków lokalnych. Bez tego trudno cokolwiek radziæ. Z opisu twoich poczynañ wynika ¿e w twoim miejscu zamieszkania sygna³ jest raczej s³aby. Zatem nale¿y zastosowaæ antenê kierunkow± a w mieszkaniu raczej takiej nie bêdziesz trzymaæ :)

--
Jacek
Reply to

Uzytkownik "J.F." napisal w wiadomosci news: snipped-for-privacy@40tude.net...

Niehomogeniczne pole. Bardzo duzy wplyw sasiadujacych róznych elementów. Tlumienie scian i wogóle. Na próbe mozesz zrobic prosta antene typu GP która wystawisz za okno. Wez koncentryk, wywin oplot tak aby odslonic goraca zyle na dlugosci1/4 lambda. Mozna docinac aby uwzglednic wspólczynnik skrócenia.

Moze bitrate TVP1 jest nizszy.

Reply to
<mx12345678

Użytkownik napisał w wiadomości grup Uzytkownik "J.F." <jfox snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisal w wiadomosci

Moze sie pobawie.

Mozliwe, bo przy 2 jest dopisek HD. Ale ... bitrate jest chyba ten sam. Wszystko nadawane jedna modulacja, tylko kolejne pakiety sa dla roznych programow.

Byc moze HD ma wiecej danych na fragment obrazu i dlatego wiecej fragmentow ma blad transmisji. Ale .... czemu u gory obrazu ?

J.F

W dniu poniedziałek, 14 października 2013 00:07:12 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:

U mnie najlepiej wypadł BiQuad zrobiony z przydasiów.

Reply to
RR

W dniu 2013-10-14 10:54, snipped-for-privacy@gmail.com pisze:

GP nadaje się do polaryzacji pionowej, poza tym jest anteną dookólną. Większy zysk będzie z dipola półfalowego, a lepiej nawet zamkniętego, byle symetryzator był małostratny. TV nie oglądam, ale jak się pojawił sygnał cyfrowy przeprowadziłem eksperyment. Najpierw próbowałem z dipolem półfalowym nastrojonym na częstotliwość i była kiszka. Podpiąłem antenę, chyba dokładnie tą:

(Telmor DSP-860 P20 ?) zakupiona była sporo czasu przed DVB-T, w każdym razie odziedziczyłem ją jakieś 4-5 lat temu. Byłem zaskoczony jak dobrze sobie poradziła z DVB-T właśnie w pokoju, ze wzmacniaczem! U mnie warunki odbioru są trudne (góry), ale odpowiednie ustawienie anteny pozwoliło stabilnie odbierać sygnał. Jednak 30cm nad stołem jadalnym to nieodpowiednie miejsce na antenę więc nie odbieram DVB-T. Bez wzmacniacza było 0, jak na dipolu. Być może za oknem byłoby lepiej, ale nadajnik jest dokładnie po przekątnej domu. W każdym razie warto kupić dobrą antenę pokojową. Ta okazuje się być dobra.

Reply to
Michał Lankosz

Użytkownik "Michał Lankosz" snipped-for-privacy@tlen.pl napisał w wiadomości news:l3hjg7$psr$ snipped-for-privacy@somewhere.invalid...

GP z własną przeciwwagą może pracować w dowolnej polaryzacji.

Czasem pomaga, czasem nie. Jeżeli za nią będzie ściana albo jakiś inny odpowiednio duży element w odpowiedniej odległości z dookólnej zrobi się kierunkowa. I tak będzie szukał sygnału ta anteną, więc jest duże prawdopodobieństwo że trafi na tą odległość od ściany (reflektora) nieświadomie a żona krzyknie "jest!"

A dlaczego z zamkniętego ma byc lepiej niż z otwartego?

Ktoś mi kiedyś opowiadał jak to szukał dobrego miejsca na antenę. Po złażeniu po całym dachu wnerwiony że wszędzi ezero sygnału walnął anteną do ogródka. Złamał się direktor a antena wbiła się w ziemię boomem. Schodzi na dół, patrzy a tu obraz kryształ. I tak zostało.

Reply to
mx12345678

Bo otwarty ma impedancje 75Ohm a zamkniety 300Ohm i ten drugi wymaga symetryzatora ktory wnosi straty do ukladu.

Reply to
LeonKame

W dniu 2013-10-15 10:57, LeonKame pisze:

I dzięki tym stratom jest lepiej? Janusz

Reply to
JanuszK2

W dniu 2013-10-15 11:04, JanuszK2 pisze:

Oczywiscie lepiej z otwartego !

Reply to
LeonKame

Użytkownik "JanuszK2" snipped-for-privacy@gmail.com napisał w wiadomości news:525d0539$0$32702$ snipped-for-privacy@news.neostrada.pl...

No widzisz! Czasem dzięki stratom można działać. Np. blisko nadajników TV, często lepszy efekt dawało zastosować silnie kierunkową antenę, lipującą na nadajnik, z dużym tłumikiem sygnału. Zastosowanie tych "strat" może np. zminimalizować szkodliwe odbicia, umożliwiając w miarę niezakłóconemu sygnałowi użytecznemu dotarcie do odbiornika i jego prawidłowe działanie. Bo ważniejsze jest prawidłowe dopasowanie układu. Nie zawsze najsilniejszy sygnał jest najlepszy. Wiedzą to zwłaszcza ci, co mieszkają w górach. Czasem trzeba się ustawić, żeby sygnał był ledwo-ledwo i dopiero wtedy wskoczy.

Reply to
ACMM-033

Użytkownik "LeonKame" snipped-for-privacy@leon.com napisał w wiadomości news:l3j01l$nus$ snipped-for-privacy@speranza.aioe.org...

No własnie. Po to zadałem ci to pytanie, bo jest właśnie na odwrót niż twierdziłeś. Z zamkniętego będzie gorzej przez ten właśnie balun :)

Reply to
mx12345678

Użytkownik "LeonKame" snipped-for-privacy@leon.com napisał w wiadomości news:l3j0sn$qpd$ snipped-for-privacy@speranza.aioe.org...

Krzyczysz teraz na nas czy na siebie?

Bo ja teraz już wogóle nie wiem czy słońce to według ciebie słońce czy może już księżyc :)

Reply to
mx12345678

W dniu 2013-10-15 12:53, snipped-for-privacy@gmail.com pisze:

Sie qrwa jebnij w łeb wsioku .

Reply to
LeonKame

Użytkownik "LeonKame" snipped-for-privacy@leon.com napisał w wiadomości news:l3jam3$k6o$ snipped-for-privacy@speranza.aioe.org...

Co prawda buraku nie mieszkam na wsi, ale uważam że lepiej już jest być wsiokiem niż burakiem bo wieśniak to tylko miejsce zamieszkania a nie stan umysłu.

Reply to
mx12345678

W dniu 2013-10-15 10:31, snipped-for-privacy@gmail.com pisze:

Nie zabronisz jej ;) Jej charakterystykę promieniowania można i wykorzystać.

Lepszy jest ze względu na ładunki elektrostatyczne, szerokość pasma i konstrukcję mechaniczną. Symetryzator potrzebny jest zarówno do dipola zamkniętego jak i otwartego, bo oba są symetryczne. Tyle, że dla otwartego powinien transformować impedancję 1:1, a dla zamkniętego 4:1. Balun można zrobić z kabla koncentrycznego.

U rodziców na Yagi 12 elementów sygnał był za słaby i śnieżyło (analog). Po zastosowaniu wzmacniacza 12dB musiałem antenę przekręcić o 30 stopni od nadajnika, bo wchodziły "duchy" być może z odbicia sąsiedniego budynku farfocle od innego nadajnika wchodziły na wzmacniacz.

Reply to
Michał Lankosz
"
"

Ehh chłopie jako zrodlo podajesz poradnik krotkofalowca.

Tylko ze w ukladach nadawczo odbiorczych tor radiowy ma z reguly impedancje 50 Ohm dlatego jest potrzebny symetryzator dla zamknietego i otwartego dipola a dla odbiornika telewizyjnego obwod radiowy ma ipedancje taka jak dipol otwarty czyli 75Ohm.

Reply to
LeonKame