en weergeeft. Of maak ik daar een denkfout?
De fout treedt op tijdens het opnemen. Weet iemand raad?

Re: Sony recorder TC378 hoge tonen weg één kanaal na opname

Die conclusie is alleen geldig als de recorder nabandcontrole
heeft, dus 3 koppen heeft.
Kan het misschien zijn dat 1 kanaal geen bias krijgt ?

-- J.

Re: Sony recorder TC378 hoge tonen weg één kanaal na opname

Dank voor je reactie Jeroen.
Het is inderdaad een drie-koppen recorder. Maar ik maakte een fout, sorry. De oude bandopnames, waarschijnlijk niet met delfde recorder gemaakt, missen op dat linker kanaal bij weergave wel de hoge tonen... Zowel op de koptelefoon als via de aux uitgang.
Als ik een nieuwe opname maak, is het signaal bij vooraf luisteren (monitor op "source") wel goed. Bij naband controle (via de weergavekop dus, met monitor op "tape")echter het hoog verdwenen. Zowel op de koptelefoon als via de aux uitgang.

De koppen zijn schoongemaakt.
Het zou dus ook aan de weergave versterker van de recorder kunnen liggen.
Maar dat ik daarvan dan alleen de hoge tonen mis...

Hoe kan ik de bias het beste meten? Ik heb nog een stoffige oude scoop zonder meetkop, een toongenerator en een goedkope lcd multimeter. Mijn inmiddels grotendeels vervaagde elektronica kennis stamt nog uit het buizentijdperk :-)

John G.

Re: Sony recorder TC378 hoge tonen weg één kanaal na opname

Een andere mogelijkheid dan een elektonisch defect is misschien slechte
bandgeleiding. Als de band niet goed parallel aan de kop loopt is de afstand
tot de kop van het ene spoor op de band niet gelijk aan die van het andere
spoor.
Probeer de band eens met een viltje o.i.d. zachtjes tegen de kop aan te
drukken.
--
Edward

Re: Sony recorder TC378 hoge tonen weg één kanaal na opname

Als de capstan-as, de aandrukrol of de bandgeleiders niet schoon zijn krijg
je ook een verschil tussen het linker en het rechter spoor. De band gaat dan
scheef langs de koppen koppen lopen.
--
Edward

Re: Sony recorder TC378 hoge tonen weg één kanaal na opname

Ja want als de kop te hoog of te laag staat gaat dat bij het ene kanaal
ietsje eerder fout als bij het andere. Maar als weergave OK is, dan
ligt het NIET aan de koppen.

Bias meten. Moet voor links en rechts ongeveer gelijk zijn. Als dat OK
is, dan audio meten op de opnamekop tijdens opnemen. Zet hetzelfde
signaal (hoge toon) op de ingangen, dan moet op de kop ook dezelfde
nivo's te zien zijn. Wijkt dit af, dan is het opname circuit defect.
Wijkt het niet af, en is de bias OK, dan is de kop stuk.

Jan Pieter.

Re: Sony recorder TC378 hoge tonen weg één kanaal na opname

Je hebt kennelijk een bericht gemist.
De weergave is dus niet goed.
--
Edward

Re: Sony recorder TC378 hoge tonen weg ??n kanaal na opname
een hoge tonen.
t - gaat prima.
van uit dat de opnameversterker van dat kanaal ook OK is.
eemt en weergeeft. Of maak ik daar een denkfout?
et met delfde recorder gemaakt, missen op dat linker kanaal bij weergave we
l de hoge tonen... Zowel op de koptelefoon als via de aux uitgang.

Correct Gerard, maar ik heb alles meegekregen.
Jouw suggestie, de band op de koppen voorzichtig wat aan te drukken bleek d
e oplossing!
Ik had bij het reinigen van de koppen kennelijk toch iets gemist.
Bij het aandrukken van de tape op de weergave kop met schroevendraaier met
zacht papier op de tip schoot er kennelijk iets van een bijna onzichtbare a
fzetting los en had ik onmiddellijk de hoge tonen terug. Super!

Iedereen heel erg bedankt voor de suggesties en jij in het bijzonder!

Re: Sony recorder TC378 hoge tonen weg ??n kanaal na opname

Waarom heb ik nou het idee dat die afzetting er bij een eerdere
schoonmaakbeurt op is gekomen? :-)

Jan Pieter.

Site Timeline