DVB-T antenne

Groeten aan de lezer

Ik heb een DVB-T ontvanger van Konig (FTA19N) met een buitenantenne KN-
DVBT-UNI met een ingebouwde signaalversterker die gevoed wordt door de
ontvanger via de coax kabel. De antenne heeft een voeding nodig van DC 5V
30 mA (kan ook via een adapter).
Door toeval heb ik een tweede identieke antenne ter beschikking gekregen.
Nu vraag ik me af of ik deze twee antennes parallel kan schakelen om zo
een breder zicht op de ether te krijgen (in bijzonder om enkele Duitse
stations te bereiken zonder ingreep op de orientatie).
Ik kan een adapter aanschaffen met een vermogen van DC 5V 100 mA, zou
moeten voldoende zijn, en een coupler voor 2 antennes.
Zou dat enige zin hebben?

Met dank

Eddy

Re: DVB-T antenne

Je moet er aan denken dat als je twee antennes aan elkaar koppelt (dus
zonder omschakelaar), en antenne 1 ontvangt bijvoorbeeld signaal1 dat
antenne 2 niet ontvangt, dat op dat moment antenne 2 ruis aflevert
die door de coupler erbij gemengd wordt.
Dus het resultaat wordt slechter, er is extra ruis die je niet hebt met
1 antenne.

Of dit een probleem is dat is niet te voorspellen, zeker niet bij DVB-T.

Verder is het ook zo dat twee antennes het gewenste signaal slechter
zouden kunnen ontvangen dan 1, als het signaal op de twee antennes
precies in tegenfase binnenkomt.
Dan moet je dus misschien een van de antennes verplaatsen.

Ik zeg niet "dit gaat helemaal niet" maar je moet er op rekenen dat er
wellicht problemen komen.

Re: DVB-T antenne

Dag Eddy,

Ik ben het met Rob eens, theoretisch kan het signaalwinst opleveren,
maar je zal flink moet experimenteren en een goede coupler moeten
hebben (niet die met weerstandjes erin).

Ik verwacht dat jouw antennes echte compromisantennes zijn. Als je de
frequentie van de Duitse zenders weet (en polarisatie) kan je wellicht
zelf een antenne maken met enige richtwerking (dit moet je wel leuk
vinden natuurlijk).

Als je gaat zelfbouwen, zorg dat het wel een richtingsgevoelige
antenne is, dus niet de twee bierblikjes antenne.  Als het om slechts
E9%E9n frequentie gaat (of meerdere die wel relatief dicht bij elkaar
liggen), kun je een biquad overwegen zoals ook voor WIFI veel gebruikt
wordt. Hij wordt natuurlijk wel groter omdat de frequentie van DVBT
lager ligt.

Met vriendelijke groet,

Wim
PA3DJS
www.tetech.nl
zonder ABC komt PM aan.

Re: DVB-T antenne

Dank u, heren

't Zal wat experimenteren worden, maar dat vind ik ook wel leuk.

mvg

Eddy

Re: DVB-T antenne

Als je bij het experimenteren een antenne bouwt die de eigenschappen van een
gesloten dipool heeft (dus kern en afscherming van de antennekabel zijn door
het metaal van de dipool doorverbonden) dan moet je de voedingsspanning op
de antenneaansluiting van de ontvanger wel even uitschakelen. De spanning op
de antennebus wordt anders door de antenne kortgesloten.

Een voorbeeld staat op http://polonai.se/logper /

Mocht zelfbouw te veel tijd vergen:
http://www.hebasat.nl/digitenne/antennes/dvb-t-richtantenne.html

of deze, met mastversterker,

http://www.wwsat.nl/digitenne-kpn-en-fm/210-18-el-dvb-t-richtantenne--versterker.html

Ik heb met een logper van 50-1200 MHz verticaal vanuit het Westland
ontvangst van zeeland, noordholland en brabant met de antenne op het dak en
een antenneversterker er tussen.

Denk er aan dat er in Nederland verticaal wordt uitgezonden en in Duitsland
horizontaal !

Grtz,
Ben

Re: DVB-T antenne

Probeer dit eens en vertel je bevindingen.
http://www.pi4zlb.nl/Zelfbouw/DVB-T/Bierblik%20antenne.html

Re: DVB-T antenne

Hij heeft twee antennes, wil eens kijken of twee antennes beter zijn
dan een, en jouw reactie is "bouw een antenne"?

Re: DVB-T antenne

Zijn doel is het volgende:

<quote>
[...]

Als het dmv deze antenne lukt om alles te krijgen dan is dat ook goed
lijkt me, maar ik trek me wel terug van deze discussie.

Re: DVB-T antenne

Dat is de enige juiste reactie. Je kunt niet twee antennes met
hetzelfde frequentiegebied parallel op een ontvanger zetten. Als je
betere ontvangst wil, dan moet je een betere antenne nemen of een
versterker.

--
Failure does not prove something is impossible, failure simply
indicates you are not using the right tools...

Dat klopt niet hoor.
Het gebruik van 2 identieke antennes om een beter resultaat te bereiken
dan met 1 antenne is vrij gebruikelijk.

Alleen er zitten nogal wat haken en ogen aan en zeker met dit soort
rondstralende antennes die al een ingebouwde versterker hebben is het
moeilijk te voorspellen wat er gaat gebeuren.

Twee blikjes aan elkaar solderen zal niet beter werken dan deze antenne,
en dat beweert het artikel van die bouwbeschrijving ook niet.

Als je betere resultaten wilt en zelf wilt bouwen dan zal een yagi
antenne een mogelijkheid zijn.
Ook dan is er de mogelijkheid om twee antennes te bouwen en er een
op de Nederlandse en een op de Duitse zender te richten.

Re: DVB-T antenne

Laat dat "of een versterker" maar weg...
Zorg voor een goede antenne.
Een versterker werkt meer tegen dan mee..

Re: DVB-T antenne

Dat kan wel en heet diversity ontvangst, waarbij de best ontvangenende
antenne het signaal levert eea is een lang bekend principe uit oa. de
kortegolftijd. Maar ook Wi-Fi maakt er gebruik van, die zijn er zelfs met 3
antennes.
Nummer 2 is ook mis. Een versterker versterkt ook ruis en andere ongewenste
signalen en geeft geen verbetering. Alleen als de antenne aan een lange
kabel vastzit kan het kabelverliezen compenseren. MAAR dan moet de
versterker VOOR de kabel zitten, direct achter de antenne.
Zo en nou ga ik slapen.

Maurits

Re: DVB-T antenne

Ja, maar die worden niet allemaal tegelijk gebruikt! Diversity is de
antenne gebruiken met de beste ontvangst.

Dat hangt ervan af hoe hoe slecht de voorversterker van de ontvanger
is.

--
Failure does not prove something is impossible, failure simply
indicates you are not using the right tools...
Re: DVB-T antenne

Vergeet het. Versterkers (en zeker die van het soort Gamma of Karwei)
kun je beter links laten liggen.
Versterkers zijn geen wonderapparaten.
Nee, versterkers veroorzaken vaak meer troep dan dat ze nut hebben.
Niet aan beginnen dus.

Re: DVB-T antenne

Inderdaad, allerlei kruismodulatieprodukten die het front-end dichtdrukken.
Het beste is een hi-gain antenna en een goede kabel. Aan versterkers begin
je pas te denken bij coax van 30 mtr lang. En dan nog moet ie liefst een
regelbare gain hebben.
Er zijn wel goede parametrische versterkers die met helium gekoeld worden en
zelfs versterken onder het ruisnivo, maar dan zit je meer in de wereld van
de professionele paraboolantennes (Sterrenkunde, en bijv. grondstations
zoals deze in Friesland http://www.burum.eu/index.html )

Maurits

Re: DVB-T antenne

Precies. :-)

Inderdaad, want als het signaal te veel versterkt wordt,
dan overstuur je alles.
Een versterker zou je eigenlijk alleen maar willen inzetten
om kabelverliezen op te heffen. Een signaal dat met x dB aan de ingang
(van de coax) wordt geleverd, moet aan de uitgang ook exact x dB zijn,
niet meer en niet minder.

Inderdaad, maar die vallen allemaal niet onder de consumentenbeurs.
Overigens, de filters die we voor radio- en tv willen gebruiken,
dient ook fatsoenlijke kanaalscheiding te hebben, zodat
ongewenste producten niet meeversterkt worden.
De kabel zet zo voor elk TV-signaal een aparte (kanaal-)versterker in..
Maar ook dat valt buiten de consumentenbeurs, en ik zie het ook al
niet echt gebeuren dat iemand voor 30 TV kanalen, 30 aparte versterkers
in gebruik heeft.. ;-)

Re: DVB-T antenne

Een kabelaar ook niet hoor...
De kabel werkt tegenwoordig niet meer zoals je in de theorieboekjes
uit de jaren 70 leert.

Re: DVB-T antenne

Gheg.. Ja, ze zijn ook met de tijd meegegaan.. ;-)
Heb nog eens gesproken met iemand die ooit voor de CAI werkte.
Moest in een traject geregeld alle versterkers bijregelen.
Temperatuur, vochtigheid, ed zorgde ervoor dat de versterkers
verliepen. Later hebben ze die versterkers vervangen,
in types die zichzelf bijregelden. Daarvoor werd een stuursignaal
meegezonden met de kabel.
Lang leve de vooruitgang.. ;-)

Re: DVB-T antenne

We hebben nu glasvezel in de meterkast. Toen ik destijds meedeed met een
pilot voor Internet via de kabel zat er regelmatig een monteur op straatnivo
het kastje bij te regelen. Vooral de retour via de coax gaf vaak problemen
en instraling van storingen, zendamateurs? op de mantel van de coax.
Dus straks kan de kabeltv (UPC) eruit, de vaste kpn telefoon en de ADSL.
Alles gaat dan via de fiber!

Maurits

Re: DVB-T antenne

Fiber-to-home, dat is voor mij op dit moment alleen nog iets waarvan we
kunnen dromen.
Voor zover ik weet zijn bij mij in de omgeving nog geen plannen voor fth,
dus ik moet het zien te doen met een ADSL aansluiting (Max 8Mbit,
aangezien KPN de centrale niet heeft omgebouwd naar ADSL2/ADSL+),
en een verplicht CAI-abonnement zie ik niet zitten alleen voor internet.

Site Timeline