Coax vraagje

Op http://www.hirschmann-multimedia.nl/LinkClick.aspx?
fileticket=6vLUS_rKHGg%3d&portalid=0&timestamp15%07728631893 lees ik dat
je het vlechtwerk van deze coax kabel niet met je vingers mag aanraken.

Ik ben zomaar nieuwsgierig wat hiervoor de reden is. Tast het zuur van je
vingers de kabel op termijn aan? Is het vocht op termijn schadelijk? Is
het onzin?

--
Grinnikend door het leven...

Re: Coax vraagje

Dat is volgens mij het theoretische verhaal.

Maar of je het ooit gaat merken in de beperkte 100 jaar dat we leven,
dat is een andere vraag...

Re: Coax vraagje

Je mag nooit met je vingers aan contactoppervlakken zitten, omdat het
huidvet vervuiling veroorzaakt wat het contact verslechtert. Bij koper
(geen edelmetaal) komt daar nog corrosie bij.

Re: Coax vraagje

Dit gaat over het gebruik met de bijbehorende "aanpers" connector.
Als je het vlechtwerk aanraakt zal het contact met de connector op den
duur slechter worden.  De theorie is dan dat het niet aangeraakte
vlechtwerk door de contactdruk permanent is afgesloten van inwerking
van buitenaf en dus niet oxideert.

Re: Coax vraagje

Theoretisch groot gelijk, practisch onzin.
Ik durf te wedden dat er geen vergelijkend onderzoek
naar gedaan is.
Meer theorie: Microscopisch gezien druk je het metaal
op de feitelijke contactpunten door de vloeigrens,
wat een koude metaal-metaal las oplevert.
Wat er nog tussenzit wordt er daarbij wel uitgedrukt,

Jan

Re: Coax vraagje

Zoiets vermoedde ik al, temeer daar genoemde connector geen contact maakt
met het vlechtwerk wat je aanraakt...

--
Grinnikend door het leven...

Re: Coax vraagje

Ah, het is een-draads coax?

Jan

Re: Coax vraagje

Kijk even naar het plaatje: het vlechtwerk wordt naar buiten omgevouwen,
de connector schuift er binnenlangs onder...

--
Grinnikend door het leven...

Re: Coax vraagje
Kijk nog eens>De plug schuift er OMheen....

Re: Coax vraagje

Nee...

--
Grinnikend door het leven...

Re: Coax vraagje
Ja.

Re: Coax vraagje

Kijk nog eens goed, en dan speciaal naar figuur 6. En let dan niet op
de wijde busmantel, maar op de dunnere huls daarbinnen, die al voor
het grootste deel over de afschermfolie is geschoven (een stukje ervan
is nog net links van die huls te zien). Bij verder opschuiven schuift
die bus tussen de folie en gevlochten afscherming.
Of de huls zo ver op de kabel kan worden geschoven dat hij nog over
de gevlochten afscherming schuift? Voor de stevigheid zou me dat wel
een goed idee zijn, lijkt me, maar figuur 7 suggereert het tegendeel.
Omdat de plastic kap stevig aangedraaid moet worden vermoed ik dat
die de gevlochten afscherming tegen de huls op zal stuiken, wat wel
weer extra stevigheid geeft.

-p

Re: Coax vraagje

fileticket=6vLUS_rKHGg%3d&portalid=0&timestamp15%07728631893

Dank voor deze verheldering. De ware adept kan zich laven aan https://
www.hirschmann-multimedia.nl/montagefilm-iec-connector , onder stemmige
begeleiding. Het is weliswaar een haakse connector, maar het principe is
hetzelfde.

--
Grinnikend door het leven...

Re: Coax vraagje

Ik ben bij deze helemaal gestemd, maar de buitenste bus
lijkt toch echt tegen, of zelfs over de teruggeslagen eindjes
te zitten,

Jan

Site Timeline