Blaupunkt-autoradio CD-speler input-signaal: compatible met andere merken?

Iemand hier een beetje inzicht in de compatibiliteit van pin-/stekker-layout en/of signaal-protocol van verschillende merken CD-wisselaars tov Blaupunkt radio's, oud en nieuw?

Het gaat mij niet om de bediening van die CD-speler via de Blaupunkt radio, louter om het geluidssignaal en het overschakelen van radio-signaal naar CD- signaal (ik neem aan dat dat laatste automatisch geschiedt zodra er een geluidsignaal voorhanden is)

Ik wil namelijk een MP3-wisselaar toevoegen aan een oudere Blaupunkt Berlin, momenteel gekoppeld met een enkele CD-speler (Blaupunkt zelf heeft geen MP3- wisselaars in het programma, alleen enkele MP3-spelers, beetje suf).

Is die zooi een beetje genormeerd, cq *was* die zooi redelijk genormeerd, midden jaren 80?

--
Bye,

Willem-Jan Markerink

      The desire to understand
is sometimes far less intelligent than
     the inability to understand

[note: 'a-one' & 'en-el'!]
Reply to
Willem-Jan Markerink

h23 wrote in news: snipped-for-privacy@4ax.com:

Waren die aansluitpogingen inclusief veranderingen van pin-aansluiting op de stekker, of is het bij niet-passen van stekker gebleven?....;)) Dat die stekkers niet zullen passen, daar ga ik eigenlijk standaard al van uit....maar iig het geluidssignaal zelf zou toch een *beetje* standaard moeten zijn, toch?....:))

PS: op die Berlin zit ook een (momenteel 1:1 overbrugde) 'pre-amp' (equalizer) aansluiting....wat voor ongein kan ik daar eigenlijk ooit nog eens aan toevoegen, in de vorm van galm/echo/etc?....:))

Willem (ongebruikte knopjes en stekkertjes zijn mij een gruwel) Jan

--
[...]

René wrote in news:2dk93254ld7c1rrooepa1h4d358krup3fc@

4ax.com:

Sommigen (niet zozeer ik) willen meer dan de keus uit 10 complete CD's. (en onderweg niet wisselen, de huidige CD-speler zit op een niet daarvoor bedoelde plaats, onder de radio, in het 'slagveld' van de versnellingspook, dus CD-wisselen moet getimed worden....:)))) En de vrijgekomen plaats (mits AB van CD-wisselaar fatsoenlijk elders te plaatsen) kan weer mooi voor wat anders gebruikt worden. (de Blaupunkt Berlin (cassettedeck midden jaren 80, split-unit/twin- receiver, 2e unit helemaal achter het voertuig gemonteerd) vervangen door een radio/MP3-speler levert slechts ellende op met het opnieuw trekken van de geluidskabels, dus die laten we mooi zitten (en technisch was alleen de huidige Blaupunkt Bremen in aanmerking gekomen, alleen die lijkt nog steeds een dynamische geluids-regeling te kennen, die het volume (en nu ook klank!) compenseert tov het omgevingsgeluid....in een oorverdovend luid voertuig wel zo geinig....:))

Willem (geen opmerkingen over automaten, want dan slinger ik een CD'tje naar je knar!....;)) Jan

--
[...]

Ja, dan zit het alleen nog vast op de bediening/navigatie.... Universeel is alleen zo'n FM-modulator die je in de antenne-kabel splitst, met geluidssignaal input via cinch/jackplug. (of je moet die pin-layout zien te achterhalen)

Morgen wordt alles beter....:))

Maar als Blaupunkt-compatible(?) systeem is dit iig een aardig begin, zeker als je niet wilt knutselen met andere pin-layouts....en die kaarten kun je tenslotte zo groot kopen als je wilt (men schrijft 'PC-card', maar volgens mij is het CompactFlash formaat, of niet? (in het volle PC-card/PCMCIA formaat zijn veel grotere schijven te krijgen, 10-20GB en meer).

--
[...]

"Klaas Ensing" wrote in news:e13dn1$2kqb$ snipped-for-privacy@nl-news.euro.net:

Zit je alleen nog met het geklungel van een voeding....moet net een tikje meer voertuig-(voeding-)geintegreerd zijn, althans voor inbouw naderhand in niet-console-compatible voertuigen.

Maar als er genoeg adapters bestaan is iig het probleem van stekker- compatibiliteit opgelost:

En hier nog wat meer input-variaties:

[...]

"Willem-Jan Markerink" schreef in bericht news:Xns979DDCE47DD10wjmarkerinka1nl@130.133.1.18...

De Dension adapter die ik gebruik (ice-link plus) prik je gewoon tussen de stekkerblok die normaal in de radio gaat. Hier zit de voeding ook direct in.

Reply to
Klaas Ensing

"Klaas Ensing" wrote in news:e141gp$ija$ snipped-for-privacy@nl-news.euro.net:

Hoogst handig, dacht dat geluid en voeding qua stekkers gescheiden waren bij die dingen....:))

--
[...]

"Willem-Jan Markerink" schreef in bericht news:Xns979E10766E7EFwjmarkerinka1nl@130.133.1.18...

Dat kan ook, als je de koptelefoon-uitgang gebruikt om een 'versterker' te 'voeden. (AUX-in). Dan blijft de bediening via de i-pod lopen en moet je hem eventueel voeden via de meegeleverde USB-snoer. Zo sluit ik hem thuis aan op mijn audio-installatie. In de auto zit hij slechts via 1 snoer verbonden, die opladen regelt en de complete bediening via de autoradio mogelijk maakt. Via de instellingen zijn diverse variaties mogelijk.Vele playlist kun je aanmaken, die zich dan gedragen als een CD in een wisselaar.

Reply to
Klaas Ensing

"Klaas Ensing" wrote in news:e15rdi$2f0q$ snipped-for-privacy@nl-news.euro.net:

Wie zoals ik een DIN-vak over heeft loert volgens mij automatisch naar een

5-1/4"-formaat 3.5"-harddisk-snelwisselslede....zo'n slede bestaat zelfs als super-robuuste/redundante 2x 2.5"-harddisk RAID-1 van Accusys. (die 2.5" notebook harddisks zijn van zichzelf al een stuk robuuster dan de 3.5" units voor stationair gebruik, dus als het dan nog kaduk gaat is je airbag al lang ontvouwen....:)) Moet er alleen nog de geluids-conversie bij in gefrot worden, in het vaste deel van die wisselslede (dus van IDE-ATA/SATA naar geluidssignaal)....en die zou je wellicht weer uit een iPod kunnen slopen. Bediening hoeft niet meer te zijn dan sequentieel of shuffle, plus skip forward/backwards, dus niet meer dan een paar knoppies, maar een LCD- venstertje past uiteraard ook nog makkelijk.

Of anders die eerder genoemde optie, een PCMCIA/PC-card/cardbus reader, in een 5-1/4" of 3.5" formaat behuizing.

Dat zijn geen markt-niches of -gaps, maar puur vacuum.

--
[...]

"Willem-Jan Markerink" schreef in bericht news:Xns979EE45044FF0wjmarkerinka1nl@130.133.1.18...

Uit een i-pod valt weinig te slopen, want dat ding heeft het formaat van een platte kleine zakrekenmachine en toch 30 of 60 Gb (heel erg compact dus). Een bijkomend voordeel is dat je hem ook kunt gebruiken om foto's van een digicam op te slaan. Zelfs video's. Je kunt ze ook op het beeldschermpje in kleur bekijken. Schokbestendigheid heeft hij bij mij al bewezen.

Reply to
Klaas Ensing

h23 wrote in news: snipped-for-privacy@4ax.com:

Idd, en meer nog de hype die mij fors tegen staat....ik wil een industrieel, universeel/compatible, no-name constructie....

Eens kijken of ik deze PhotoKina tijd over heb om hierover eens flink te bomen met enkele fabrikanten van deze categorie 'alles-vretende' apparaten....de conversie-module 'MP3' moeten die sinds een jaar of wat toch al kunnen dromen....als je die los aan een IDE/ATA/SATA disk/wisselslede danwel PCMCIA-kaartlezer kunt frotten (desnoods met default 'sequential' danwel 'shuffle'[*], ben je in feite al klaar.

[*] en waarom geen AB met uitleesvenster en draadloze verbinding, overal neer te plakken?....;))
--
[...]

"Willem-Jan Markerink" schreef in bericht news:Xns979FB1307E000wjmarkerinka1nl@130.133.1.18...

Het is inderdaad een hype, maar niet vanwege de mode, maar omdat er geen enkel ander toestel ook maar in de buurt komt van de mogelijkheden + gebruiksgemak van de i-pod icm een autoradio. De concurrentie moet nog starten met iets vergelijkbaars. Vele andere merken bieden al wel accessoires voor de i-pod. Een aantal automerken leveren de i-pod al als officiele accessoire (o.a. BMW en Volvo). Bovendien is er al software om niet afhankelijk te zijn van de door Apple ingebouwde 'binding'. Met ca 45 mjn verkochte exemplaren beheersen ze voorlopig de markt.

Reply to
Klaas Ensing

"Klaas Ensing" wrote in news:e18pq3$ev8$ snipped-for-privacy@nl-news.euro.net:

Zo'n gelikt ding valt helemaal uit de toon in mijn voertuig....:))

Willem (ik moet iets hebben met duidelijk zichtbare bouten en schroeven, en wat duidelijk metaal-op-metaal-geluiden maakt bij insert/vergrendelen....;)) Jan

--
[...]

"Willem-Jan Markerink" schreef in bericht news:Xns97A09ECCBE7Dwjmarkerinka1nl@130.133.1.18...

en

Stookt het smidsvuur hoog Neemt de hamer ter hand laat het ijzer gloeien en vormt het naar uw eigen wil

Reply to
bestweter

"Willem-Jan Markerink" schreef in bericht news:Xns97A09ECCBE7Dwjmarkerinka1nl@130.133.1.18...

Bouten en moeren zijn onzichtbaar op dat ding. Apple heeft getracht om de klanten volledig aan zich te binden voor service e.d. Een accu-verwisselen lukt niet zomaar. Toch heeft de 'handel' al gereageerd met vervangings-accu's waar tevens hulpgereedschap bij wordt geleverd om de li-ion accu te kunnen verwisselen. Firma's als Bose, Harman/Kardon, Dension e.d. leveren al diverse accessoires voor de i-pod. Het metaal-geluid kan het ding wel imiteren. Indien je aan het keuze-wiel draait (is geen wiel maar een touch-pad in die vorm) kun je hem zo instellen dat het geluid ontstaat van een metalen pal over een tandwiel :-) Bij Apple kun je veel legale muziek downloaden voor 99 ct per nummer (hoef je niet een complete CD te kopen waarvan je de andere nummers niet interessant vindt). Deze handel schijnt belangrijk te zijn voor Apple en de muziekwereld. Het kopiëren naar MP3 is dan wat moeilijker (lukt me echter prima), maar de MP3-files zijn dan groter dan het originele aac/m4p-formaat. Er zijn echter meerdere site's te vinden waar het slechts 9 ct kost. En via b.v. Limewire is er ook muziek te vinden die je anders nergens meer vindt. Het mooie is dat je de i-pod ook gewoon in het dashboardkastje kunt laten liggen, terwijl het zich dan gedraagt als een supergrote CD-wisselaar. De bediening gaat dan via de autoradio (bij mij ook via de knopjes in het stuurwiel). Mooier en veiliger (tijdens het rijden), kan ik me niet voorstellen. Bij mij zitten er nu bijna 6000 muzieknummers in, meer dan op een complete autokoffer vol CD's past. Ook thuis gebruik ik haast geen CD-speler meer. Gewoon even de i-pod in de audio-installatie pluggen.

Reply to
Klaas Ensing