Xtal-osc.

En enkel xtalosc er en inverter med et xtal mellom inngang og utgang.
Jeg har ofte sett at der oftevelges en 4 input nand.

Vis jeg velger en 4 input nand, og tar den ene inputten og bruker den
til å starte og å stoppe oscilatoren med, det skulle fungere?

Hvilken IC-familie er godt egnet til en slik kopling? 74S13, eller F,
eller LS, eller?

Jeg skal bruke koplingen for å kalibrere en intern RC-osc i noen AVR.
Med AVR genererer jeg en multivibrator med ontime = f.eks 10
klokkepulser og sammenlikner ved hjelp av scoopet.

Noen som eventuellt har en betre metode?