Xenon til biler

Hejsa

Måske er dette en lille smule OT men jeg prøver aligevel her.

Hvilken spænding kører Xenon pærer på
Jeg har både hørt og set at der er tale om højspænding men hvormeget???

--
Jabbe(4k)
www.jabbe.lir.dk

Re: Xenon til biler

Xenonpærer til autobrug kan kører på 12-24 V. For at starte xenonrøret
bruges spænding på ca. 23.000V., der skabes af en "starterunit".

Det er dér, begrebet højspænding kommer ind i billedet, med det er da ikke
værre end tændingssystemet, hvor der over hvert tænrør er min. 15.000 V -
hver gang, der skal slås en gnist.

Du kan vist læse mere om det her:

http://www.carlite.dk/xenon.htm
Karsten H. Jensen

Re: Xenon til biler

Ok den gav faktisk ret god info om det, men hvor varme bliver disse
pærere???

--
Jabbe(4k)
www.jabbe.lir.dk

Re: Xenon til biler

Da der kun skal afsætted 35W i dem i forhold til de normale 55W må de jo
være noget koldere....

Re: Xenon til biler

Det er også min mening men det kunne jo være at der var nogle andre faktorer
der spillede ind....

--
Jabbe(4k)
www.jabbe.lir.dk

Re: Xenon til biler

Det kan være - jeg ved det ikke, men reaktorspolen også optager noget varme.
Imidlertid sidder den jo ikke i lygten. Det kunne være, at det var lige som
et lysstofrør eller andre udladningspærer.
Karsten H. Jensen

Re: Xenon til biler
en xenonpærer bliver ikke videre varm. man kan ikke holde på den men den
bliver måske kun halvt så varm som en halogen.
selv om man afsætter 35W effekt i den leverer den dobbelt så meget lys som
en halogen.
så vi er nede i noget der ligner en 25W effekt modstand monteret i en
parabol.

Re: Xenon til biler

Det er da altid noget.

Jeg så lige at hjemmesiden lægger op til at man afinstallerer kittet når man
skal have bilen til syn, fordi ekstra kraftige pærer har lettere ved at
blænde modkørende billister hvis bilen ikke har et elektronisk system der
lader lyset følge vejen. Sælgerne mener altså at det er i orden at udsætte
folk for en ekstra risiko fordi man gerne vil have nogle lidt mere
spændende lys i bilen - det er ikke i orden.

(men det er så en helt anden diskussion..)

--
M.V.H
Christian Iversen

Re: Xenon til biler

Det er der da også! For eksempel effektivitet.

--
M.V.H
Christian Iversen

Site Timeline