Vindmølleprojekt

Heya folkens,

Jeg er ved at samle sager sammen til et vindmølleprojekt. Møllen skal
levere elektrisk energi til en el-radiator. Jeg har fået fat i en
generator fra KEF (model M 7B).

http://www.taageluskeren.dk/images/stories/food/img_4476_s.jpg
http://www.taageluskeren.dk/images/stories/food/img_4480_s.jpg

Den kan levere 360W (12V, 30A) ved 1400 rpm. Fint nok. Jeg er nu ved at
finde ud af, om den overhovedet egner sig. Helt konkret tænker jeg på om
en sådanne oldsag er for ineffektiv i forhold til nyerer modeller?

Jeg får nok næppe møllevingerne til at køre med 1400 rpm.

Og så lige et tillægsspørgsmål. Da jeg skal bruge den elektriske energi
i et varmelegeme og eventuelt belysning (glødepærer), er der vel ingen
grund til at gøre andet end at transformere spændingen op omkring de
230V med to simple spoler? Jeg kan se at man kan købe sig til nogle
enheder, som kobler strømmen ind over husets installationer og tager
højde for frekvenser osv. - men det er vel overkill i dette tilfælde?

/mikkel

Re: Vindmølleprojekt

Ja, hvorfor køre 12 volt ?

Nej så må der en gearkasse imellem. Hvad skal egentlgit bremse møllesn,
så den ike løber løbsk, hvis du ikke aftager al effekten ?

Er du sikke rpå spændingen ud af generatoren?
Er du sikker på frekvensen ?
Hvad sker der ved lavere omdrejninger ?

(overvej evt dk.teknik.energi)

Re: Vindmølleprojekt

Hej Klaus. Der er tre ledningsudtag på den modsatte side af generatoren.
Jeg vil tro at man kan snuppe vekselstrøm ud der. En lærer på skolen
mener at den også kan lave tre faset vekselstrøm - men jeg har pt. ikke
et oscilloskop til rådighed - work in progress :)

Det er selvfølgelig vigtigt at den ikke kan løbe løbsk. En eller anden
mekanisk løsning skal findes. Jeg kan se i dk.teknik.energi, da man kan
lave en hele-finne som drejer den ud af vinden ved høje hastigheder.
Måske det er vejen frem.

Arbejder på at få sat en vejrstation op, så jeg kan finde ud af hvor
meget det blæser heromkring.

/mikkel

Re: Vindmølleprojekt

Virkningsgraden pC3%A5 sC3%A5danne "oldsager" er de rnormalt ikke noget i
vejen med - hvis de er i orden. Men ved 12 og 30 A skal du bruge tykke
kabler, og selv da mC3%A5 de ikke vC3%A6re for lange. Det er her at faren=
 for
tab er stC3%B8rst.

re med 1400 rpm.

Nej, du skal bruge et gear, og her er der igen risiko for tab.

Jo det er overkill. Men er du sikker pC3%A5 at den generator leverer
vekselspC3%A6nding? Jeg synes det ligner noget jC3%A6vnspC3%A6ndings nog=
et, og
hvis det skal transformeres skal man bruge en inverter. Den koster
lidt, og giver igen anledning til tab.

For god ordens skyld vil jeg opfordre dig til at undesC3%B8ge om
forholdene vedr opsC3%A6tning af vindmC3%B8ller. Jeg har haft en lille sa=
g pC3%A5
ca 50 watt stC3%A5ende, navhC3%B8jden var 3 meter og vingediameteren 80 c=
m.
Den kunne der ikke gives tilladelse til...

Hilsen Kim

Re: Vindmølleprojekt
Hejsa,

For god ordens skyld vil jeg opfordre dig til at undesøge om
forholdene vedr opsætning af vindmøller. Jeg har haft en lille sag på
ca 50 watt stående, navhøjden var 3 meter og vingediameteren 80 cm.
Den kunne der ikke gives tilladelse til...

Hilsen Kim

---

Hvem, (hvilken offentlig instans??) modsatte sog møllerejsningen??

/Claus

Re: Vindmølleprojekt

Jeg bor godt ude på landet :)

/mikkel

Re: Vindmølleprojekt

Virkningsgraden på sådanne "oldsager" er de rnormalt ikke noget i
vejen med - hvis de er i orden. Men ved 12 og 30 A skal du bruge tykke
kabler, og selv da må de ikke være for lange. Det er her at faren for
tab er størst.

Nej, du skal bruge et gear, og her er der igen risiko for tab.

Jo det er overkill. Men er du sikker på at den generator leverer
vekselspænding? Jeg synes det ligner noget jævnspændings noget, og
[...]

På mærkeskiltet står der altså "dynamo" = jævnspænding
Hilsen Niels

Re: Vindmølleprojekt

Der kører pt. en tråd i dk.teknik.energi om vindmøller:
http://groups.google.com/group/dk.teknik.energi/browse_thread/thread/5c5eff1f13923295 #

Leo Havmøller.

Re: Vindmølleprojekt

"Mikkel F.S. Andersen"

360W, i de sjældne tilfælde hvor du måske kan få den op på max ydelse, er
ikke meget til at holde varmen ved. Hvis der osse skal tabes i ledninger og
transformering lyder det til at du mest får varmen ved at udføre arbejdet
med bygningen af vindmøllen.

Per*.

Re: Vindmølleprojekt

he he. Ja det bliver spændende at finde ud af. Det er som sagt et
hobby-projekt, så det er helt ok hvis den ikke leverer 360W.

Site Timeline