Varmekabler til lavspænding

Hej, jeg fik en lidt speciel forespørgsel af en krybdyrmand jeg kender. Han
vil lave vindmølle-drevet 'gulvvarme' i nogle udendørs terrarieanlæg. Han
har kig på en lille 600W (750W max) vindmølle til formålet, men den giver
kun 24V, så der skal enten konverteres op (lidt fjollet til det formål,
synes jeg), eller bruges nogle varmekabler eller -måtter med meget lav
modstand. Belastningsmodstanden skal jo ligge omkring én enkelt ohm, med den
effekt og spænding.

Nogen der har erfaring med den slags?

Ta'r man bare noget almindeligt ledning i en længde der giver den ene ohm,
og drøner en 25-30A igennem den? Arealerne der skal opvarmes er 6 'pletter'
på en kvart til en halv kvadratmeter hver. Kablerne skal graves ned og får
derfor god varmeforbindelse til jorden, så de vil nok ikke blive ret varme.

Hm, det var der jo forresten ikke meget elektronik i, det her... er
el-gruppen mere egnet til den slags her?

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Varmekabler til lavspænding
nææ... men jeg kunne forstille mig at bruge en form for konstantan-tråd...
du kan prøve dig frem med forskellige kabel-tykkelser og måske skal du
overveje at lave flere "strenge" som du så parallelforbinder - så er du i
hvert fald sikker på at komme længere ned i resistans end ved
serieforbindelser - og du kan også styre hvor "varmt" det skal være på de
enkelte strenge...
øhh... der skal da isoleres - ellers tror jeg ikke på det hjælper noget
overhovedet...
i øvrigt skal du være opmærksom på at vælge en kabeltype der kan holde til
at ligge i jorden... ellers må påregnes at ledningerne skal skiftes i ny og
næ...

det vil jeg faktisk tro at den godt kunne være... :-)

Rasmus

Re: Varmekabler til lavspænding
Prøv at kikke ind hos en campingvognsforhandler, de har forskellige
muligheder, vist enda "varmetæpper" i metermål.

cr

Re: Varmekabler til lavspænding

kig på http://www.bricon.dk/folie.htm , de har folie varme der kører på 28V

Har tidligere haft noget ligenende fra CaraWarm installeret i campingvognen
som også kørte på 28v dc el. ac

--
Venlig hilsen

Viggo

Re: Varmekabler til lavspænding

28V lyder jo passende til den mølle. Men de er noget pebrede i prisen synes
jeg, hm. Har også tænkt lidt på gulvvarmekabler til badeværelser. Måske
nogle stykker parallelt, som Rasmus også var inde på. Der er godt nok langt
ned til 1 ohm, det er lidt øv den mølle ikke giver 230V, det havde været
lidt nemmere at udnytte. Gad vide om man kan sætte en rå trafo på møllen,
det er vist vekselstrøm den lukker ud, men selvfølgelig med svingende
frekvens. Den koster selvfølgelig osse.  :-/  Møllen ligger i omegnen af
8000kr.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Varmekabler til lavspænding
Hejsa!

Hvis du er lidt snild på fingrene med at skille ad og samle igen tror jeg
godt at du kan anvende noget fra sædevarme i en bil. Enten kan du "pelse"
noget ved den lokale skrothandler eller også skal du købe nogle færdige
"måtter". Om de giver nok varme til dit projekt ved jeg ikke, så det må du
jo selv vurdere ;-)

Kunne f.eks. være denne fra T Hansen (hvis ikke linket virker, så søg på
varenr. 44262)
http://www.thansen.dk/product.asp?c89%2843646&n12%27449434&pn13%83812964

-Fly

Re: Varmekabler til lavspænding

Det var måske en ide, og en lidt mere rimelig pris.  :-)  Ved du om sådan
nogle sædevarmere har isolerede varmekabler indeni, eller det bare er noget
rå metaltråd inde i stoffet? Det skal jo kunne tåle at ligge permanent i
fugtig jord.

Modstanden er på knap 2 ohm, det er udmærket, hvis man sætter 3
serieforbundne par i parallel, kommer man ned i nærheden af 1 ohm, og så
passer spændingen.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Varmekabler til lavspænding
som jeg tidligere har skrevet så kan det med 99% sikkerhed _ikke_ holde til
at ligge konstant i fugtig jord... dertil skal du benytte specielt
"jord-kabel" f.eks. PVIK 1x2,5 mm2

jeg tror ikke på du får noget varme ud af det med mindre du isolerer under
varmeledningen.... just my 2 cents... :-)

Rasmus

Re: Varmekabler til lavspænding

Jeg ville kigge på noget kabel tilformålet fra f.eks Devi eller en af de
andre producenter. De har kabler med forskellig modstand og er det bare at
få valgt et passende kabel til spændingen og længden ...

/A

Re: Varmekabler til lavspænding
men er de specificeret til at ligge nedgravet i jord??? jeg tror det ikke...

Rasmus

Re: Varmekabler til lavspænding

Det ser ikke ud til det, umiddelbart. Og modstanden er også alt for stor,
det er beregnet til 230 eller 400V. Der skal urimelig mange, korte stykker
parallelt for at komme ned på 1 ohm.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Varmekabler til lavspænding

Deviflex type DMIT / DMIH

Ser ud til at kunne bruges til 230/400V.
Du kan kigge lidt på denne her:
http://www.nukissiorfiit.gl/fileadmin/user_upload/publikationer/Anvisning_i_elfrostsikring_maj_2006.pdf

Det kan måske give dig noget at arbejde videre med.

--
mvh Uffe

Re: Varmekabler til lavspænding

Er det det man kalder jordvarme? ;-)

- Lars
sorry, kunne ik' la' vær'

Re: Varmekabler til lavspænding

Ha! Ja, jeg var selv lige ved at bruge ordet.  :-)

Min første tanke om projektet var også at al varmen bare forsvinder ned i
jorden. Hvis man brænder 100W af på en halv kvadratmeter svarer det ca. til
en femtedel af den indstrålede energi fra Solen, når den skinner. Det burde
nok kunne hæve temperaturen nogle grader. Især om natten vil det nok være
mærkbart. Men det ville selvfølgelig være en del mere effektivt med en plade
isolering af en art, under arealet. Systemet skal bruges til at forlænge
perioden som nogle dyr kan holdes udendørs i, med måske en måned eller noget
i den retning.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Varmekabler til lavspænding

Han
den
'pletter'
varme.

Problemet er enkelt.
Man bruker helt vanlig PL, altså den fleksible ledningen som trekkes i rør.
Den normale minste dimensjon er 1,5 kvmm, og om man regner litt på dette,
finner man passende lengde. Dette er en vanlig måte. Vanligvis brukes en
trafo fra 230/48 Volt. Dermed behøves ikke jordfeilbrytere, og anlegget har
ikke dødelige spenninger. Til 24 Volt blir det mye strøm, og dette er nok
energisløsing.

Med hilsen
Arne Offenberg

Re: Varmekabler til lavspænding

Ok, det lyder rigtig interessant, det var sådan noget jeg selv pønsede lidt
på. Men hvis ledningen trækkes i rør, får den så god nok varmeforbindelse
med jorden? Varmeafgivelsen til jorden bliver naturligvis den samme, men jeg
tænker på om ledningen ikke bliver for varm, hvis den ligger løst i et rør.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Varmekabler til lavspænding

Hva med en to-leder, med kortslutning i den ene ende.
Der er da direkte jordkontakt! (varmekontakt)

Erling

Re: Varmekabler til lavspænding

naturligvis

En toleder har normalt en kappe rundt seg som vil isolere, og dermed gjøre
kabelen for varm.

Arne O

Re: Varmekabler til lavspænding

Ja, det er da rigtigt, men så skal du jo lægge blankt kobber.
Det var mere tænkt på det, at der blev spurgt om at lægge det i rør, og så
er der jo kun luften som varmeleder, og så var det jeg mente, at kabel var
at foretrække, og også rent mekanisk.

Erling

Re: Varmekabler til lavspænding

lidt
jeg
rør.

I bakken må den selvfølgelig ikke legges i rør. Ledningen heter forøvrig PN,
ikke PL, som jeg skrev.
En annen mulighet er kyllingnetting. Uansett vil det gå mye varme ned i
bakken, om det ikke isoleres under.

Med hilsen
Arne Offenberg