Valg af kondensator til integrator

Hej,

Jeg har opbygget en integrator efter alle kunstens regler, og med et
printudlæg, der skulle minimere overfladestrømmen på printet. Jeg har stadig
en mistanke til at min kondensator er "skurken". Jeg kan måle en svag
stigning i spændingen over den, lige efter at jeg har resat spændingen. Det
er ikke meget, men det generer min præcision.

Resetkredsløbet indeholder en analog switch med en on-modstand på ca 20 Ohm.
Jeg resetter kondensatoren (10nF) fra ca 100mV i 2us, svarende til 10 gange
tidskonstanten. Når jeg slipper reset switchen stiger spændingen over
kondensatoren til ca 0.1uV de næste 10us, hvorefter den ligger konstant. Da
jeg kun integrerer i 100us er det et reelt problem.

Er det dielektrisk absorbtion i kondensatoren ?
Jeg bruger en PPS kondensator. Er der nogen, der har kendskab til bedre
kondensatorer til formålet?
Jeg har også overvejet om det kan være ladning, der overkobles fra switchens
gate (charge injection)
Og: Ja, jeg har læst Bob Pease's artikel om "capacitor soaking..."
http://www.national.com/rap/Application/0,1570,28,00.html

Bo //

Re: Valg af kondensator til integrator
Hej Bo,

Det er højst sandsynligt dielektrisk absorbtion der er skurken. Det er også
et reelt problem i sample & Hold kredsløb.
Min kilde stammer fra databladet til S&H chippen CA eller LM398 - eller
hvad den nu hedder.

/Lars

... klip....
Ohm.
gange
Da
....klip....

Re: Valg af kondensator til integrator

også

-har du forslag til andre typer af kondensator, der gør det bedre, eller til
kredsløb, der kan kompensere for det ?

Bo //

Re: Valg af kondensator til integrator
wrote in
skurken. Det
bedre,

Prøv evt. forsøgsvis med en gammel drejekondensator til AM, af de
store uden isolering, altså med luft mellem pladerne. De er på 2
gange 500pF fuldt inddrejet. Den burde give den mindst mulige
absorbsion overhovedet (måske bortset fra den samme i vacuum ;-).

--
Ulrik Smed,
Denmark, Aarhus

Re: Valg af kondensator til integrator

Det er nok desværre ikke realistisk at prøve, for i opstillingen er ingen af
kondensatorens ben lagt til stel. Derfor vil en fysisk stor kondensator
opsamle megen støj, og så kan jeg jo ikke måle effekten af det. Desuden er
1nF ikke nok. Jeg har sat eftersøgning igang efter teflon kondensatorer.
Nogen der har en god leverandør af 10nF? det behøver ikke være en
højspændingskondensator, da jeg kun har 12V forsyning.

Bo //

Re: Valg af kondensator til integrator

opstillingen er
stor
effekten

Hm, det kan jeg godt se. Skærm uden om!  ;-)

det
12V

Jeg har bemærket at de gamle "styroflex" kondensatorer er rigtig
gode på det punkt. Det er de dér gennemsigtige/sølvfarvede
rullede, med tynde ben. Men det kan godt være de svarer i
kvalitet til dem du nævnte. Philips de blå dér (kan ikke huske
navnet, blå 'pølse' med et ben i hver ende) er også gode. Men
teflon slår nok dem begge, men er vist lidt svære at få fat i.

--
Ulrik Smed,
Denmark, Aarhus

Re: Valg af kondensator til integrator
Hej Ulrik

Micropoco

Mvh Max

Re: Valg af kondensator til integrator

Styroflex var det eneste saliggørende til fine ting i 1960 og 1970'erne.
En10nF må vel være 15mm i diameter og godt 20mm lang. svjh kan de IKKE tåle
høje temperaturer, og det kan blive et problem. Noget helt ander er: hvem
producerer dem nu om dage ?

Teflon kondensatorer er heller ikke lette at finde, og prisen giver mig
ubehag. Jeg har fået tilsagn om at låne en, så jeg kan se om det hjælper.
Den er et stort skrummel, med en mærkespænding på 650V. Andre har anbefalet
polypropylen kondensatorer som egnede. Tester dem sammen med teflon.

Bo //

Re: Valg af kondensator til integrator
Hej Bo

Har du set denne side http://www.wima.com/absorption.htm

Mvh Max

Re: Valg af kondensator til integrator

nej, jeg havde ikke set den der. Men kender mil-c standarden for testen

Bo //

Re: Valg af kondensator til integrator

Ingen anelse. Men jeg har et større udvalg, send mail med adresse så
skal du få en håndfuld u/b....
--
Ole Geisler, fejlfinder af Guds naade
Re: Valg af kondensator til integrator

Hej Bo,

Jeg har set lignende problem i forbindelse med en MAX132 ADC - i databladet
anbefaler de følgende:
**********
The integrator capacitor's dielectric absorption directly
affects integral nonlinearity. High-quality metal-film
capacitors are recommended in the following order of
preference: polypropylene, polystyrene, polycarbonate,
and polyester (Mylar). The polyester capacitor will
generate some integral nonlinearity.
To minimize noise, INT OUT should drive the outside
foil (negative end) of the capacitor. Manufacturers of
polypropylene capacitors include Sprague (715P),
Panasonic (ECQ-P), Roderstein (KP1835), Wima (FKP),
and CSF Thompson (PL/PS).
***********
ref.:
http://pdfserv.maxim-ic.com/en/ds/MAX132.pdf
side 9

God fornøjelse

Med venlig hilsen
Carsten Holck
--
Malling Support ApS, Vesterbygade 14, DK-9520 Skørping, Denmark
Tel.: +45 9833 9688 Fax.: +45 9833 9687

Re: Valg af kondensator til integrator

Ja, jeg kendte rækkefølgen af de forskellige materialer, men ikke databladet
for max132

Tak for tippet

Bo //

Re: Valg af kondensator til integrator

Hvad type analog switch er det?
(Charge injection problemer osv.)

  Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk

Re: Valg af kondensator til integrator

Ohm.
gange
Da

ADG613, som er valgt ud fra netop en lille injection på ca 1pC. Dertil
kommer at jeg med en af de andre switch i samme pakke har lavet et
kompensationskredsløb, der skulle nedsætte det yderligere. Jeg har haft
svært ved at eftervise det i praksis, men det virker i simulatoren. Jeg har
også prøvet ADG433, som har mindre on modstand, men den har tydeligt større
charge injection. Derfor skiftede jeg til 613'eren

Hvis det er charge injection, burde det ikke strække sig over ca 10us, men
kun være knyttet til den tid, jeg bruger til at flytte styrebenet fra '0'
til '1', det er derfor jeg har mistanke til kondensatoren.

-og ja: printet er rent og tørt.

Bo //

Re: Valg af kondensator til integrator

Det lyder efterhånden som noget hidsigt noget, næsmest hysterisk, men også lidt
spændende ;-)

Men er 0,1uV spring og 10nF ikke noget med 1fC charge injection?
For hvis du mener 0,1mV, så må det være netop 1pC.

  Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk

Re: Valg af kondensator til integrator

lidt

jow da... Jeg gør, hvad jeg kan gøre for at udkompensere ladningen. Det, der
er problemet er ikke ved hvilken spænding integratoren starter, men at den
tilsyneladende SELV kan levere et signal det første ca 10us. Det ser ud til
at vokse efter en almindelig eksponential funktion.. Jeg regner med at CI er
overstået, så snart jeg holder mit styreben til switchen i ro.

Integratoren sidder i et målesystem til meget små DC strømme, og efter
integratoren sidder en forstærker og en 16bit ADC, der sampler hvert 1us.
Offset fra integratoren måles af ADC'en lige efter at den er sluppet ud af
reset. Herefter trækkes den fra digitalt under måleforløbet. Målingerne
gentages ca 1000 gange/sek og jeg stakker efterfølgende data, for at hente
signalet op fra støjen. Derfor kan jeg måle så små spændinger.

Har netop afprøvet polypropylen kondensatoror og det ser en del bedre ud end
med PPS. For at provokere, har jeg også testet polyester kondensatoren. Og
her er det noget ringeret. Så det er tilsyneladende kondensatoren, der skal
hygges om...

Bo //

Re: Valg af kondensator til integrator
Hej,

test med teflon kondensatoren hvise ikke nogen væsentlig forbedring i
forhold til polypropylen. TIl gengæld er den fysisk meget større, og den
koster en formue.

Tak for hjælpen...