Valg af kondensator?

Til en +3VDC batteriapplikation hvor der ikke anvendes nogen form for
regulation til forsyningsspænding, er spørgsmålet hvor stor en capacitet der
er nødvendig. Der er en uP og et 868MHz RF kredsløb på printet. Det samlede
strømtræk fra batteri er maks. 100mA. Jeg kunne godt sjusse mig frem til en
formået okay capacitet på 47uF/6,3V tantalkondensator, men er der nogle
designregler der kan anvendes for at beregne en mere eksakt værdi? Der er
ikke nogen særlig krav til rippelreduktion.

Mvh
Wind

Re: Valg af kondensator?

Den må jo anses for en afkobling ved lave frekvenser, og jeg går ud fra
du har keramik kondensatorer i størrelsesorden 100nF ved processor og RF
modul/komponenter. Ved RF systemet har du sikkert osse afkoblinger i
størrelsen 1-2nF, hvis du designer på chip niveau.

Din store kondensator skal umiddelbart få batteriforsyningen til at se
lavimpedant ud. Jeg gættet at din RF del sender er pakkedata, med
on/off, således at forbruget fra batterisystemet er pulset fra måske
10mA til 100mA. Et batteri, der nærmer sig slutningen vil typisk få en
øget ESR, så spændingen falder kraftigt når du pulser. Yderligere er
pulset strøm med til at nedsætte batterilevetiden. Derfor er det vigtigt
at ESR i kondensatoren er lille. Jeg ville vælge så stor en kondensator,
der fysisk er plads til. Hvis levetid/temperatur er et problem vil jeg
nok parallelkoble en 10-20uF keramik over en tantal på 100-220uF. Jo
større kapacitet, jo mindre vil ESR for en kondensator i samme familie være.

En måde at skaffe sig det bedste overblik på er at simulere det, og
huske ESR i batteri og kondensatorer.

Er det noget til store styktal er det nok produktionsprisen, der skal
optimeres, og så må kunderne leve med en lidt kortere batterilevetid.

Bo //

Re: Valg af kondensator?

der
samlede
en
er

Den er ganske rigtig til afkobling ved lave frekvenser, og ja der vil blive
anvendt afkobling ved uP og RF kredsløb på 220pf og 100nf hver sted.

være.

Temperatur bliver nok ikke det store problem da det er tiltænkt at enheden
skal opererer ved stuetemperatur +/- 10*C.
Hvorfor er det at du vil vælge at parallelkoble to forskellige
kapacitetsværdier, har det noget at gøre med anvendelse af forskellige
rolloff frekvenser? og hvorfor anvendelse af to forskellige kondensatortyper
(keramik/tantal)?

Vil 47uF være for lille? eller skal man generelt over 100uF for at være på
den sikre side?

Ville det være en ide f.eks. at parallelkoble en 47-100uF med en 220pF for
også at sikre sig lidt imod HF, eller en høje rippelfrekvens, end hvad en
100uF kan klare?

Re: Valg af kondensator?

Keramik på 10uF er billigt og har en meget lav ESR. Over 10uF er de ikke
til at skaffe til lav pris.

Jeg kan ikke lide at generalisere.

Nej, en lille keramiker virker ikke ret langt væk på printet. Faktisk
kan  de skabe problemer, idet kapaciteten sammen med printbane
induktansen udgør en svingningskreds med temmeligt højt Q. Jeg sad med
en sag for en kunde for et par uger siden, hvor der var et
"uforklarligt" selvsving omkring 8MHz, som netop kunne spores til forket
vlagte og forket placerede afkoblinger.

-hvilket jeg efterviste i simulatoren....

Bo //

Re: Valg af kondensator?
On Thu, 16 Mar 2006 23:01:05 +0100, Bo Bjerre

Afhængig af hvad man vil opnå.

Det skal man vist være dygtig for at opnå. Min erfaring er nærmere at
folk ikke kan tænke i strømme, men kun tænker i spændinger når de
lægger print ud.

Simulator - jaaaaaah - god til aflusning, men PSpice imponerer mig
endnu ikke som det ultimative værktøj.

Og hvordan simulerer man en STR711 og en AD2188?

Re: Valg af kondensator?

Der findes ikke ultimative tools. Men uden simuleringer var der nok ikke
mange IC'er på markedet :-)

STR711 er såvidt en microcontroller, og den kan naturligvis ikke
simuleres i en analog simulator.

AD2188 kender hverken google eller jeg, og der er ellers ikke mange
huller i min uvidenhed :-)