USB dims der udstiller sig som RS232

Hej Alle.

Jeg mangler en kreds der kan fikse flg problem:

Jeg snakker lige nu med en CPU via Max232 og CPUens RX/TX, helt gement
seriel kommunikation.

Da min nye pc ikke har serielport vil jeg konvertere min konstruktions
serielle interface(max232) til en tilsvarende USB.

MEN, den skal opføre sig præcist som en serielport, altså præcist som nogle
af de bedre USB-Seriel convertere gør, dvs helt uden brug af drivere.

Findes sådan en kreds, og hvor?

Nej, jeg vil helst ikke slagte en USB-seriel converter hver gang jeg får
brug for dette da det i længden bliver en temmelig klodset løsning(har gjort
det, ikke ret godt....!)

Perfekt hvis den kunne erstatte max232, men sådan vokser træerne nok
hellerikke ind i himlen.

Mvh
Henrik

Re: USB dims der udstiller sig som RS232

FT232R, cp2101 der findes sikkert flere de skal ha' drivere men det ka'
godt
hE6%nde windows selv ka' finde ud af det (det er lE6%nge siden jeg har
sat en til en
jomfruelig windows installation)

og jo i det her tilfE6%lde gror trE6%erne ind i himlen, der skal ikke
bruges en max232.

-Lasse

Re: USB dims der udstiller sig som RS232

Det findes ikke, de skavddermikler der har lavet USB har ikke defineret
en klasse til seriel.

Der findes dog en masse kredse som der er drivere til i de fleste
operativ systemer.

De usb/rs232 kredse jeg har set bruger ttl signaler, så den der max232
kan hoppe i havnen.

Re: USB dims der udstiller sig som RS232

Jeg tror ikke det er det Henrik mener. Jeg tror han gerne ville have
USB-kredsen til at passe ned i samme sokkel som en MAX232-kredsen.
Jeg har selv ledt efter sådan en "USB-dims" med samme pinout som en MAX232,
til opgradering af et eksisterende produkt, men det ser ikke ud til at nogen
har fået den geniale ide. Det ville ellers være ganske oplagt at lave sådan
et produkt.

Re: USB dims der udstiller sig som RS232

Og sE5% stE5%r man problem med at fE5% most et usb stik ned i et db9
footprint?20%

-Lasse

Re: USB dims der udstiller sig som RS232

Det kunne fint løses med en ledning med et USB-stik i den ene ende ;o)

Re: USB dims der udstiller sig som RS232
Det er ikke sandt! Der findes nemlig en klasse til seriel kommunikation
ligesom der findes en til mass storage devices!
Du kan læse mere om det her:
http://www.usb.org/developers/devclass_docs/usbcdc11.pdf

Desværre findes der afaik ikke nogle komponenter der benytter den klasse
endnu. Men når der kommer sådan en kreds behøver man ikke nogen driver i
hverken windows, linux eller mac.

Tror de kredse som FTDI og andre laver kører med deres egen protokol
fordi det er det nemmeste. Der er en del arbejde i at overholde den
seriel kommunikations klasse.

Mvh
   Jan

Re: USB dims der udstiller sig som RS232

Det var da rart, den må være kommet til i v. 1.1.

Re: USB dims der udstiller sig som RS232

Sidste revision i 1999 sE5% deen har da vE6%ret til i et par dage ;)

Men sE5% vidt jeg ved er microsofts implementation sE5% ineffektiv og
langsom
at den grE6%nser sig til det uanvendelige ......

-Lasse

Re: USB dims der udstiller sig som RS232
On Tue, 5 Dec 2006 00:21:07 +0100, "Henrik Mortensen"

www.ftdichip.com

Re: USB dims der udstiller sig som RS232

Takker!, det ligner noget fornuftigt. Køber et par stykker til sjov og
ballade, så må vi se hvad der sker.

Mvh
Henrik

Re: USB dims der udstiller sig som RS232

der er flere forskellige typer, FT232R er klart nemmest den skal ikke
ha' nogen
eksterne komponeneter, bare strF8%m....
20%
-Lasse

Re: USB dims der udstiller sig som RS232
Jeg har nogle til at ligge jeg ikke får brug for... Dump en mail hvis du
er interesseret! FT232BM mener jeg den hedder!

Mvh
   Jan

Site Timeline