Trekantpulser

Hej gruppe.

Er der nogen der har et forslag til et kredsløb, der kan generere
trekantpulser? Jeg kan godt finde ud af at lave firkantpulser, det er jo
let, men jeg ved ikke umiddelbart hvordan jeg skal lave trekantpulser. Min
eneste idé er at lade en kondensator op med konstant strøm, men jeg ved ikke
hvordan.

--
Hilsen Anders.

Re: Trekantpulser

Lav en Miller-integrator og en schmitt-trigger, og sæt dem sammen.
Integratoren lader op, og når en vis spænding er nået skifter triggeren og
vender opladningen til en afladning. Når der er ladet ned til en vis
spænding skifter den igen, og det gentager sig.

--
Ulrik Smed
Århus, Denmark

Re: Trekantpulser

Der findes en kreds, der kan det hele, sinus, trekant, firkant og savtak.
Jeg kan bare ikke huske, hvad den hedder andet end at det er en Xr-kreds.
Den er i sin tid brugt meget til tone- og funktionsgeneratorer. Det kan
være, der er en eller anden med en bedre hukommelse, end jeg.
KHJ

Re: Trekantpulser

XR2206

Ikke så meget en bedre hukommelse, men en tonegenerator bygget over den.
Var i dansk elektronikblad i 1982 som byggesæt - og virker fint i dag.

Re: Trekantpulser

Det var præces den, jeg mente. Det kan jo godt være, at man i dag udnytter
digiuale metoder, der degang endnu ikke var udviklet - endsige kunne få
kredse til.
KHJ

Re: Trekantpulser

Trekant eller svatak ?

Trekant
http://www.interq.or.jp/japan/se-inoue/e_ckt16.htm

Savtak
http://www.interq.or.jp/japan/se-inoue/e_ckt17.htm

Re: Trekantpulser

Nåh, ja. TL 082 eller TL 072 var jo "opfundet" den gang - og også til
billigere penge end en XR 2006.
KHJ

Re: Trekantpulser

Tja Miller integrator og Schmitt trigger som Ulrik foreslog :)

Re: Trekantpulser

Jeps, præcis det skoleeksempel jeg havde i tankerne. Virker fremragende til
lavfrekvens.

--
Ulrik Smed
Århus, Denmark

Re: Trekantpulser
til

Jo, det var også et kredsløb der var til at forstå, tak til både dig og
Klaus. Jeg har dog også fundet et andet kredsløb, som jeg har lidt svært ved
at gennemskue:
http://ourworld.compuserve.com/homepages/Bill_Bowden/page5.htm#eyes.gif

måske er der nogen der kan forklare mig hvordan det virker.. ? Jeg bliver
ikke klogere af den tekst han skriver.

Altså, hvis vi forestiller os at kodensatoren er ved at blive ladet op, så
bliver spændingen ved ben 1 lavere og lavere, hvilket får den højre op-amp
til at gå lavere, hvilket jo stopper opladningen ??

--
Hilsen Anders.

Re: Trekantpulser
Ja, tak til jer begge to. Jeg fandt også et andet kredsløb, men det har jeg
lidt svært ved at forstå, og forklaringen på siden synes jeg ikke jeg bliver
klogere af. Måske er der en, der kan hjælpe mig?

Når den venstre op-amp lader kondensatoren op falder spændingen på ben 1,
hvilket får den højre op-amp til at gå lav, hvilket aflader kondensatoren.
ikke?

Se diagrammet her:
http://ourworld.compuserve.com/homepages/Bill_Bowden/page5.htm#eyes.gif

--
Hilsen Anders.
Re: Trekantpulser
Hmm, okay, nu har jeg indset at kredsløbene er ens. Glem mine tidligere
udtalelser. Jeg havde anset den højre op-amp som en differenskobling, men
det er jo en komperator.

--
Hilsen Anders.

Re: Trekantpulser