Transient Voltage Protection

Hej NG.

Jeg er gået i gang med at lære mig noget elektronik og er nu godt i gang
med mit første projekt (noget arduino der skal snakke med en LIN
Transceiver). Jeg har faktisk fået hul igennem på et bread board. Men
det er lavet quick'n'dirty.

Nu sidder jeg så og skal nusse lidt om det. Og jeg ser i databladet til
den LIN Transceiver jeg bruger, at de synes det er god skik at lave
"Transient Voltage Protection". Det er det sikkert også; men jeg har
ikke hørt begrebet før. Google er ikke videre hjælpsom - specielt ikke
hvis man kun lige har nået at læse "Electronics for dummies" og
"Electronic circuits for dummies" og ikke kender halvdelen af de
begreber de kloge elektronik-nørder smider om sig med.

De skriver i databladet:

Og figuren findes så i pdf'en her (på side 6):
http://ww1.microchip.com/downloads/en/devicedoc/22230a.pdf

Som jeg læser den skal man man have en Zener diode (det er da ihvertfald
symbolet for det) til jord - og den har så nok en breakdown på 43 volt,
så den leder peaks til jord, før det ryger ind i ic'en. Men det jeg er i
tvivl om, er faktisk hvilken komponent jeg skal købe og sætte ind? Jeg
bliver forvirret over, at de skriver "TVS diode [...] with a 50 ohm
transient protection resistor [...]" Er det en speciel komponent?

Lang historie kort: Hvad skal jeg købe, for at kunne lave den
beskyttelse af ic'en?

Venlig hilsen

Re: Transient Voltage Protection
B. V. udtrykte præcist:
8X

Prøv at google SIOV.

Birger

http://bbsorensen.dk

Re: Transient Voltage Protection

Hej Birger.

Tak for svar.

Uh.. Jeg blev bare ikke så hemsk meget klogere. Jeg får på side 2-3
stykker nogle datasheets på nogle varistors fra Siemens, og jeg kan også
godt se, at det er noget smart noget osv.

Men er der ikke en eller anden standard måde, hvorpå man kan beskytte sin
ic? Altså li'som alle bare råber 7805, når nogen ved en fejl kommer til
at nævne noget om 5 volt til en ic, så kunne det være herligt, om der var
en eller anden komponent man altid sætter før sin ic for at beskytte den.

Re: Transient Voltage Protection
B. V. formulerede fredag:

Din forsyning bør ikke slippe transcienter igennem.
Hvis den gør det, skal du beskytte alle komponenter...
Så du skal beskytte din forsyning på indgangssiden.
IC'er beskyttes med en 100nF kondensator - men den er lige så meget for
at fjerne støj genereret af andre komponenter - eller den selv.

Birger

http://bbsorensen.dk

Re: Transient Voltage Protection
Den 05.08.2011 00:59, skreiv B. V.:

http://en.wikipedia.org/wiki/Transient_voltage_suppression_diode

Du gjør ingenting galt når du tenker "transorb" samtidig som du tenker
"bil".

HM

Re: Transient Voltage Protection

Hej Harald!

Jeg var godt nok faldet over den artikel i går, men fik vist kun skimmet
den. Ved ikke lige hvad der skete. Men nu tror jeg at jeg er nogenlunde
med. Hvad ville I mene om at jeg smed sådan her en ind parallelt med min
kreds/kredse?

http://dk.rs-online.com/web/search/searchBrowseAction.html ?
method=getProduct&R48%60733#header

Tak for hjælpen!

Re: Transient Voltage Protection
Den 05.08.2011 03:08, skreiv B. V.:

Beklager, men jeg er ikke kompetent til å gi råd om bestemte komponenter.

Forsøk å gjøre deg kjent med:
http://www.avrfreaks.net .

Ser kan du finne en tråd om elektronikk i bil generellt.

HM

Re: Transient Voltage Protection

Jeg har fundet denne side:
http://www.thebox.myzen.co.uk/Tutorial/Introduction.html

Han fortæller mange gode ting om afkobling og beskyttelse af kredsløb.
Præcis hvad jeg har brug for. Mere hvis andre skulle have haft samme
problem som jeg.

Site Timeline