Transformator forbindelse

Goddag igen :)
Jeg har købt mig en transformator med 2x 18v udgange samt mulighed for
110v, 220v og 240v primær spænding. Det eneste information jeg kan finde
om den er dette:

"A range of low voltage mains transformers with independent primary
windings, which can be connected in series for 220V or 240V, or in
parallel for 110V operation. Primary and secondary connections are 0.1"
pitch. The double bobbin construction eliminates the need for an
interwinding screen and gives double insulation between primary and
secondary winding. All transformers are manufactured to BS415 and are
4kV flash tested. Terminal shrouds are available for each VA rating up
to and including 100VA, two shrouds required per transformer."

Men.. mit problem er lidt at jeg ikke kan finde ud af hvordan pokker jeg
skal forbinde primæren når det er 220v. Jeg har taget et lille billede
af forsiden:
http://hjem.get2net.dk/cash/dagnall.jpg

Normalt ville jeg sige der skulle være 4 ben, 0 - 110 - 0 - 110 og så
ville jeg blot forbinde de to midter ben med hinanden og så nul og 220
på yderbenene, men den her syns jeg sgu ser lidt underlig ud, og jeg vil
så nødig brænde den af.

På forhånd tak

--
Anders W. B.
2års Elektronik fagtekniker lærling

Sådan ville jeg også gøre. Det yderste ben bruges kun til 240V (istedet
for 110 V benet). Du skal altså bare ignorere det yderste ben.

Hjalp det?

--
Med venlig hilsen / Kind regards
Jesper Larsen

Du gør, som der står:

mains transformers with independent primary
windings, which can be connected in series for 220V or 240V.

Altså i serie. I dit tilfælde en ledning mellem udtaget 110 V til 130 V. Du
kan nu lukke 240 V ind mellem 0 og den yderste tap til højre.

Den bør forbindes til 240 V, da netspændingen i vore dage er (skal være) 230
V. Det er en transformator beregnet til både 50 og 60 Hz, og du kan
risikere, at der ikke er jern nok til, at den kører optimalt på 50 Hz. Den
bliver for varm.
Karsten H. Jensen

Re: Transformator forbindelse
  > Du gør, som der står:

uhm, er det bare mig der er dum...?

Så vidt jeg kan forstå sidder der 2 spoler. Den ene melllem ben 1 og 2,
fra venstre. Også sidder der en spole igen mellem 3 og 5, hvor ben 4 så
bruges til hvis man ikke vil benytte den sidste del af spolen.. men det
vil jeg jo så.

Så som jeg ser det skal jeg smide en ledning mellem 2 og 3, så skal ben
4 ikke bruges. også bruger jeg ben 1 og 5 som indgange.... eller er jeg
galt på den ? :x

--
Anders W. B.
2års Elektronik fagtekniker lærling
Re: Transformator forbindelse

Måske :-)

Lyder meget sandsynligt

Tadaaa, sådan

Hov, så har du lært trnasformerteknik. Mål dog på "dyret" !

Re: Transformator forbindelse

Det er rigtigt, at der er 2 af hinanden uafhængige primær viklinger. De er
dog viklet på den samme kerne, der er en såkaldt E-kerne med kapsel. Den ene
vikling er berenet for 110 V~. Den anden er beregnet til 130 V~ med udtag
for 110 V~.

Igen som der står: For tilslutning til 220/240 V~ forbindes de 2 viklinger i
serie på netop den måde,  jeg beskrev Jeg anbefalede at forbinde
transformateren for tilslutning til 240 V~, da vi nominelt har 230 V~her, og
at du på den måde undgik at overbelaste trafoen.

Håber, at den er på lystavlen nu.:-)
Karsten H. Jensen

Re: Transformator forbindelse

Jah, den er vist ved at være der nu ;) skulle bare lige fatte det med at
der er 2 udtag på den ene spole.

--
Anders W. B.
2års Elektronik fagtekniker lærling
Re: Transformator forbindelse

OK, held og lykke med projektet.:-)
Karsten H. Jensen

Re: Transformator forbindelse

<klip>

Anders, prøv lige at kikke her :
http://www.ulveco.dk/default.asp?PageID14%&SubMenuID12%1
Primæren her er ikke helt som du beskriver, da der er taps ( udtag ) på
begge primære vindinger.
Men princippet minder lidt om byggeklodser, du hælder bare mere på indtil du
når det du vil have, eller nærmeste over.

Det er korrekt, at din nominelle spænding så ligger ovr 220V, men nettet i
Dk kører 230V +/- ca 10%. Og hvis du propper højere spænding ind end din
trafo ( kernematerialets renhed ) er dimmensioneret til, går den i mætning
og begynder at lege kogeplade. Hvis du måler trafoens tomgangsstrøm ( oftest
milliampere ) vil du se en drastisk stigning i det øjeblik du nærmer dig
mætningsgrænsen.

Din konfiguration hedder altså :
230V netspænding mellem  0 (P1) og 130V(P2)
+ lus mellem 110V(P1) og 0V(P2)

Mvh
JpJ
( tidl. prod.chef - ringkerner ;o) )

Re: Transformator forbindelse

Hvis du med P1 og P2 mener pin1 og pin2, så tror jeg sgu mit hfi ræle
begynder at beklage sig..

Som jeg skrev højere oppe tror jeg det skal sættes op som:
"...en ledning mellem 2 og 3, så skal ben 4 ikke bruges. og så bruger
jeg ben 1 og 5 som indgange."

Ligesom på UL tegningen.. bare uden den grå ledning :)

--
Anders W. B.
2års Elektronik fagtekniker lærling
Re: Transformator forbindelse

Mon ikke han mener primær 1 og 2? Dit HFI-relæ er i hvert fald helt
ligeglad med hvordan du forbinder den...

Hvilket jo er primær 1 og 2 i serie... det er da til at have med at gøre.

    Kimjand

Re: Transformator forbindelse

Hvor enkelt - sorry jeg ikke formulerede mig sådan, men præcis : De to
primære i serie, så spiller klaveret.

JpJ

Re: Transformator forbindelse

Nææh, det er det vist ret ligeglad med.

Mit forslag er (i sin enkelhed):
Først sikres der (med et ohm-meter) at man kan finde de separate
primærviklinger
.
Sæt en symbolsk og svag AC-forsyning på din ene sekundære vikling, mål- og
fasebestem primærviklingerne ved tilkobling til et dobbeltstråle
oscilloskop. Har du ingen adgang til et oscilloskop, så mål een
primærvikling U, lav hurlumhej på primær-siden og efterprøv, at
udgangsspændingen faktisk blev 2U pga. den geniale kobling. Pga. det svage
AC-signal, så skal der umådelig meget til at smadre transformatoren pga.
forkert fasning. Mht. forståelsen af dét man måler, der skal man huske på,
at viklingsforholdet jo ikke ændres og derved forbliver skaleringsfaktoren
jo den samme (rent teoretisk).

Hilsen
Lars

Site Timeline