Thermistor/NTC modstand, Valg af - Page 2

Re: Thermistor/NTC modstand, Valg af

Jeg tror ikke du får lavet noget mindre, billigere og bedre end ved at
bruge en færdig PC til alle de svære ting.

En net4801 incl. stålkabinet koster så vidt jeg husker ca 2000 kr incl.
fragt/moms, der er masser af plads i kabinettet til I/O boardet.
http://www.soekris.com/net4801.htm
http://www.cortexsystems.dk/shop/net4801/net4801_60_board_and_case_en.html

net4826 burde også kunne klare sagerne hvis man kan nøjes med 64MB flash
og 64MB RAM, til gengæld har den POE:
http://www.soekris.com/net4826.htm
http://www.cortexsystems.dk/shop/net4826/net4826_40_board_and_case_en.html

Hvis jeg ikke allerede havde en pc til at stå som server / router /
firewall / htpc som altid er tændt ville jeg helt klart bruge en 4801
eller en 4826 med Linux/FreeBSD og alle standard værktøjerne på.

Har du fundet noget smart til net-delen af det?

Jeg har sukket lidt over dem her, men de er ret dyre:
http://www.lantronix.com/device-networking/embedded-device-servers/xport.html

Den her fra Olimex koster kun 34 USD, men forbindelserne til POE er
desværre ikke ført ud og mcu'en skal lave hele ethernet+tcp/ip stakken
selv: http://olimex.com/dev/enc28j60-h.html

Re: Thermistor/NTC modstand, Valg af
billigere nej, men det behøver det heller ikke at være.

tilgengæld er den mere stabil, mindre størrelse og bruger mindre strøm.

Ikke dårligt :)
Har selv en alm 800mhz via epia stående til knap 2500kr

Vi bruger denne til det, den klarer webdelen og har endda webserver osv
i sig, der er så lavet 2 connectors som standard printpins passer i og
føres over på et andet pcb, hvor man kan bruge de ledige pins.

http://www.modtronix.com/product_info.php?cPath=1_36&products_id14%9

Men ja, ethernet moduler/dimser er ret dyre set i forhold til en seriel
løsning med en alm computer, de koster ikke alverden hvis de må fylde,
larme og være grimme :)

/jan

Re: Thermistor/NTC modstand, Valg af

Øh, den SBC65EC du linker til koster da ikke over 400 kr, hvor får du
brugt alle de penge?

Vrøvl, jeg har soekris maskiner som er 100% oppe så længe der ikke er
strømafbrydelse, lige som de andre maskiner jeg har.

Desuden har den en hardware watchdog så den kan resette sig selv hvis
kosmisk stråling får vendt den forkerte bit.

Jeg tror du har haft for meget med windows at gøre, med et rigtigt
operativsystem er PC hardware ganske stabilt hvis det ikke er defekt.

Skal den monteres på et meget lille fly?

Den net4801 jeg har på mit skrivebord er A5 størrelse x 2.5 cm i højden.

Ja en net4801 kan bruge helt op til 15W, den er en rigtig strømsluger.

Sådan en har jeg også haft, men der var underligheder med harddisk
controlleren så den hængte PCI bussen under nogle workloads, netop den
slags workloads som den kom ud for da jeg brugte den til router.

Du kan da ikke mene at en 4801 er grim eller fylder:
http://www.soekris.com/Pictures/new_case_front.jpg
http://www.soekris.com/Pictures/new_case_rearinside.jpg

Når den booter fra CF er der ingen bevægeligedele, til gengæld kan den
køre et rigtigt operativsystem.

Re: Thermistor/NTC modstand, Valg af
On 2007-04-24, Flemming Frandsen

Hørt!
jeg har et par ældre soekris til at stå de har kørt stabilt de sidste
2år nu, uden problemer, der er så en APC koblet på dem så de har ikke
været rebootede, jeg har ikke engang watchdogen sat ind i min kernel.

jeg har en NET4801 med 1GB CF kort den trækker ca. 8watt peak :)
15watt er vidst kun med en disk monteret.

De typiske problemer med VIA epia maskiner er dårlige strømforsyninger
jeg har 2 hvor den ene ager server for alle mine services undtagen
VPN, den har kørt stabilt de sidste 3år nu, uden reboot, den er igen
beskyttede af en APC UPS.

12v er uhyr kritisk på VIA maskiner til netkortet.
det er det første der fejler hvis 12v ikke er iorden.

AMEN!

/Rasmus

www.linuxfromscratch.dk
www.c-system.org

Re: Thermistor/NTC modstand, Valg af
Jeg mente i forhold til en gammel aflagt maskine, så er de 600-800kr
produktet ender i dyrt.

Jeg tror du er hurtig til at dømme folk.
Jeg arbejder til dagligt med vedligeholdelse af linux servere, og jo de
kan gå ned.

Nej, det er de færreste fly der har hverken stoker eller fastbrændsels
fyr ombord...

Nu henviste jeg til GAMLE BRUGTE MASKINER, så læs dog.

Nå, der kom da nogle gode forslag inden tråden gik helt i selvsving.

/Jan

Re: Thermistor/NTC modstand, Valg af

Tjah, hvis man ikke har en server til at stå tændt alligevel og
alternativet er en aflagt desktop maskine så er jeg enig med dig i at
det er bedre med en færdig klump der selv kan tcp og hvad der ellers
skal til.

Faktisk er det også en god ide at hægte dimsen på ethernet selv om der
skal stå en rigtig maskine i den anden ende, så kan man jo bruge sin
eksisterende infrastruktur og der skal ikke bruges en seriel port i PC'en.

Jeg overvejede også at lave min dims til ethernet, men jeg kunne ikke
finde en rigtig og billig måde at gøre det på.

Alle de RJ45 stik med indbygget trafo jeg kunne finde manglede
forbindelser til POE og jeg kunne ikke finde en separat ethernet trafo
(f.eks. ph163112) hos Farnell, RS eller Elfa.

Hvis det her modul havde haft forbindelserne til POE ført ud ville det
være perfekt: http://olimex.com/dev/enc28j60-h.html

Med en enc28j60 kunne jeg klare alt i den samme ATMEGA88, lige som ham
her: http://tuxgraphics.org/electronics/200606/article06061.shtml

Undskyld, det var ikke min mening at kalde dig en windows bruger, de
fleste der mener at en PC er ustabil er enten gamle windows brugere
eller rabiate mac brugere.

Jeg har kun sjældent set det ske og oftest som følge af defekt hardware
eller patologisk software, men de maskiner jeg bruger til routere og den
slags går aldrig ned.

Jeg troede bare at du mente at en soekris var for stor, et lille fly er
det eneste sted hvor jeg kunne forestille mig at den var for stor.

Det tror jeg ikke du har skrevet nogen steder, jeg har hele tiden
snakket om en lille PC i stil med en 4801.

Måske var det mit udtryk "færdig PC" du fortolkede som "udrangeret
desktop maskine"?

Jeg mente "en PC der er klar til at køre uden der skal loddes".

Det var ikke min mening at køre den af sporet.

Re: Thermistor/NTC modstand, Valg af

...ellers tag et kig her:
http://www.digi.com/products/embeddedsolutions/embeddedmodules.jsp

-der er meget forskelligt, med og uden ledning...

Bo //

Re: Thermistor/NTC modstand, Valg af

Hmm, 50 USD for sådan en her er da ikke så galt:
http://www.digi.com/products/embeddedsolutions/digiconnectme.jsp

Re: Thermistor/NTC modstand, Valg af

Eller:
Bruk en KTY81-2 som det frekvensbestemmende ledd på en annen 555. AVR-en
  omgjør fra frekvens til digital.

HM

Re: Thermistor/NTC modstand, Valg af
Hvorfor ikke gå digitalt fra starten?

F.ex. en
DS18S20 1-Wire Parasite-Power Digital Thermometer

* Measures temperatures from -55°C to +125°C (-67°F to +257°F)
* ±0.5°C accuracy from -10°C to +85°C

http://www.maxim-ic.com/quick_view2.cfm/qv_pk/2815

Leif

Re: Thermistor/NTC modstand, Valg af

Jeg anbefaler deg alikevell å vurdere en (bestemt) PTC, KTY81-2. TO92
kapsel.

HM

Re: Thermistor/NTC modstand, Valg af

Hvis du skal bruge det til en micro, er der ingen grund til en liniær
skala, det kan micro'en fint klare ud fra en tabel.

Alle NTC'er giver forøvrigt samme type kurve, du kan se kurven her:
http://www.miscel.dk/MiscEl/miscelThermoSensors.html

Og bruge denne funktion til at lave en table:
http://www.miscel.dk/MiscEl/miscelCurveFit.html

Re: Thermistor/NTC modstand, Valg af

Glem NTC til brug i frost, med mindre at du kan få elementet indstøbt i
glas. Det havde nær taget livet af en dansk kølemøbelfabrik, da følerne
døde efter 2-3 måneders brug. :-/

Brug evt. i stedet de lineare PTC som alle de italienske fabrikanter af
køle/varmestyringer bruger. Eller alternativt PT100

NTC og linear er ikke kompatible størrelser :-|

Orla Pedersen