TEORI : lednings tykkelser

 Jeg er midt i en diskution med en der mener at vE6%re ved at bygge en
elbil der kan lade helt op pE5% 10 minutter.
jeg har prF8%vet at forklare ham om ohm's lov  og hvad det entlig
betyder at lade 750KWAh fra en 230 volt kilde.

sE5% er der nogen der har en calculator der kan regne kabel tykkelsen pE5%
en kobber kabel der kan trE6%kke 20K Amp , lE6%ngden er vel kun to meter,
jeg hE5%ber at han skal parkere tE6%t pE5% sit lade-atom-kraft-vE6%rk.

 :-)
Martin

Re: TEORI : lednings tykkelser

Og de 20kA vil han hente i en almindelig husholdning ?

-et godt råd: opgiv diskussionen :-)

Bo //

Re: TEORI : lednings tykkelser

kWAh - hvad betyder det?

Klaus

Re: TEORI : lednings tykkelser

kilo Watt Ampere Hora (timer)

Re: TEORI : lednings tykkelser

Altså: kiloVolt x Ampere x Ampere per time?

eller kV/A2/h ?

   Modeltog, internet, gratis spambek√¶mpelse, elektronik og andet:
Re: TEORI : lednings tykkelser

Nej. kV * A * A * h.

kVA^2h.

Jesper Poulsen

Re: TEORI : lednings tykkelser

Åh, ja. Det er for længe siden jeg har skrevet formler.

   Modeltog, internet, gratis spambek√¶mpelse, elektronik og andet:
Re: TEORI : lednings tykkelser

En munter, men ellers ukendt måleenhed for ???

Bo //

Re: TEORI : lednings tykkelser
watt/ampere ny SI enhed lol

Re: TEORI : lednings tykkelser

ja jah...  det er altid sjov at se hvor mange (relevante) svar der
kommer  nE5%r man laver en slE5% fejl

der skulle selv fF8%lgelig vE6%re 750 KWh ( efter mine beregninger vejer
det i F8%vrigt 4500 Kg ).

Re: TEORI : lednings tykkelser

http://www.knot.dk/shop/item.asp?id81%22&info=Odyssey-PC2250&InfoCat=Tilbehor-Batterier

126Ah x 12 volt = 1,5kWh = 40 kg

750kWh / 1,5kWh x 40kg = 20.000 kg....

   Modeltog, internet, gratis spambek√¶mpelse, elektronik og andet:
Re: TEORI : lednings tykkelser
http://www.knot.dk/shop/item.asp?id81%22&info=Odyssey-PC2250&InfoCat=Tilbehor-Batterier

Ja, blybatterier har vægten imod sig. Eller hvad er de lavet af ??

Bo //

Re: TEORI : lednings tykkelser
On 30 Jan., 19:03, "Klaus D. Mikkelsen"

jooh men nu bruger vi jo ikke bly batterier

Re: TEORI : lednings tykkelser

Du kan downloade http://www.miscel.dk/MiscEl/miscelWires.html
Den kan beregne spændingsfald og effekttab (et 300 kvadrat kabel på 2x2
meter med en str√łm p√• 20kA har et tab p√• 93 kW)

Re: TEORI : lednings tykkelser

Så ville jeg nok finde nogle andre kabler :)

Re: TEORI : lednings tykkelser

20KA fra et 230 volt stik?

Damn der bliver dr√łn p√•, da du maks kan tr√¶kke 13A kontinuerligt p√• et
traditionelt 230 volts stik i hjemmet.

Han vil altså forbinde til 1000 stikkontakter?

   Modeltog, internet, gratis spambek√¶mpelse, elektronik og andet:
Re: TEORI : lednings tykkelser

Vil det da hjælpe?

Mvh Hauge

Re: TEORI : lednings tykkelser

Hvis de var på hver sin sikring var vi godt på vej.

   Modeltog, internet, gratis spambek√¶mpelse, elektronik og andet:
Re: TEORI : lednings tykkelser

Så må vi håbe at mastesikringen holder :-)

Under alle omst√¶ndigheder er det ikke et projekt til husholdningsstr√łm...

Bo //

Re: TEORI : lednings tykkelser
Hejsa,

Nu plejer standardsvaret ved elforsyningerne om kortslutningsstr√łm ved
husstandens stikledningstilslutning at være 6kA.

S√• hvis 'man' holder sig under for I^2*t kurven for alle efterf√łlgende
sikringer kan 'man' jo godt få nogle kA i nogle millisekunder (eller
sub-millisekunder).

- Til gengæld er der så ingen spænding....

Det oprindelige sp√łrgsm√•l er rent teoretisk og ude af proportioner med
virkeligheden.

/Claus

Site Timeline