Temperaturmåler til PC

Hej...
Efter et forgæves forsøg med et indlæg i dk.edb.hardware forsøger jeg mig
her:
I forbindelse med opsætning af det webcam kunne jeg godt tænke mig at måle
udendørstemperaturen og medsende denne sammen med webcam'et billede.
Hvordam griber jeg den an...
Hvor får jeg temperaturmåleren fra ? - Og hvordan får jeg "puttet" målingen
ind i PC'en ?
Hvordan får jeg "medsendt den" (hører måske til under software) ?

Findes der evt. byggesæt ?
- Slutteligt skal projektet ikke koste en mindre strandvejsvilla...

Go' wekend
Jørgen

Re: Temperaturmåler til PC

målingen

Kig her.: http://www.lancos.com/webtherm.html

Brian Østergård

[OT?]Re: Temperaturmåler til PC
[Off Topic]

I mangel af zener dioder har jeg lavet det med alm. dioder i serie, og det
virker også!
(Der er ca. 0,6-0,7V spændingsfald på en alm diode)

Brian

Re: Temperaturmåler til PC
sæt en smt 160-30 drekte på printerporten

--
Calle

Re: Temperaturmåler til PC

Hmm har du et diagram og evt. et progam som skulle kunne håndtere det ?
mvh
allan

Re: Temperaturmåler til PC

det kræver ku et par linier i f.eks turbopascal, den skal bare have 5V og
stel, og det sidste ben ind på et af LPT's indgange, så kører det.
her er et der logger 3 følere med tidsangivelse, og gemmer det i en
kommasepareret fil, som kan åbnes med f.eks. excel:

uses
  dos,crt;
var
  fil:text;
  lpt_port,h,m,s,hund,y,mo,d,dow:word;
  t1,t2,t3:real;
  navn,husk:string;

function zero(ind:word):string;
var
  n:string;
begin
  str(ind,n);
  zero:=n;
  if Length(n) = 1 then zero := '0' + n;
end;

function ur:string;
begin
  GetTime(h,m,s,hund);
  ur:=zero(h)+':'+zero(m)+':'+zero(s);
end;

Function smt(x:byte):real;
Var
  ioh,i:longint;
Const
  mask : Array[1..3] Of integer = ($08,$10,$20);
Begin
  ioh := 0 ;
  For i := 1 To 65000 Do ioh := ioh + (port[lpt_port+1] and mask[x]);
  ioh := ioh div mask[x];
  smt := ((ioh/65000) - 0.32)/0.0047;
End;

begin
  clrscr;
  lpt_port := MemW[$40 : 6 + 1 * 2];
  port[lpt_port]:25%5;
  getdate(y,mo,d,dow);
  navn:=zero(d)+zero(mo)+copy(ur,1,2)+copy(ur,4,2);
  assign(fil,'c:'+navn+'.csv');
  rewrite(fil);
  gotoxy( 3,3);
  writeln('Tid       Sensor 1     Sensor 2     Sensor 3');
  writeln(fil,'Tid,Sensor 1,Sensor 2,Sensor 3');
  close(fil);
  repeat
  t1:=smt(1);
  t2:=smt(2);
  t3:=smt(3);
  append(fil);
  write(ur);
  write(t1:11:2);
  write(t2:13:2);
  writeln(t3:13:2);
  writeln(fil,ur,',',t1:0:2,',',t2:0:2,',',t3:0:2);
  close(fil);
  husk:=copy(ur,4,2);
  repeat
  if keypressed then halt;
  until copy(ur,4,2)<>husk;
  until keypressed;
end.

--
Calle

Re: Temperaturmåler til PC

wauv snilt , men skal men ikke have en compiler til en halv million
for at bruge det ?

mvh
allan

Re: Temperaturmåler til PC
nej der findes flre gratis delpi på nettet Borland har f.eks en side hvor
man kan hente de gamle versioner gratis.

--
Calle

Re: Temperaturmåler til PC

det var nu turbo pascal jeg mente ver. 5.5 kan hentes gratis her
http://community.borland.com/article/0,1410,20803,00.html

--
Calle

Re: Temperaturmåler til PC