Temperatur ved blyfri lodning

Jeg har efter lang tids overvejelser skiftet til blyfri tin, men jeg har
ikke kunnet finde nogen oreskrifter for hvilken temperatur man skal
sætte sin kolbe til.

Det tin jeg bruger er Felder ISO-Core "RA" og består af 95.5% Tin, 3.8%
Sølv og 0.7% Kobber + 2.5% flux og det har en smeltetemperatur på 217
grader.

En vejledning jeg fandt foreskrev smeltepunkt + 40 grader, men ved 260
grader var kolben tydeligtvis ikke varm nok til at få gang i tinnet når
der også var komponentben og print involveret.

En anden vejledning (hos RS tror jeg) sagde at man skulle starte ved 350
grader og skrue ned til man ikke mente det virkede ordentligt længere og
så skrue 10 grader op.

Jeg endte på 320 grader efter at have eksperimenteret lidt og jeg synes
egentligt det går hæderligt selvom de matte lodninger irriterer mig.

Anyway, hvad stiller folk deres loddekolber til når de lodder blyfrit og
er der en pålidelig vejledning et eller andet sted?

Re: Temperatur ved blyfri lodning
Flemming Frandsen skrev:

Er også nået frem til 330 grader.

Mikkel

Re: Temperatur ved blyfri lodning

Jeg har erfaret at det afhænger af hvilken loddespids man bruger. Kolben
kan af gode grunde IKKE måle temperaturen i selve lodningen, men kun
der, hvor temperaturføleren sidder (inde i kolben)

På mit jern har jeg målt temperaturen i selve loddestede (med en meget
lille termoføler) og når der var 235 grader på spidsen, stod termostaten
på 330 grader.

Bo //

Re: Temperatur ved blyfri lodning

Helt riktig.
Med blyfri lodding kreves nøyaktig temperatur og føler i spissen. De nye
boltene er på 90 Watt og har en temperaturnøyaktighet på mindre enn 5
grader. Den riktige temperatur med en slik bolt, er 370 på spissen. Jeg har
vært på kurs i dag.

Med hilsen
Arne Offenberg

Site Timeline