Tænde PC via USB

Er der nogen der har erfaringer med hvordan man kan tænde sin PC vha. en
evt. hjemmelavet USB dims. Det jeg gerne vil have er en simpel extern
"Start-knap" som kan sættes i USB-porten (eller evt. andre porte
(Seriel/parralel))

--
Mvh.
Martin Larsen

Re: Tænde PC via USB

Du' ku' slagte et USB tastatur:
 Bruge kabel + elektronik
 skrotte tastaturmatrixen og erstatte den med "den knapforbindelse(r) på
tastaturet, der gi'r PowerOn "

(svjv, ka' PC'er køre med 2+ USB-tastaturer på én gang - prøv før du
slagter)

:-)

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Re: Tænde PC via USB

Hvordan vil du tænde for et stykke udstyr de sidder på en slukket USB
port ?

Din eneste chance (som jeg ser det) er at computeren har "Wake on
modem" på en seielport. Ellers skal du bare dublere din normale tænd
knap (det er ikke så svært).

Re: Tænde PC via USB
Idéen er at jeg gerne vil kunne tænde for min notebook mens den er lukket.
Hvis der var en USB løsning var den at foretrække frem for at jeg skal til
at trække ledninger ud af kabinettet fra start-knappen.

Mvh.
Martin

Re: Tænde PC via USB

Hvis der er slukket for din USB port, bliver det sku noget svært.

Re: Tænde PC via USB

USB-porten er ikke slukket, netop af samme årsag. På gamle boards kunne man
vælge hvor USB forsyningen skulle komme fra (5V eller 5VSTB), men det er
tilsyneladende blevet fast at der er standby-forsyning på, når maskinen er
slukket.

    Mvh
        Kimjand

Re: Tænde PC via USB

Du mener at der er 5 volt til rådighed på en USB port, når computeren
er slukket ?

Sådan fungerer hverken min bærbare og stationære ikke (har lige målt
på det).

Re: Tænde PC via USB

Ja. Men det kommer an på boardet, og der er det nok ikke på
udvidelseskort.

Det gør min så... og jeg har også mødt bærbare hvor det var tilfældet.
Der viser det sig at være en god ide at pille USB-harddisken fra når man
har 'slukket' computeren  8)

    Mvh
        Kimjand

Re: Tænde PC via USB

    JA, det er noget pis der er det... men det er der på de fleste nye
bundkorts... især Solteck var hurtigt ude med altid kun ha 5V på. Og det
er det store problem med alle dem som bruger 1. generations
El-spareskinnen :( æv æv

    Der er heldighvis nogen som ikke gør det tilbage, men de blir mere og
mere sjældne. Jeg vil nok gætte på du kan stille i bios eller på en
jumper, så vil dine maskiner også ha 5V hele tiden der. Men så går jeg
ud fra det er endten P4 eller Athlon maskiner vi snakker om, til og med
K6 og PIII var det sjældent på...

--
VH
Lars Molnit

Hvorfor tror du at så mange folk har problemer med deres strømspareskinner?
Ja netop, fordi USB'en IKKE slukker..
Min blærbares USB slukker heller ikke, når man slukker for den, andet end
hvis man river akkuen af, men det siger vel selvsagt sig selv, eller i hvert
fald nogen.

/Hauge

Re: Tænde PC via USB

Okay, kender kun en 5-10 stykker der har skinne og ikke har
problemer.....

Re: Tænde PC via USB
Jeg har da altid kunnet ændre det i bios eller en jumper på de PCere jeg har
rodet med
--
  Calle.

Re: Tænde PC via USB

På mit bundkort har jeg muligheden for at vælge via. jumper (Asus A7N8X-X,
forholdsvis nyt) - Som standard er det dog slået fra når den er slukket...

Brian

Re: Tænde PC via USB
"Martin Jakob Larsen" <mjl snabla mjl dot dk> skrev i

I dine com (Seriel RS232) porte på pin 9 (hvis det er 9 pins sub-d) findes
der et signal der kaldes RI hvis du sender en høj puls ind på denne pind vil
din computer starte op hvis wake on modem er aktiveret i din bios.

Den nemme løsning er en kasse med et 9V batt. en tryk knap lidt ledning og
et stik + evt en modstand.
- fra batt forbindes til pin 5 i com porten, + fra batt forbindes til tryk
knappen fra tryk knappen laves der en forbindelse til pin 9 i com porten, i
denne forbindelse er det en god ide at have monteret en modstand på 100 til
330 ohm for at beskytte com porten mod afbrænding ved fejl.
For at det virker skal du lige en tur ind i computerens bios og enable Wake
On Modem.

Hvis du gerne vil undgå batteriet kan du bruge +5V fra en USB port, dette
kræver så at der power på usb porten når computeren er i standby.

--
Hilsen
   Peter N Petersen