Suk, en ulykke kommer sjældent alene...

Ja...jeg fik jo det forbistrede gamle B&O 2502 fjernsyn til at fungere i går
aftes. Fint....Det kørte en 5timers tid samme aften, helt perfekt.

Så fik jeg den ide at fjerne det fede lag støv der var indvendigt, så jeg
tog forsigtigt og blæste det væk med trykluft. Ganske blidt og roligt.

Samlede fjernsynet igen, og tændte det, alt ok.

Så sætter jeg mig ned her i aften, tænder TVet og billedet er godt endnu.
Hurra. Det går så ca. 2minutter, før farverne stille og roligt fader
ud.....det kommer dog igen hvis jeg lige skiftet kanal.

Lader jeg det så bare være er sekvensen således:

Fint billede, god lyd er udgangspunktet.
1. farverne toner ud og forsvinder til sidst helt.
2.Lyden forringes og der kommer stadigt mere og mere støj
3. Billedet "sner til" og forsvinder til sidst helt.

Dette mønster tager ca. 5-6minutter at gennemføre.skifter jeg kanal, eller
blot "henter samme kanal igen" kommer alle farver tilbage med det samme.

Faktisk ser det ud som om TVet nærmest "skrider" i kanalfrekvensen.

Nogen gode ideer?

"Skaden" er jo sket efter jeg har blæst støvet væk, måske det er et
tilfælde, måske ikke. Jeg har ikke på nogen måde været voldsom med luften.

Mvh
Henrik

Re: Suk, en ulykke kommer sjældent alene...
går

Start med at se efter dårlige lodninger på printet med tuneren (printet er
monteret i bunden i venstre side set fra bagsiden).

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Har haft hele printet afmonteret, og efterloddede først alle mistænkeligt
udseende lodninger, uden ændring, og efterloddede dernæst _hele_ lortet,
hvilket er en pæn sjat lodninger! Stadigt uden ønsket resultat.

Det kan stadigt kun holde farver i ca. 25sekunder.

Det virker som om tunerdelen står og skrider langsomt ned i
frekvens.....lader jeg den stå længe nok forsvinder signalet helt. Det er
undrer mig lidt er at jeg kan "kalde" den på plads igen ved et tryk på "2"
på fjernbetjeningen, hvorefter billedet så er flot igen nogle sekunder, og
skrider så igen.

Mvh
Henrik

Re: Suk, en ulykke kommer sjældent alene...

Ganske rigtigt:

Frekvensen står stille og roligt og falder.

Tjekker jeg frekvensen lige efter den er tændt på kanal2 er den F623. Efter
25sekunder falder den til F622, osv osv.

Så er det jo klart at billedet styger sin vej.

Det er iøvrigt det samme på alle kanaler, og jeg har erfaret at det engang
for mange år siden også var et problem, som blev rettet. Jeg kan dog ikke se
nogen udbedringer andre steder end på PSU delen.

De grå hår kommer friskt lige nu....

Mvh
Henrik

Re: Suk, en ulykke kommer sjældent alene...
er

Der er fejl i AFC Loop.
Når du skifter kanal bliver tuneren indstillet ved hjælp af noget der ligner
en frekvens syntese, når denne siger at der er lock på frekvensen skal AFC
"automatisk frekvens control" loop'en holde tuneren på plads, hvis der er
fejl i denne loop vil tuneren skride i frekvens.

--
Hilsen
   Peter N Petersen