Styring af 230V AC pumpe med MOC3041 og triac.

Jeg har en 230V AC dykpumpe jeg skal styre fra noget elektronik. Jeg har
ført kørt med et relæ+driver, men relæer kan ikke holde til det i længden.
Dvs. køber jeg et bedre relæ går det nok, men prisen afholder mig fra det.

Det jeg hellere vil er at køre den fra en triac med tilhørende MOC3041.

Der er et par ting jeg herne vil have lidt råd om:

Jeg er egentlig ikke her elt klar over er, hvor stort spændingstab jeg har
over triac'en, men det må vel være 2 diodestrækninger og vel bare det skal
bruge hvis jeg skal regne på hvor meget effekt jeg afsætter i den?

Er der problemer mht. induktiv load, triac og MOC3041? (databladet nævner
det lidt og anbefaler en modstandsstørrelse).

Er noget støjundertrykkelse på outputtet af triacen nødvendig? den afbryder
jo kun ved nul-gennemgang så umiddelbart skulle jeg ikke mene det..?

Peter

Re: Styring af 230V AC pumpe med MOC3041 og triac.

Jeg gætter på at der mangler en "snubber" over relækontakterne.

Som første orders approximation er det godt nok.

Ikke kun ved en induktiv load. Det maksimale strøm og spændingsstigning,
dvs. dv/dt, di/dt skal holdes indenfor de tilladte rammer for den valgte
TRIAC, ellers holder TRIAC'en ikke længre end relæet. Kig eksempelvis på
OnSemis og TIs hjemmeside efter application notes om dimensionering af
"snubber circuits". Det er ikke helt simpelt at dimensionere en snubber
helt efter bogen.
Mange dimensionerer en RC snubber efter tommelfingerregeln, der siger
kondensatoren skal være 100nF per Ampere loadstrøm, og modstanden skal
mindst være sqrt(2)*230V divideret med TRIAC'ens maksimale arbejdsstrøm.
Jeg synes ikke at det er et specielt grundigt design, men der er i hvert
fald en del hobbyprojekter der funker med den dimensionering.
(sandsynligvis fordi det fører det ret store kondensatorer...)

Husk lige at dv/dt er størst i nul-gennemgang, dvs. TRIAC bliver hårdt
belastet i en nul-gennemgangs afbryder. I det sidste enden kommer det
nok an på en måling for at finde ud af hvor meget den støjer. Ellers vil
jeg mene at du ikke har brug for støjdæmpning hvis det drejer sig om et
hobbyprojekt.

Hilsen

Re: Styring af 230V AC pumpe med MOC3041 og triac.
Nej den havde jeg på, relæet var bare ikke af en kvalitet der var godnok. Så
enten sætter jeg noget bedre på eller kigger på denne løsning og undgår helt
noget mekanisk.

Netop det jeg tænkte. Det ser ud til der er en del at hente i de application
notes, det kigger jeg nærmere på.

Ok.

Ok.

Tak