Strømstyring fra RS232

Hej allesammen
Jeg er i gang med et projekt, hvor jeg skal styre 4-6 gammeldags
fjernskrivere via COM port på en PC. Projektet er for www.datamuseum.dk

Den elektroniske del af opgaven findes her
http://www.baudot.net/tty-connect/hardware.htm
Det jeg har problemer med, er styringen af styringen af U51 / Q50 (se
http://www.baudot.net/tty-connect/tc-schematic-2of4.pdf )

Som jeg ser det, skal en positiv spænding (5VDC) på den venstre side af R63
få lysdioden i U51 til at lyse op, hvilket får transistoren til at åbne,
hvilket så lægger Q50's collectorspænding på basis, hvilket så igen sørger
får Ds52 til at lyse op, indikerende at der flyder 40mA (i mit tilfælde)
"lodret" gennem tegningen.

Når jeg manuelt lægger collectorens spænding på basis ("kortslutning" er
sådan et grimt ord...), lyser DS52. Når jeg lægger +5VDC på den anden side
af R63 (470 ohm) sker der ikke en pind.

Er der nogen der kan kaste lidt lys over dette

Nico

Re: Strømstyring fra RS232

PrF8%v lige at lod det ene ben af R61 fra.

Klaus

Re: Strømstyring fra RS232

meddelelse

Det gjorde ingen forskel

Re: Strømstyring fra RS232

Defekt optokobler.

Re: Strømstyring fra RS232
On 5 Nov., 16:27, "Klaus D. Mikkelsen"

SE5%vidt jeg kan se, ender emitter MJE pE5% HV1 ???? sE5% er der slet ingen
strF8%m ?
men du siger at den virkede ved c-b- ss sE5% den mE5% vel ende i stel ??
hvis den ender i stel sE5% tror jeg, som Klaus, at din opto er defekt..
Kan opto tE5%le 80 volt pE5% coll.?. for det vil der vE6%re hvis emitter er
til stel
alex.

Re: Strømstyring fra RS232
On 5 Nov., 16:27, "Klaus D. Mikkelsen"

Iflg databladet er Vcer (coll.>emitter voltage) 300V

Mht den løsnede R61, skulle det forståes sådan at MJE340 så skulle være åben
hele tiden?

Nico

Re: Strømstyring fra RS232

Nej, kun når du sender strøm gennem sendedioden.

Re: Strømstyring fra RS232
Hej Klaus
Nu reagerer lysdioden ved MFE340 på inputsignaler på RS232 stikket. Jeg
kunne ikke få RS232 konverteren til at virke i første omgang, men det var
fordi der manglede +5VDC på pin 16... Hvor dum kan man være)
Nu skal jeg se på den anden halvdel af logikken : tastaturdelen
Indtil videre mange tank for hjælpen
MvH
Nico

Re: Strømstyring fra RS232
Så er jeg kommet en del videre med projektet.
Jeg kan nu skrive tegn til fjernskriveren, fejl var at der var byttet om på
ben 2 og 3 på RS232 siden.
Jeg kan ikke få tegnene fra fjernskriveren til RS232 porten.
Jeg kan se dem på ben 11 på MAX232A, men mellem mark og space er der kun 0,5
volt forskel, også med en ny 4N37. Indgangssignalet kommer fra ben 4 på
4N37, der også er bundet til stel via 15k.
Lysdioden har jeg fjernet.
Det der forbavser mig endnu mere, er at der på ben 14 konstant står +10V.
Ben 7 8 9 og 10 svæver. Kan det mon have indflydelse?

MvH
Nico

Re: Strømstyring fra RS232

Arrh bugger....

Jeg går ud fra at signalerne fra fjernskriveren kommer ind på enten HV1
eller HV2?

Ingen af dem har direkte forbindelse til MAX232 kredsen, de går gennem
PIC kredsen (i følge diagram 4).

Ja, men går over i processoren.

Hvorfor?
Det var da ellers en god indikator for om det virker frem til
processoren.

Re: Strømstyring fra RS232

Der er en direkte forbindelse fra ben 4 på 4N37 til ben 11 på RS232 kredsen.
Der står et sted i beskrivelsen at man kan udlade irrelevante ting, så jeg
har kun MAX232A og PC-232-delen med.
Jeg er lidt i tvivl om den 47k modstand der hænger på pin 11. Den står jo
reelt parallelt med R32 (15K) på ben 4 på 4N37, så det ville blive noget med
11,5K til stel, så det må da dæmpe signalet endnu mere.
Jeg kunne ikke få den til at lyse, hvilket jeg tilskriver at signalet er så
lavt, og så er der ingen grund til at dæmpe det endnu mere (15k + 2k7 + 47 k
= 2k2)

Og jeg kan stadigvæk ikke se hvor de 10V på ben 16 kommer fra. Mon ben 7-10
har indflydelse? jeg kan bare ikke se nogen steder ubrugte ben skal jordes
eller lægges til +5.

Nico

Re: Strømstyring fra RS232

Okay

Det er så lidt, så det er lige meget.

Nu skriver du lavt, er det 0 og 0,5 volt?

14 eller 16?

16 skulle gerne være din 5 volt forsyning og 14 vil være "høj" (10%
volt) så længe ben 11 er under cirka 2,5 volt.

Nej.

8 og 10 lægges til stel, hvis du er i tvivl.
9 og 7 kan sagtens svæve.

Sidder din Max 232 i sokkel?

Jeg ville hive den ud, sætte modtageren i full duplex, hive stikket ud
fra HV1-IN (så det kortslutte) og så måle spænding over lysdiodesiden af
optokobleren.

Re: Strømstyring fra RS232

Når der er signal fra fjernskrivere, kommer der kun en spændingsforskel på
ca 0,5V, dvs at det alt andet lige må komme fra ben 4 på 4N37'eren

Jeg vil kontrollere en gang mere, men jeg mener det var 16. Jeg checker

Det vil jeg gøre

Ja

Glimrende ide. Det vil jeg også gøre, dvs når jeg lige er færdig med at
ombygge min konverterings PC. De synes at have en fejl på motherboardet, så
jeg skal lige finde noget lignende og prøve. Pligt før fornøjelse :-)

Jeg vender tilbage

Nico

Re: Strømstyring fra RS232

Når jeg hiver 4N37'en ud af soklen, har jeg det nydeligste signal henover
lysdiode-delen.
Jeg har sat DS51 ind. Når jeg løsner forbindelsen til RS232 kredsen, burde
jeg have et signal henover R55, men det har jeg ikke. Den er konstant høj,
men med mærkelige "krøller" på signalet.
Lysdioden DS51 lyser heller ikke. Jeg har prøvet med 2 x 4N37. Spændingen
+HV1 stemmer. Jeg kan skrive til fjernskriveren, så hele den "lodrette" del
på siden må være iorden.

Kan det være noget med dimensioneringen af modstandene, så transistoren
altid leder.
Kort sagt, jeg er på Lars T...'s mark

MvH

Nico

Re: Strømstyring fra RS232

Jeg har nu isoleret optokobleren (4N37) så godt som muligt. Lysdiodedelen er
der stadigvæk, men på emitteren har jeg kun 15k til stel og 100k til basis.
Og naturligvis 5V på collectoren.
Mellem basis og stel er der nu 0,7 volt, og mellem emitter og stel 0,1 volt.
Selve signalet er der altså, men det er åbenbart for lidt til at triggere
min RS232 kreds.

For at gøre det komplet, skal jeg sige at der ved signal fra fjernskriveren
er en spændingsvariation over lysdiodedelen på 6 volt.

Nogen der har en god ide?

MvH

Nico

Re: Strømstyring fra RS232

Det er fint nok

0,7 volt?

Der er noget andet galt.

Det kan ike være på outputsiden det er galt.

Det kan ikke lade sig gøre. Din zenerdiode (D51) gør at der ikke kan
være mere end 5,1 volt.... De 5,1 volt skulle meget gerne deles ned til
cirka 1,5 volt over lysdioden i 4N37 og cirka 3,5 volt over R53
(1,5kOhm)

Du er sikker på at du ikke har forbundet optokobleren forkert, eller
decideret vendt den forkert?

Re: Strømstyring fra RS232
Det du siger lyder rigtig fornuftigt.
Jeg må kigge på det efter weekenden, har lige nu desværre uopsættelige
forpligtelser :-(
Nico

Re: Strømstyring fra RS232

Okay, jeg formoder at der er strøm i kredsløbet ved "ingen
kommunikation".

Når du intet sender fra PC er der så lys i DS52?

Det lyder meget rigtigt.

Okay, og fjernskriveren er rent passiv?

OK

Det bør også være fint. Men ved de 40 mA bør der være 1,5 volt over din
U50

:-)

Det første du har brug for er en fast spænding mellem ben 1 og 2 på U50,
mens kredsløbet  er i stilstand. Den spænding skal være stor nok til at
du trækker strøm nok, ned gennem transistordelen og tænder for DS51.

Det er grundkredsløbet der skal være på plads, ellers kommer du aldrig
videre.

Prøv at lav en forbindelse fra anode på D51 til "oversiden" af R57 -
det kortslutter dit stik (svarer til at stikket er hevet ud på
diagrammet).

Har du lys i DS52?

Spænding mellem ben 1 og 2 på U50?

Lys i DS 51?

Lige lovligt langt væk til "hands on" fejlfinding....

Re: Strømstyring fra RS232

Jeg skulle helt ned til ca. 800 ohm, inden R56 begyndte at lyse.

Når jeg så kigger mellem ben 4 og stel, har jeg de nydeligste firkantede
Det eneste der derfor har været forkert fra starten af, er størrelsen på
R51, der skulle halveres...

Jeg har lært en masse gennem denne tråd, og siger tak til dem der har
bidraget. Specielt Klaus.
Jeg vil nu fluks gå videre med det der ligger "efter" DS51, men forbeholder
mig ret til at vende frygtelig tilbage
Tak skal I have

Nico

Re: Strømstyring fra RS232

Jeg har nu også output fra RS232 kredsen, så resten er software. Og det har
jeg lavet siden 1967, så det skal nok gå :-)

Site Timeline