Strømforsyning fra lysnet til 12-14V, 70A

Hejsa NG

Spørgsmål:
Hvordan/hvor får man fat i en 12-14V strømforsyning som kan give op til 70A
og samtidig er støjsvag, både fysisk og elektrisk, uden at den koster en
formue?

Baggrund:
Jeg har flyttet mit gl. bil-stereo anlæg ind til computeren, men da der er
ikke så meget 12V inde i huset har jeg købt en vedligeholdelsesfri bil
akkumolator (45A) og en elektronisk hjemmelader (5A) med automatisk skift
til vedligeholdesladning.

Problem:
Efter et års tid, taber akkuen pusten, og efter to år er den helt død.

Forsøgte løsninger:
Ny akku og ny lader (samme typer), tænd/sluk ur på lader. Intet virker,
akkuen dør, måske fordi jeg tømmer akkuen for meget ind i mellem.

Nytænkning:
Direkte strømforsyning uden akku.

Tek info:
Kravet om de 70A er fremkommet ved at tælle værdierne på anlægets sikringer
sammen.
Anlæget består af:
- Båndspille/radio
- Equalizer
- 2 effekt blokke på hver 2 x 150W

Re: Strømforsyning fra lysnet til 12-14V, 70A

Hvor højt spiller du på dit "computerbilanlæg" ?

70A x 12 volt er lig 840 Watt, hvilket giver dig omkring 400 watt's
musikeffekt. Det tror jeg simpelthen ikka på at du bruger.

Du vil nemt kunne klare dig med 10-20 A i forsyning.

Re: Strømforsyning fra lysnet til 12-14V, 70A

"Klaus D. Mikkelsen"  skrev

Af og til temmelig højt, men selvfølgelig ikke fuld skrue hvergang.

Har prøvet med en 5A forsyning, men den gav alt for hurtigt op.

/Jimmy

Re: Strømforsyning fra lysnet til 12-14V, 70A

Så prøv da med et svejseværk.
Karsten H. Jensen

Re: Strømforsyning fra lysnet til 12-14V, 70A

"KHJ" skrev
He, he - Det er nok ikke helt så støjfrit som jeg kunne ønske mig.......

Re: Strømforsyning fra lysnet til 12-14V, 70A

Jo da, de fås som smpt, og en 140 A. og fylder ikke mere end ca. 111 x 280 x
195 mm og vejer ca. 4 kg. Skal du have fuld effekt ud af dem, skal de helst
tilsluttes en 20 A. 1-fase lysnetgruppe med 2,5 # kabel og det blå
EEC-stik.:-)

De fås også større.

Ellers prøv hos

H.C. Hansen
Nansensvej 7
8700  Horsens.

tlf. 75646974

Han laver de store strømforsyninger - professionelle.
Karsten H. Jensen

Re: Strømforsyning fra lysnet til 12-14V, 70A

Hejsan.
  De vil nok være billigst at finde nogle SMPS ala PC strømforsyninger
og lave lidt om på dem. Jeg siger dem, fordi de sjældent giver mere
end 20 - 30 A. Du kan også finde nogle idéer fra radio amatørerne,
hvor enkelte har lavet forsyninger på op til 50A ved ca 13V.

Mvh
  Klavs.

Re: Strømforsyning fra lysnet til 12-14V, 70A
Jeg vil tro du kan nøjes med mindre, som Klaus også skriver.

Hvad med at bruge en mindre forsyning (fx 20A) og så et par af de store
kondensatorer (i Farad størrelsen) man normalt bruger til dette i biler.
Så skulle du nok kunne klarer bas pulserne.

--
Christen Fihl
http://HSPascal.Fihl.net /

Re: Strømforsyning fra lysnet til 12-14V, 70A

Ja, de 70A er helt sikkert spidsbelastning.

Mvh.
René Kirstein

Re: Strømforsyning fra lysnet til 12-14V, 70A

Hey

Hvad med at bruge pengene på at købe en alm 220V forstærker ?

jeg kan regne ud med de penge du har brugt på lader og veligeholdelses frie
batterier må du da have til ½delen af en rimelig forstærker ?

endvidere så er en 12V 20A forsyning næppe billig ... og hvorfor
transformere ned til 12V når du internt transformere op igen... lidt ligesom
at gå over åen efter vand... ( og en del mere effekt til varme.. men har du
ikke termoruder hjælper det hele jo)

endivdre, har jeg engang koblet3 AT computere forsyninger i serie = ca 3*5V
= 15V og så de ca 20A... det virkede rimeligt... men jeg vil ikke mene det
er en genial løsning...

Mvh Kasper

Re: Strømforsyning fra lysnet til 12-14V, 70A

"Repzak"  skrev
frie
Tanken har strejfet mig, blot skal jeg have 4 udgange på forstærkeren eller
også skal jeg have 2 stk (alm. højtt. + subwoofer)
ligesom
du
Tja, hvad der sker efter at de 12V kommer ind i forstærkeren kan jeg ikke,
med mine evner, gøre noget ved, forstærkeren er lavet til 12V forsyning, så
må jeg give den det.

3*5V
Det kunne være interessant, jeg har 5-6 PC-PSU'er som jeg pt. ikke bruger.
Kunne du forklarer hvordan man laver sådan noget??

Mvh
Jimmy

Re: Strømforsyning fra lysnet til 12-14V, 70A

Et link til en strømforsyning til rimelig pris
http://www.high-com.dk/shop/productinfo.asp?id31%7

eller brugt
http://www.brugtgrej.dk/visannonce.php4?katid10%9&anntype=1

/Thomas

Re: Strømforsyning fra lysnet til 12-14V, 70A

"tlund"  skrev
Takker, der var et par interessante forsyninger til salg, dem skal jeg høre
mere om.

Mvh
Jimmy

Re: Strømforsyning fra lysnet til 12-14 V, 70A
I mine ører/øjne er det en syg ide.
Køb noget ordentligt hjemme hifi, evt brugt.
Det uden tvivl bedre.

Put det ekstiserende anlæg tilbage i bilen

Re: Strømforsyning fra lysnet til 12-14V, 70A

"Claus" skrev
Nå, ja lidt syg må man vel have lov at være, ikk'?

Sikkert nok, og det koster mere..... men ingen penge er det eneste vi har
masser af :)

Koner har det med at syntes at det er ufedt med et bagagerum fyldt op med
lækkert lydgrej, så den går ikke. ØV.

Mvh
Jimmy

Re: Strømforsyning fra lysnet til 12-14V, 70A
Hej Jimmy

Rådet med at holde øje med radioamatører er godt, de bruger store
strømforsyninger fordi mange af senderne er bygget så de kan bruges
til mobil drift, og en sender på 1KW trækker jo en del strøm.
www.brugtgrej.dk er absolut værd at holde øje med.

Ellers skift hende ud med en anden model :)

Mvh Max

Re: Strømforsyning fra lysnet til 12-14V, 70A

Startbatterier er ikke beregnet til det brug du har her.
Skift batteriet ud med et forbrugs/marine batteri, så skulle dit setup
kunne bruges. Forvent dog ikke at batterierne vare længere end 3-4 år.

Den bedste løsning er at skifte anælget ud men noget der kan køre
direkte på 220 Volt, der er for stort tab i det du bruger nu. For
stort tab er det samme som spildte penge til strøm (Du får dog spildet
igen som varme)

/Hans

Site Timeline