Stepmotor med 8 ledninger ?

Hej.
 Er igang med at lave et eksammen projekt hvor i at jeg skal styre x-y
aksen.

Jeg har 2 styks stepmotor med 8 ledninger ihver. dvs. 4 minus og 4
plus.

Disse motor skal jeg havde koblet til en plc`er  og styret dem pE5% en
mE5%de.

Jeg kan se at man nok skal havde et print imellem step motoren og
plc`eren?

12E% Hvad type er disse motor (bi-polar eller uni ?)

22E% Hvad printer mangler jeg ?

Jeg kan fE5% motoren til at dreje rundt ved at "slE6%be" en plus-ledning
hen over de 4 plus indgange.

Jeg har selvfF8%lige google lidt rundt fF8%rst.

Venlig hilsen
Morten

Re: Stepmotor med 8 ledninger ?

De er unipolare men kan sikkert også bruges som bipolare.

Hvis du mener print, så kommer det jo lidt an på hvordan du vil styrre dine
motore og hvor mange portben du vil bruge fra din PLC.

Hilsen
   Peter N Petersen
Re: Stepmotor med 8 ledninger ?

Du har overraskende mange spørgsmål hvis du mener det seriøst. - At lave
et eksamensprojekt ud af det.

Skal vi gætte.?
Hvad mener du selv.?  Kig på dem og find et datablad, mand...

Overvej alternativt at forælle lidt mere her. Så har de der vil hjælpe
dig, en større chance.

(Det ses ofte når man vil have hjælp: Der fortælles ikke meget om det
man har gang i)

Et driverprint måske.??

Hvis du ikke kan læse det mellem linierne, så skriver jeg det ligeud:

Drop projektet, og find på noget andet.
Eller hold dig til teorien.  Det skulle være rigeligt.

Jeg kan ikke forestille mig at du får lavet motorstyring, drivere,
overordnet styring m.m. + dokumentation indenfor mindre end 6 - 8 mdr.
fuldtid.

Jeg har selv lavet projekter engang. Det var ofte et problem at man
ville alt for meget.
Se det i øjnene.  - Det passer vist godt i dit tilfælde at skære lidt
ned....

Mvh. Jørgen

Re: Stepmotor med 8 ledninger ?

Jeg undskylder den manglende info.

Eksamen projektet gE5%r ud pE5% at programmere et interface i java og
snakke sammen med plc`en.
Alt det er der styr pE5%.  Der er produceret en x-y holder til en
"kanon" der skyder med lego klodser(ca. 1,5-2m)

Alt dette er pE5% plads men i F8%jeblikket bliver der brugt timer styret
motor til x-y holderen og det er ikke optimalt.

Motorerne hedder "isert" 1,8grad og 2amp. Jeg har google dem og kan
intet datablad finde.
Jeg kan godt tage billeder af dem og linket til. Det kan desvE6%rre
tidligst ske onsdag.

Til Peter N

Jeg har vE6%ret inde pE5% din side og set det print du har til en
stepmotor.
Du nE6%vner at jeg evt. kan styre disse motorer med plc`en ?.
Jeg har overvejet om det var muligt at lave noget relE6%styring for at
trE6%kke strF8%mmen den vej og stE5% styre dem via plc.
Jeg ved bare ikke om det er muligt eller der skal en art af print
imellem for ikke at brE6%nde dem af.
Jeg er klar over at der skal en diode hen over relE6%et for ikke at
brE6%nde plc udgangen af .

Til JF8%rgen R

Jeg er godt klar over at projekter kan bliver alt alt for store men ind
til videre er det gE5%et meget godt med at skE6%re dem ned i sidste
F8%jeblik :-)
Jeg har prF8%vet at indfF8%re den manglende information.

Re: Stepmotor med 8 ledninger ?
Til Peter N

Jeg har været inde på din side og set det print du har til en
stepmotor.
Du nævner at jeg evt. kan styre disse motorer med plc`en ?.
Jeg har overvejet om det var muligt at lave noget relæstyring for at
trække strømmen den vej og stå styre dem via plc.
Jeg ved bare ikke om det er muligt eller der skal en art af print
imellem for ikke at brænde dem af.
Jeg er klar over at der skal en diode hen over relæet for ikke at
brænde plc udgangen af .

Du kan godt bruge relæer til at trække en stepmotor, men det er ikke en
særlig god løsning, men det kan virke "husk RC-Led over kontakterne i relæet
eller dioder over viklingerne i motoren og noget til at begrænse strømmen"

Hvad er det du skal til prøve i ?

--
Hilsen
   Peter N Petersen