Stepdown switcher - inverting switcher - små og billige

Nu bliver jeg snart sur, man kan jo få "alt" i dag, men flg. to
switchmode kredse er åbenbart umulige at finde:

1:

Uin 7V
Uout 3,3V/20mA
Effektiv - helst 85%+
Fysisk lille, integreret switch
Billig u/ 1,5$ 1Kpcs

2:

Uin 7V
Uout ca. -7V/10mA (måske 20mA)
Fysisk lille, integreret switch
Billig u/ 1,5$ 1Kpcs

Jeg synes jeg har været omkring linear, texas, maxim - men det må da
findes for s(/&)/%/&%(%¤¤!!

Gode forslag modtages med kyshånd

Re: Stepdown switcher - inverting swi tcher - små og billige

et meget højt krav ved den lave strøm, jeg skal lige fintænke

Har du overset TLC1044, eller er den for dyr ?

Bo //

Re: Stepdown switcher - inverting swi tcher - små og billige

Nu har mit tastatur gjort det igen (med min hjælp), byttet om på bogstaveren

LTC1044 hedder den, og her er en peger:
http://www.linear.com/pc/productDetail.do?navId=H0,C1,C1003,C1039,C1014,P1251&action=applications

Bo //

Re: Stepdown switcher - inverting switcher - små og billige
On Wed, 01 Feb 2006 22:30:59 +0100, Bo Bjerre

Jow good old 7660-klon (især old, jeg tror den blev brugt da jeg var i
lære !)- men når jeg siger "fysisk lille" vil jeg gerne se noget
mindre end DIP8 - SOT23-5 eller MSOP10 eller uBGA ville være fint.SO-8
kan til nøds gå, hvis prisen er rigtig.Hvis stumpen er rigtig lilel og
smart  kan vi god smide ½-1$ oveni.

Noget switched capacitor er fint, men induktion er lige så fint.
Plads,pris og effektivitet er vigtigt. Jeg har en mekanisk konstruktør
der snart udsteder en fatwa mod mig hvis jeg ikke finder nogle mindre
stumper ;-)

Men det er ikke nemt. HULK !

ps: Fik du slukket dit magnetfelt?

Ellers har jeg et par fårede slag.

Re: Stepdown switcher - inverting swi tcher - små og billige

Nej, da. Det er en never-ending-story. Jeg har et system, der virker,
men der er plads til forbedringer. Du kan se lidt mere forklaring på

www.skytem.dk

Bo //

Re: Stepdown switcher - inverting switcher - små og billige

Hmm. var det ikke der hvor den elektroniske idémand blev inspireret af
datteren snak om antityngdefelter, og derefter lagde nogle vindinger i et
modfaset målefelt og undgik mætning og resultatet af stige/faldtiderne
træghed?

Mvh. Uffe Ravn

Re: Stepdown switcher - inverting swi tcher - små og billige

Nej, og Nej

Nej1: det var ikke elektronik'eren (det er nemlig mig), men geofysikeren

Nej2: det var ikke hans datter, men derimod hans søn

Problemet er at når man laver meget "larm" selv, er det ikke let at måle
noget som helst. Derfor har vi udviklet en metode til at sikre at
modtagerspolen ikke ser feltet fra vores store senderspole.

-men jeg kan regne ud at du har set "viden om" på tv'en

Bo //

Re: Stepdown switcher - inverting switcher - små og billige

Igen var jeg helt misinformeret ;-)

Idéen er intet mindre end genial.

Jeps, en meget inspirerende udsendelse, specielt dette "afsnit"

Mvh. Uffe Ravn

Re: Stepdown switcher - inverting switcher - små og billige
On Wed, 01 Feb 2006 23:00:41 +0100, Bo Bjerre

Ah. Jeg kender princippet - og jeg kan forstå hvorfor du ikke vil have
150Kg kondensator med. Men det er heller ikke  nødvendigt, jeg tror du
mistolker ESR-problemerne i kondensatorerne.

Kender du varigheden af en given puls før start - så er det ikke så
slemt.

Hvis ikke - så kan det blive spændende, men det er ikke umuligt.

Re: Stepdown switcher - inverting swi tcher - små og billige

Ja, jeg kender den før den enkelte puls, men instrumentet kan ændre
strategi under kortlægningen, så det kan ændres i løbet af en flyvning.

Bo //

Re: Stepdown switcher - inverting switcher - små og billige
On Wed, 01 Feb 2006 23:25:33 +0100, Bo Bjerre

Ah!

Så har du nogle muligheder, men kreativiteten skal stadig på arbejde.

Hvad er de tilladte varitioner (ca.) på feltstyrken over måletiden
(ca.) ?

Hvor hurtigt vil du gerne slukke? - udover "så hurtigt som muligt" ?

Hvis du vil ud af offentligt forum kan du maile mig @work på
mineinitialer-snabela-interacoustics.com

Re: Stepdown switcher - inverting swi tcher - små og billige

Ja, jeg kontakter dig i morgen, lidt op ad dagen.

Bo //

Re: Stepdown switcher - inverting swi tcher - små og billige

Vi vogter meget over vægten af grejet. For hver gang vi kan tabe os
1.5kg, kan vi flyge 1 minut mere på en optankning. Det lyder ikke af
meget, men 15kg, giver os faktisk næsten en times mere flyvning på en
arbejdsdag. Og med den pris det koster at flyve, er der faktisk råd til
en del krumspring :-)

Det håber jeg også. Jeg holder på med at opbygge en mere detaljeret
simuleringsmodel, så jeg kan se hvad den egentlig betyder

-men det jeg har endnu ikke løst DIN opgave med en firkningsgrad på 85%
ved 50mW. Det giver jo kun plads til 5-7mW forbrug af regulatoren og de
tab, der er i kredsløbet. Og så på 0.5 cm2.

Bo //

Re: Stepdown switcher - inverting switcher - små og billige
On Wed, 01 Feb 2006 23:30:22 +0100, Bo Bjerre

Oh. Jeg er desværre i en situation hvor plads og forbrug er ALT. Jeg
har et håndholdt apparat og 7,2Wh til rådighed , der ønskes 4 timers
driftstid. Et heftigt analogkredsløb + CPU/DSP/CODEC er der også, så
hver mW tæller. Selv pull-up/down modstande bliver gransket for at
spare strøm.

Og så har jeg (i dag!) lige fået 3mdr.+ en masse $$ til at lave det
umulige, så jeg er glad - detaljer kan ikke gives her ;-)'

Re: Stepdown switcher - inverting switcher - små og billige

Hej Bo

Nu slipper jeg for at spørge om det er SkyTEM projektet - nogle kraftige
strømpulser i en spole der størrelsesmæssigt passer med fletværksrammen og at
det ikke må veje for meget.

Og så er det, som andre også skriver, et spændende projekt.

  Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk

Re: Stepdown switcher - inverting swi tcher - små og billige

Tjah, det måtte jo slippe ud på et tidspunkt. Vi startede med det første
TEM instrument for ca. 10 år siden. Siden har vi udviklet os fra ca
20Amp og 50m2 til 100Amp og 500m2. Vores teknikker til signalbehandling
(rent analogt) og vores efterfølgende databehandling har gennemgået en
MEGET stor udvikling.

Og vi bliver ved med at presse teknikkerne, da vi går fra at efterforske
grundvand i DK-land osse kigger efter mineraler i store dele af
Skandinavien.

Bo //

Re: Stepdown switcher - inverting swi tcher - små og billige

Jeg skumler lige over den høje virkningsgrad. Et schottky diode
spændingsfal er vel på 0.4V ved 20mA. Med 3.3V ud, vil vi allerede her
være i vanskeligheder med at opnå 85% virkningsgrad.

Ellers er ADP 3088 fra Analog er rimeligt bud.

Bo //

Re: Stepdown switcher - inverting switcher - små og billige
On Wed, 01 Feb 2006 22:36:55 +0100, Bo Bjerre

Der står "Last time buy" under status. Det giver ikke ros til en
nyudvikling med en forventet levetid på 10år ;-)

Det ER ikke nemt !

Re: Stepdown switcher - inverting swi tcher - små og billige

oops, den havde jeg ikke set :-(

Bo //

Re: Stepdown switcher - inverting switcher - små og billige

Man bruger nogle gange en FET som bunddiode, for at slippe for det tab. Jeg
har en router hvor der sidder en RT9202 i SOP-8 hus som driver et FET-par i
samme hus. Den styrer skiftevis en FET ON til plus, og en ON til stel. Den
laver 5V om til 3.3V og kan give 2A uden køl. Det er nok det princip man
skal bruge, bare i mindre udførelse.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark