Step-up converter

Er der nogen der kan fortælle mig om L296 kan bruges til Step-up converter.
Ønsker et område fra 14.2Vdc til 40Vdc og 100Watt Max forbrug

Har du et diagram?

Eller kan du anbefale en kreds der egner sig til den ønsket convertering?
Eller Web-link

Monie Jacobsen
Re: Step-up converter [og lidt SMPS MPPT...]

Hej Monie

L296 er en step-down konverter og kan derfor ikke anvendes. Desuden er20%
den lidt gammel og har derfor ikke sE5% hF8%j effektivitet:
http://www.alltronics.com/download/L296.pdf

Kig f.eks. pE5%:

Her er en effektiv smps - op til 97% virkningsgrad:

LT3782 - 2-Phase Step-Up DC/DC Controller - hF8%j virkningsgrad (datablad=
20%
kan downloades):
http://www.linear.com/pc/productDetail.do?navId3D%H0,C1,C1003,C1042,C1031 =
,C1115,P8850

Dioderne bF8%r mE5%ske vE6%re en SiC diode som har en hurtig skiftehastig=
hed:
http://www.Infineon.com/sic

-

Hvis prisen ikke vE6%sentlig stF8%rre end LT3782 er denne her bredere20%
anvendelig, da den bE5%de kan steppe op og ned:

03/29/2005 Glitch-free buck-boost outperforms SEPICs:
http://eeproductcenter.com/powercomp/brief/showArticle.jhtml?articleID3D %
159907419

LTC3780 - High Efficiency, Synchronous, 4-Switch Buck-Boost Controller20%
(datablad kan downloades):
http://www.linear.com/pc/productDetail.do?navId3D%H0,C1,C1003,C1042,C1116 =
,P10090

Den kan dog kun klare 30V pE5% udgangen, men jeg tror den sagtens kan20%
anvendes til 40V ved at fjerne den F8%verste MOSFET forbundet til TG1,20%
BOOST1 og SW1 - og stedet benytte en diode pE5% udgangen, som ogsE5% vise=
s i20%
databladet. Fordelen er at du kun mister lidt af effektiviteten nE5%r20%
synkron transistoren fjernes, da udgangsspE6%ndingen er 40V.

-

Hvis den skal anvendes til solceller eller vindmF8%ller bF8%r den styres =
af20%
MPPT. Du skifter diagrammets step-down ud med step-up SMPS ovenfra:

September 14, 1998, Electronic Design: Maximum-power-point-tracking20%
solar battery charger:
http://www.elecdesign.com/Articles/ArticleID/6262/6262.html
Fig. 1:
http://www.elecdesign.com/Files/29/6262/Figure_01.gif

-

MPPT artikler:
http://www.maac.dk/filer/afp_site/mppt/links.html

Get 10-25% more power from your PV modules!:
http://www.kansaswindpower.net/charge_controls.htm

mvh/Glenn

Re: Step-up converter [og lidt SMPS MPPT...]
Hej Glenn

Jeg har andskaffet mig en DSolinv 120 som kan convertert en solcelles strøm
ud på El-nettet:
http://www.dansksolenergi.dk/Produkt/menu_indh/Nett_solc/E_solc_nettet/Mini_solc_m_nettilslutning.shtml

Som jeg ønsker at koble DSolinv 120 direktet på et bateri max 14.2V. Hvortil
jeg har tilkoblet
et 500Watt solcelle-anlæg og en mindre 400Watt vindmølle.

Men data-bladet for DSolinv 120 siger:
Input 24 - 40Vdv maximum current 3Amp
Så hvis jeg kunne lave en converter mellem batteriet og DSolinv 120 med en
strømbegranser på de 3Amp.
Så ville der på El-nette kunne overføres 120 Watt i timen. Og det vil passe
mig fint.
Og så er det lovligt!

Ps: har aldrig arbejdet med smd komponenter.

Har du en ide eller bedere et digram der kunne bruges eller tilpasses til
formålet?

Mvh
Monie

Hej Monie

L296 er en step-down konverter og kan derfor ikke anvendes. Desuden er
den lidt gammel og har derfor ikke så høj effektivitet:
http://www.alltronics.com/download/L296.pdf

Kig f.eks. på:

Her er en effektiv smps - op til 97% virkningsgrad:

LT3782 - 2-Phase Step-Up DC/DC Controller - høj virkningsgrad (datablad
kan downloades):
http://www.linear.com/pc/productDetail.do?navId=H0,C1,C1003,C1042,C1031,C1115,P8850

Dioderne bør måske være en SiC diode som har en hurtig skiftehastighed:
http://www.Infineon.com/sic

-

Hvis prisen ikke væsentlig større end LT3782 er denne her bredere
anvendelig, da den både kan steppe op og ned:

03/29/2005 Glitch-free buck-boost outperforms SEPICs:
http://eeproductcenter.com/powercomp/brief/showArticle.jhtml?articleID15%9907419

LTC3780 - High Efficiency, Synchronous, 4-Switch Buck-Boost Controller
(datablad kan downloades):
http://www.linear.com/pc/productDetail.do?navId=H0,C1,C1003,C1042,C1116,P10090

Den kan dog kun klare 30V på udgangen, men jeg tror den sagtens kan
anvendes til 40V ved at fjerne den øverste MOSFET forbundet til TG1,
BOOST1 og SW1 - og stedet benytte en diode på udgangen, som også vises i
databladet. Fordelen er at du kun mister lidt af effektiviteten når
synkron transistoren fjernes, da udgangsspændingen er 40V.

-

Hvis den skal anvendes til solceller eller vindmøller bør den styres af
[...]

Re: Step-up converter [og lidt SMPS MPPT...SUP85N10-10]

2E%..
2E%..

Hej Monie

Har du en el-mE5%ler som kan kF8%re begge veje?

-

Min pE5%stand er at konverteren DSolinv 120 selv begrE6%nser til 3A.

Du kan anvende diskrete komponenter - du behF8%ver ikke at arbejde med sm=
d20%
komponenter.

SF8%rg for at anvende lav-ESR kondensatorer i indgang og udgang.

Modstandene Rs1, Rs2 pE5% 0,004 ohm laves af f.eks. 1 mm konstantantrE5%d=
,20%
hvor mE5%lepunkterne (10 ohm og Vee1, Vee2) sE6%ttes/loddes pE5% trE5%den=
 - og20%
trE6%kkes videre til strF8%mpunkternes lodning, for at forhindre addition=
 af20%
bimetalspE6%ndinger, ved hF8%je strF8%mme.

Jeg kan godt se at si7852dp er smd. Men du kan "blot" anvende en20%
transistor i TO220 hus:

Valg/krav:
*Logiv level, hvilket gF8%r at MOSFETen leder fuldt helt, ved bare 5Vgs.
*Ca. de samme Ci, Co, Cr som de 2*2 oprindelige eller bedre.
*Ca. samme Ron som de oprindelige eller bedre.
*...der er flere krav bl.a. (Ton, Toff) og man skal teste og se om det20%
rent faktisk virker.

Istedet for de 2*(2*si7852dp) anvendes 1 stk SUP85N10-10 i hver gren:
http://www.vishay.com/mosfets/list/product-71141 /
Datablad:
http://www.vishay.com/docs/71141/71141.pdf

Vgs3D%4,5V, Id3D%20A, typisk Ron3D%0,01 Ohm max. Ron3D%0,017 A.
Vgs3D%10V, Id3D%30A, typisk Ron3D%0,0085 Ohm max. Ron3D%0,0105 A.

SUP85N10-10 har 6,5 nF i gaten-source, men de "gamle" har 2,5 nF *2, da20%
der blev anvendt 2 stk i hver gren.

Det er ikke sikkert du behF8%ver kF8%leplade pga. af MOSFETenes lave tab.=

-

PS: Det er ikke let at lave SMPS. Kig f.eks. her - ogsE5% under de20%
eksterne henvisninger:
http://da.wikipedia.org/wiki/Smps

mvh/Glenn

Re: Step-up converter [og lidt SMPS MPPT...SUP85N10-10]
Hej Glenn
Undskyld forviringen, du mener da jeg skal bruge LT3782 Ikke?
Syndtes tegninger er meget udtydlige!

Har en el-måler der kan køre begge veje? Ja...

Mvh
Monie

[...]

Har du en el-måler som kan køre begge veje?

-

Min påstand er at konverteren DSolinv 120 selv begrænser til 3A.

Du kan anvende diskrete komponenter - du behøver ikke at arbejde med smd
komponenter.

Sørg for at anvende lav-ESR kondensatorer i indgang og udgang.

Modstandene Rs1, Rs2 på 0,004 ohm laves af f.eks. 1 mm konstantantråd,
hvor målepunkterne (10 ohm og Vee1, Vee2) sættes/loddes på tråden - og
trækkes videre til strømpunkternes lodning, for at forhindre addition af
bimetalspændinger, ved høje strømme.

Jeg kan godt se at si7852dp er smd. Men du kan "blot" anvende en
transistor i TO220 hus:

Valg/krav:
*Logiv level, hvilket gør at MOSFETen leder fuldt helt, ved bare 5Vgs.
[...]

Vgs=4,5V, Id20%A, typisk Ron=0,01 Ohm max. Ron=0,017 A.
Vgs10%V, Id30%A, typisk Ron=0,0085 Ohm max. Ron=0,0105 A.

SUP85N10-10 har 6,5 nF i gaten-source, men de "gamle" har 2,5 nF *2, da
der blev anvendt 2 stk i hver gren.

Det er ikke sikkert du behøver køleplade pga. af MOSFETenes lave tab.

-

PS: Det er ikke let at lave SMPS. Kig f.eks. her - også under de
eksterne henvisninger:
http://da.wikipedia.org/wiki/Smps

mvh/Glenn

Re: Step-up converter [datablad]

Hej Monie

Download databladet der kan du forstF8%rre det eller udskrive det i god20%
kvalitet.

FE5%r du sE5% "penge" for det du mE5%tte levere? Hvis du er sE5% heldig a=
t din20%
husstand ikke bruger mere end 120W dF8%gnet rundt.

mvh/Glenn

Re: Step-up converter [datablad]
Hej Glenn

Får ikke "penge" for det levere kw? Men Kw trakkes fra det jeg køber hos
elværket.

Kender du noget til step-motor? Så se indlægget "Hjælp til Step-motor
forbindelserne"

Mvh
Monie

Hej Monie

Download databladet der kan du forstørre det eller udskrive det i god
kvalitet.

Får du så "penge" for det du måtte levere? Hvis du er så heldig at din
husstand ikke bruger mere end 120W døgnet rundt.

mvh/Glenn

Re: Step-up converter [pdf boost seminar]

Hej Monie

Kig pE5%:

http://www.national.com/onlineseminar/2005/boostconv/boostconverter.html

Downloades som pdf dokument.

-

F.eks. er der 2 boost "fE6%lder":
1) selvom boost konverteren ikke kF8%rer vil dioden eller andet blive20%
skadet hvis udgangen kortslutter.
2) Ved at mE5%le pE5% Ids (de 0,004 ohm) forhindres at switchtransistoren=
e20%
F8%delE6%gges.

Du kan selvfF8%lgelig anvende andre kredse eller diskret styring. Kredsen=
20%
LT3782 ser dog til at vE6%re ret god. Det at der anvendes 2 boost kredslF8%
b20%
sE6%nker kravene til filterering.

sF8%g f.eks. pE5%:

http://www.google.dk/search?q3D%%22boost+converter%22+schematic&hl3D%da

mvh/Glenn

Re: Step-up converter [og lidt SMPS MPPT...flere MOSFETs]
2E%..
2E%..

Hej Monie

Kig evt. ogsE5% pE5%:

Dog 11 nF Cgs:
http://www.semiconductors.philips.com/pip/BUK9510-100B.html

7 nF Cgs: BUK7510-100B in SOT78 (TO-220AB):
http://www.semiconductors.philips.com/pip/BUK7510-100B.html

3,6 nF Cgs SPP70N10L (Ron 10Vgs typisk 0,01 ohm):
http://www.infineon.com/cgi/ecrm.dll/ecrm/scripts/distributors.jsp?oid3D %
28552&po_oid3D%27629&cat_oid3D%-8177

mvh/Glenn

Re: Step-up converter [og lidt SMPS MPPT...flere MOSFETs]
Hej Glenn
Rigtigt mange tak for din store hjælp.
Jeg vil nu bestille materialerne til converteren.

;-)
Mvh
Monie

Glenn Møller-Holst wrote:

Hej Monie

Kig evt. også på:

http://www.infineon.com/cgi/ecrm.dll/ecrm/scripts/distributors.jsp?oid28%552&po_oid27%629&cat_oid=-8177

mvh/Glenn

Re: Step-up converter [og lidt SMPS MPPT...]

Hej Monie

Du må ikke overføre energi til nettet ( baglæns )
Du må supplere så du reducerer dit energitræk.
Skal du sende energi ud på nettet skal der en
måler til energien den anden vej.
Og har du en ny elektronisk måler er fidusen lig
nul, for de kan ikke tælle baglæns ;o)

Og din enhed skal koble fra hvis nettet kobler ud.
( gæt selv hvorfor ) ;o)

Hvis ikke du tror mig, så spørg dit lokale
forsyningsselskab.

Re: Step-up converter [og lidt SMPS MPPT...]
Hej Poul

Forstår dig godt, jeg supplere så det reducerer min energiforbrug.

Mvh
Monie