Stelforbindelse?

Jeg er ved at bygge en forstærker, hvor signalets nul og strømforbindelsens
nul er adskilt med en 10 ohms modstand, men det er vel strømforsyningens
nul, der forbindes til kabinettet
eller?

på forhånd tak
Ole

Re: Stelforbindelse?

"Ole Pedersen"  skrev i meddelelsen

[...]

Der skulle have stået: og strømforsyningens nul er adskilt

Ole

Re: Stelforbindelse?

Det er meget svært at komme med et kvalificeret svar uden at kende din
forstærkers diagram, men overordnet så "jorder" eller alternativt
stelforbinder man et kabinet for at brugeren ikke skal få stød når hyn
berører det. Imidlertid kan en forkert  stelledning medfører en brumsløjfe
som du nok hurtigt vil blive træt af at høre på. Stel på en elektronisk
enhed kan være mange ting, ved en enkelt strømforsyning med ""plus og minus"
benytter man som regel at lægge minus til stel, en enhed med en balanceret
strømforsyning dvs. med plus og minus samt et midtpunkt. lægget man
midtpunktet til stel og benytter plus/minus forsyningen sådan at man kan
undvære udgangselektrolytten (i en forstærker). Din konstruktion kan jeg
ikke udtale mig om, men ovenstående er efter min bedste overbevisning
korrekt.

mvh
HEME

[...]

Konstruktionen er følgende:

http://users.tpg.com.au/users/gerskine/dxamp/DX%20Blame%20ST%20Schematic.pdf

og er med positiv og negativ strømforsyning
indgangsbøsninger skal selvfølgelig isoleres fra "kassen"

mvh
Ole

Re: Stelforbindelse?

Ja så ka vi da se på det, og jeg ser at forstærkeren er forsynet med 2*36
volt med midtpunkt. OK med det, så er der jo et par modstande på 10 Ohm, R29
sidder parallelt med en spole og virker i  modkoblingen af forstærkeren. R3
sidder i indgangskredsen og går til stel, den vil, når der går strøm i den,
løfte DC potentialet lidt for indgangstrinent og det er min opfattelse af
den virker ifb. med DC modkoblingen af forstærkeren. Du er sikkert klar over
at man benytter AC modkobling til at reducere forvrængning med, sådan lidt
moderne sagt, du sender fejlsignalet retur til forstærkeren i modfase, og
udbalancere det dermed. Tilsvarende benytter man DC modkobling, således at
en forstærker der DC mæssigt driver (for meget "plus" eller for meget
"minus" på den balancerede højttaler udgang sendes tilbage i forstærekeren i
modfase, hvorved den selv retter spændingen ind igen, hvis den ikke gjorde
det, ville du meget hurtigt få jævnspænding på højttalerudgangen hvilket i
sidste ende kunne koste både fortærker og højttaler livet.
Håber du kan bruge det ;-)

mvh
HEME

Re: Stelforbindelse?
Hejsa,

Hvorledes forbinder du alle de komponenter der er forbundet til PE-tegnet?

Hint:
PSU-midtpunkt, signal-stel, højttaler-retur samt alle ovenstående
komponenter skal forbindes i ét stjernepunkt. Fra dette stjernepunkt laves
der én forbindelse til chassis. Det er den klassiske måde at gøre det på...

/C

Site Timeline