Stabiliseret AC til føler, hvordan??

Jeg er i færd med at konstruere noget fugtighedsmåling. Jeg vil forsyne
målekredsen med AC, for at undgå korrosion af føleren. Men hvordan laver jeg
stabiliseret AC?? En god idé og eller henvisning til et diagram?? På forhånd
tak.

Re: Stabiliseret AC til føler, hvordan??

I mange tilfælder kan en firkantspænding bruges. Den er nem at få stabil - en
spændingsregulator og en CMOS udgang er nok, og så lidt AC kobling til føleren.

Findes der ikke en application note for føleren?
Ellers lad os høre lidt mere om hvad det er for en føler.

  Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk

Re: Stabiliseret AC til føler, hvordan??

Jeg går ud fra, at det er fordi du har en føler og vil designe noget
elektronik til den ?

-jeg bruger selv en føler fra Honywel. Den ar 3 ben: to til forsyning og een
udgang, der giver en spænding, der er proportional med fugtigheden i
procent. Så enkelt kan det gøres :-)

Bo //

Re: Stabiliseret AC til føler, hvordan??

jeg

Med et par antiparalle Zenerdioder.

Hvis du vil vide mere må du komme med flere oplysninger.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Stabiliseret AC til føler, hvordan??

Sludder og vrøvl, de skal selvfølgelig være i antiserie.

Re: Stabiliseret AC til føler, hvordan??
Det der er væsentligt er at du ikke har DC over følerspidserne, jeg går
udfra at du i virkeligheden vil måle ledningsevne i "et eller andet",
drivhus/havejord?. Så enten skal du måle i meget korte pulser eller også
kan du lave en polvender, hvor du vender polariteten af følerne f.eks
med en 4066 e.lign styret af et signal med 50% dutycycle.
Elektor havde en potteplantevandingsindikator for en del år siden (10+)

/carsten

Re: Stabiliseret AC til føler, hvordan??

Tak for svarene, spec tak til Carsten, det er nok den enkleste metode. Jeg
havde ellers tænkt mig at lave en oscillator med fx. en 555. Men nu bliver
det din løsning.

M.v.h.

Børge

Site Timeline