8bit til 256 udgang. Hvordan?

Hej her inde...

Jeg har set engang for mange år siden, da Commodore 64'eren var moderne, havde en kammerat som havde lavet form for matrix med dioder, sådanne kan kunne med den 8bit udgang lave 256 signaler??

Men jeg kan ikke huske hvordan "fanden" kan strikkede dem sammen?

på forhånd tak.

/jan

Reply to
Jan Pedersen

Første hit på google

der er sikkert mange flere hvis du kombinerer forskellige tegn kombiantioner af denne text "Commodore

64 matrix led DIY" i google
--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Hvad betyder "DIY"

Takker for det hurtige var.

/jan

Reply to
Jan Pedersen

Do It Yourself, dvs. gør det selv.

Reply to
HKJ

Der blev også i sin tid brugt begge slots på bagsiden af

64'eren. Dvs man brugte den ene port til at multi-plexe den anden port. Derved kunne man få en fandens masse ind og udgange. Der sidder jo 2x8 bit ind og 1x8 bit ud i cardtridge porten. Plus de 6 dig. + 2 analoge input i hvert joystick port.

EH

Reply to
Eh-Fniller

Nu er mange bit ikke noget krav for at få mange udgange eller indgange, men det gør det selvfølgelig lettere.

Jeg kan sagtens lave mange udgange fra et bit ud og mange indgange fra et bit ud og et bit ind. Selvfølgelig vil hastigheden ikke nødvendigvis være så høj og kredsløbet vil være mere kompleks.

Reply to
HKJ

Lige præcis.

:-)

EH

Reply to
Eh-Fniller

Er du sikker på at der er nogle analoge indgange i joystick porten?

Hvis du skiller et almindeligt C64 joystick ad kan du se at der ingen potmetre er, men derimod bare kontakter, derfor har du heller ingen mulighed for at bevæge dig forskelligt hurtigt i spil til den ;)

Brian

Reply to
Brian Lund

Jeg er i hvert fald, for jeg bruger dem :-). Der er 2 gange 4 bit AD convertere i C64.

Åh og hvis jeg skiller en sæbekasse bil ad er der ingen motor, altså er der ikke motor i nogen som helst biler ? Hvis jeg kigger op om aftenen kan jeg ikke se Intelsat satelliterne, betyder det at de ikke er der ?

En hver analog port kan da godt styres at et off/on joystic, det vil så bare være 0V og maxV der kommer ind. Jeg prøvede at lave en plotter af lego, men den vil ikke helt som jeg mener den skal :-). Så nu er den skildt ad, til jeg får lyst igen.

Reply to
Klavs Rommedahl

mulighed

Jeg mente at det var pga. kontakterne at man ikke kunne bevæge sig forskelligt hurtigt, det kan man nemlig ikke :) (Med et alm joystick)

Hvordan du så får en sæbekassebil til at passe sammen med en bil (C64 vs. IBM PC??) ved jeg ikke!? ;) - Og det var da slet ikke det jeg mente...

Jeg troede egentlig bare det var digitale porte siden de har valgt at lave joysticks med kontakter, men der har nok været en anden grund til det så :)

Brian

Reply to
Brian Lund

Mener det er 8 bit'ere. De er til 'paddles'. Der er ikke meget sjov ved en paddle med kun 16 stillinger.

--
Ulrik Smed
Århus, Denmark

Nej det ved jeg :-)

Sorry jeg driller. I øvrigt er min C64'er en meget personlig computer, så lidt "PC" er den vel :-). Næ mere at 1 = et joystic ikke har potmetre, gør åbenbart at alle ikke har. Jeg har skam (et skod et dog) analogt til C64 og så har jeg deres Paddles, som er 2 små boxe med hver deres potmeter.

Microswitches koster ikke en sgi i forhold til et analogt joystic arangement. Og da kravet var at lave en maskine for under 1000$, så skulle der spares alle steder.

Reply to
Klavs Rommedahl