Spændingsdeler eller... ?

Har vendt vaskemaskinen "på hovedet" og fundet et defekt relæ.

På relæ´et står der "DC 36V" og "AC 250V, 8 Amp" det er 2 sæt skiftekontakt.

Problemet er så, at et 36 Volts DC-relæ ikke er til at opdrive, det er til
gengæld rimelig nemt med 12 og 24 V-DC.
Jeg kender (af gode grunde :-) ikke strømforbruget ved de 36 volt, men
hvordan får jeg lavet de 36 volt til 12 eller 24 volt ?

Har en ide om 2 modstande, eller en 7812 (24) regulator, men hvordan ?

Mvh Henning

Re: Spændingsdeler eller... ?

Har du kigget på:

http://www.hvidevare-reservedele.dk

Mvh.
Rune

Re: Spændingsdeler eller... ?

skiftekontakt.

Du kender vel strømtrækket fra det 12 eller 24V relæ du vil hælde i
maskinen?

Udfra strømtrækket kan du beregne en passende formodstand:

Kører du med et 12V relæ der trækker 10 mA på spolen skal du droppe 36-12V
over modstanden -
dvs U= R* I  -> R= U/I  --> 24/0,010  --> R= 2400 Ohm...
Du afsætter 24V*10mA i modstanden - altså 0.24W  - Jeg ville nok vælge en
0.5 eller 1W modstand

Kører du med 24V relæ er det samme mølle..

Kender du spolens modstand er det endnu nemmere: 12 relæ på 36V
styrespænding: formodstand skal være 2*spolemodstanden
24V relæ --> formodstand skal være 0.5* spolemodstanden

/peter

Re: Spændingsdeler eller... ?
Hej igen
Jeps ! jeg har kigget på "Hvidevare dk" og diverse andre sider, der hedder
det hele printpladen til omkring 1000,-
så jeg prøver Peters "opskrift" først ( + et relæ til 35 kr :-)
Tak for hjælpen til jer begge :-)

Mvh Henning

Re: Spændingsdeler eller... ?

Er det relæspolen der er afbrændt, eller kontaktsættet ?

Re: Spændingsdeler eller... ?

skiftekontakt.

Så mangler Du kun at finde spolespændingen ?! For de to opgivelser at Du
kommer med omhandler vel kun data for kontaktsættet. Jeg tvivler stærkt på
at fabrikanten har brugt 36 volt som spolespænding. Det kan en måling
selvfølgelig afgøre.

mvh
Orla

Re: Spændingsdeler eller... ?
Hej Claus & Orla

Det er relæspolen der er afbrændt, ( virker ikke med PSU eller ved omh´sk
gennemgang ) og der står altså 36 V DC på spolen, jeg
har dog ikke målt på printet endnu.
Det hele ( ca. 10*15*30mm ) er indstøbt i farvet plast, så jeg kan ikke se
kontaktsættet, men kun måle gennemgang på den ene side af skiftekontakterne.
Til skiftekontakterne står der 250V 8A det skulle vel være "rigeligt
dimensioneret" til 2 magnetventiler (vandtilførsel )

Mvh Henning

Re: Spændingsdeler eller... ?
Innstøpt rele?? Kan det være snakk om et SolidState rele?
Betegnelsen 36v får da en mer logisk forklaring.

skiftekontakterne.

Re: Spændingsdeler eller... ?
Billede med overskriften "Relæ" sendt til dk.binaer :-)

Re: Spændingsdeler eller... ?

Hvorfor mere logisk, der er da intet ulogisk i et ganske almindelig
Schrack relæ med 36 Volt DC spolespænding.

Mvh Max

Re: Spændingsdeler eller... ?
Nej et Schrack relæ, er ikke så usædvanligt at finde her og der, men dem jeg
finder er til 12 eller 24 V.DC :-))

Re: Spændingsdeler eller... ?

jeg

Ja, men sidder jeg og designer styrringer og finder ud af at det ville
være praktisk at relæerne kørte på 36 VDC, ja så bestiller jeg da
bare relæerne med den spolespænding. På den brugte serie RT
oplyser Schrack at de levere med spolespændinger mellem 5 og
115 VDC.

Mvh Max

Re: Spændingsdeler eller... ?

Med passende antal, vikler de relæspolerne efter kundens behov. Og der
skal normalt ikke mere end 1.000 stk til sør de gør det.

Bo //

Re: Spændingsdeler eller... ?

Jeg har også været ude for at købe relæer med tomme spoler, så
kunne man selv få viklet spolen efter behov.

Mvh Max

Re: Spændingsdeler eller... ?
skiftekontakt.

Hej
Prøv at kontakte Hennings Elektronik 86846022
Jeg mener at have købt nogle af ham for mindre end 2 år siden.

--
Hilsen
   Peter N Petersen