Spørgsmål om sammensatte batterier..

Hey,

Har lidt problemer med en computer (Amstrad CPC 464), som skal have 5v og
2amp.. Jeg kobler 4 AA batterier sammen, som måler 5,06v. Batterierne har
2100mah til rådighed, så det skulle være rigeligt, ikke? Det hele er sat
rigtigt sammen, og sat i et rigtigt stik til computeren. Men den kører
ikke.. Hvorfor? Har nogen en forklaring?

Uden at komme med en længere forklaring, kan jeg fortælle, at computeren
helt sikkert virker.

--
Brian J. Nielsen - http://bachfire.homepage.dk
For at maile mig privat, brug da "email.dk" efter @

Hvad er spændingen over batterierne når de er tilsluttet
computeren ?

Mvh Max

Re: Spørgsmål om sammensatte batterier..

Hmm.. Okay, holdte måleren på mens den sad i computeren og computeren var
"tændt". Det blev ved med at dale. Stoppede da den var nede på ved 2,7v..

Herefter målte batterierne ca. 4,90v. Er der en logisk forklaring? Er
computeren for sulten?

--
Brian J. Nielsen - http://bachfire.homepage.dk
For at maile mig privat, brug da "email.dk" efter @
Re: Spørgsmål om sammensatte batterier..
Hej Brian

Ja, computeren kvæler batterierene, at batterierne er 2100 mAh betyder at de
kan levere en effekt 2100 milli ampere timer, det betyder ikke nødvendigvis
ikke at de kan levere en strøm på 2 amp.
Det vil nok være en rigtig god ide at gøre som Flemming Frandsen foreslår
i et andet mail, nemlig at bruge en reguleret strømforsyning til opgaven.

Mvh Max

Re: Spørgsmål om sammensatte batterier..
Hej Max,

Mange tak for dit svar, Flemming. ;)

Jeg prøvede med en strømforsyning jeg kunne vælge volt på. Den kunne kun
levere 500mA, men jeg prøvede alligevel. Der var ikke 5volt, men der var 4.5
og 6. Ved 4.5v kom der lys i power lampen, men intet på skærmen. Ved 6v kom
der billede på skærmen, og den kørte fint. Men efter ca. en halv time,
slukkede den pludselig, og omformeren var MEGET MEGET varm!! Den virker ikke
mere, så den brændte så af.. :( Var det så fordi den ikke kunne levere nok
ampere??

PS. Findes der ikke en god side, som skærer ud i pap hvordan strøm fungerer?
Alt det med Volt, ampere, spænding, ohm og så videre, er lidt forvirrende.
Men jeg vil så gerne være klogere..

--
Brian J. Nielsen - http://bachfire.homepage.dk
For at maile mig privat, brug da "email.dk" efter @
Re: Spørgsmål om sammensatte batterier..
Hej Brian

Ja, det var helt sikkert fordi at den ikke kunne levere strøm nok (strøm
måles i ampere)

fungerer?

Jeg kender ikke lige nogen side, men vil gerne prøve at forklare
lidt simpelt sammenhængene.

Hvis vi sammenligner det med vand så virker det cirka således.

Spændingen der måles i Volt er et udtryk for hvor højt oppe vi hælder
vandet i en vandslange jo højere oppe jo mere vand kan der løbe i
slangen. Mængden af vand der strømmer er strømmen der måles i Ampere.
At vandet ikke løber uendelig stærkt i slangen skyldes modstanden
i slangen modstand måles i Ohm, jo tykkere slange, jo mindre modstane,
og jo mere vand løber der i den. Mængden af vand der løber i løbet
af en time svare til Ampere Timer (Ah). Og det arbejde den mængde vand
der løber kan lave er effekten som måles i Watt.

Tror det passer nogenlunde :)

Mvh Max

Re: Spørgsmål om sammensatte batterier..
Hej Max,

Okay, det var faktisk et udmærket billede du tegnede der. Jeg blev noget
klogere. Mange tak! ;)

--
Brian J. Nielsen - http://bachfire.homepage.dk
For at maile mig privat, brug da "email.dk" efter @
Re: Spørgsmål om sammensatte batterier. .

Du kan ikke køre en computer direkte på batterier uden en regulator
imellem, de 5V bliver brugt direkte inden i maskinen til at drive
diverse kredse og de er meget lidt tolerante overfor over/underspændinger.

--
  Regards Flemming Frandsen - http://dion.swamp.dk - YAPH

Re: Spørgsmål om sammensatte batterier..
On Mon, 27 Jun 2005 21:40:09 +0200, "[ ThrashDK ]"

Sådan kan du ikke konkludere. PCen skal have 4,9 - 5,1V, og dine
batterier har en vis indre modstand, dette gør at spændingen falder
ved start. Duer ikke. Du skal have min. 6 batterier + en LDO, eller
bedre et 12V batteri + en lille switcher.

Re: Spørgsmål om sammensatte batterier..

Okay, interessant. Men hvad er en LDO, og hvad er en lille switcher? Ved
ikke så meget, men vil gerne vide mere. ;)

--
Brian J. Nielsen - http://bachfire.homepage.dk
For at maile mig privat, brug da "email.dk" efter @
Re: Spørgsmål om sammensatte batterier..

Hvis du har en (PC) AT/ATX strømforsyning i overskud kan du nemt bruge den
og tage 5V fra den røde ledning, sort er stel...

Sådan en PSU kan nemt levere 2A :) - Du kan i teorien også bruge den i din
PC, mens den kører, men så skal du dælme passe på hvis du kommer til at
kortslutte ledningerne!

Brian

Re: Spørgsmål om sammensatte batterier..

Må jeg spørge hvad slags "AA batterier" du bruger, som seriekoblet
(hvilket  jeg går ud fra at du gør) har en spænding på 5,06 volt over
sig? Det lyder som om det er genopladelige batterier af typen NiCd eller
NiMH.

Hvis de ville være i stand til at levere en konstant strøm på 2 ampere,
ville de være brugt i løbet af 1 time, når deres kapacitet er på 2100
milliampere-timer.

Men ydelsen afhænger kraftig af størrelsen på batteriet. Et AAA batteri
kan ikke levere meget strøm før spændingen over det vil falde. Et AAA
batteri (af samme type) kan levere mere, et A batteri endnu mere osv.

Præcis hvor meget strøm det enkelte batteri kan levere uden af spændingen
falder for meget, afhænger også af typen (almindeligt brunstensbatteri,
alkaline, NiCd, NiMH, Li-ION osv.)

Generelt giver de genopladelige batterier en mere konstant ydelse,
hvorefter spændingen falder brat, end ikke-genopladelige batterier, hvor
spændingen falder langsomt hele tiden, mens det bliver brugt.

Iøvrigt en lidt pudsig ting: Overskriften på dit indlæg!
Vendingen "sammensatte batterier" er lidt noget vrøvl i denne sammenhæng.

Hvis man skal være helt korrekt, er et batteri sammensat af elementer,.
Et element kan have en spænding over sig på f.eks. 1,2 volt eller 1,5
volt, og et AA batteri er ikke et batteri men et element. Et 9 volt
batteri er derimod et batteri, fordi det indeni består af 6 elementer som
seriekoblet til en spænding på 9 volt (6 X 1,5 volt = 9 volt). Men sådan
er der jo så meget...  :-)

-------
Tomas

Site Timeline