Sony batteri model NP-FT1

Jeg er i besiddelse af et lille digitalt camera, Sony Cyber-shot DSC T1,
hvor nævnte batteri indgår.
Der fulgte lader med til 220V, men ikke til 12 volt.
En lader til 12 V fås i handelen til ca 850, da der er et specielt stik til
cameraet
Jeg kunne selvfølgelig tage bateriet ud og anvende anden og vel billigere
lader.

I min nærighed  synes jeg , jeg selv burde kunne lave en lader til 12 volt.
Batteriet er 3,6V  2,4 Wh, Li-ion.

Batteriet oplades p.t. med netladeren (4,2V  1,5 A) med batteriet siddende i
cameraet, og en lampe lyser, når batteriet er OK.

Jeg er usikker på, om lampen indikerer, at spændingen er nået og om
ladningen er stoppet og om det er i batteriet, der er en stopfunktion eller
det er cameraet, der lukker af (hvis det er det der sker?)

Kan I hjælpe?

Jørgen Andreasen

Re: Sony batteri model NP-FT1

Jeg er ikke helt klar over hvad du vil; men Li-Ion batterier skal man
passe på med at lege med. De kan ved forkert ladning eksplodere, og
Lithium er ikke ufarligt!

Et li-ion batteri oplades først med konstant strøm indtil spændingen
når 4.2V (4.1V for enkelte ældre teknologier). Det er meget vigtigt,
at den rigtige spænding opnås. Ved for høj spænding kan skidtet
eksplodere, og ved for lav spænding midster du en stor del af
kapaciteten. Når spændingen er nået lades ved konstant spænding og
faldende strøm, indtil strømmen er under en tærskelværdi, hvorefter
ladningen stoppes og din LED tændes.

Der findes en masse single-chip løsninger til Li-ion opladere, bl.a.
fra TI, og Maxim, fx MAX1879.

//michael

--
Instead of email, use this: http://mtech.dk/thomsen/contact.php

Re: Sony batteri model NP-FT1

Tak for svaret.
I min vildelse havde jeg bare tænkt mig at lave en strømbegrænser, men kan
godt se, at det går ikke alene.
Jeg fandt også et ladesystem hos "billigebatterier", så min nærighed er
kølnet en del.

Ialt er jeg blevet en del klogere, og det er jo ikke så tosset.

Jørgen

Re: Sony batteri model NP-FT1

en 12V li-ion lader fås for 300kr i en hobby butik.
forskellen ved 4.2 og 4.1V er 10% i kapasitet. Mange der flyver med
elmodeller lader kun batterierne til 4.1V for at skåne dem. Personligt kan
jeg ikke forstå dem.

Jacob

Site Timeline