Software til design og printlayout

Halløjsa

Nu er det år og dage siden jeg har rodet med PC software til elektronik hvad
angår simulering og prindesign.

Hvad findes i dag og hvad skal man gå efter? jeg skal kun bruge det til
hobby brug og altså ikke til design af fremtidens mobiltelefoner e.l. men
stadig være til at gå til ligemeget om der indgår 5 komponenter eller 150.
Samtidig vil jeg gerne kunne lave design->simulering->print layout i samme
arbejdsgang så jeg ikke skal til at lave det samme i flere programmer. Om
det er freeware eller koster en sjællandsk bondegård er i første omgang
underordnet.

Lad mig høre hvad der findes derude og hvad i andre bruger og med lidt
bemærkninger om hvad der er godt og skidt.

--
Vh. Peter Andersen
www.mespilus.dk/salg

Re: Software til design og printlayout

-nu ved jeg ikke lige hvad landbrugsejendomme koster på omtalte ø, men
jeg bruger Cadence/OrCAD. Der er et godt diagramtegningsprogram
(Capture), der også kan holde styr på dine datablade og andre relevante
komponentoplysninger. Der er PSpice simulatoren, der er industri
standard ndenfor analog simulering. Og endelig er der Layout, der (når
man ellers har lært at bruge det) er meget effektivt til alt mellem 1 og
16 lag. Der er en Gerbereditor med, så du kan sætte paneler sammen til
print produktion. dxf-tegninger kan naturligvis importeres til Layout.

Bo //

Re: Software til design og printlayout

De ligger nok alligevel noget højere end Orcad Capture CIS/Layout.
Sidstnævnte vil jeg tippe ligger på over 50k+moms hvis man handler lidt...
Men det er uden krydderi (PSpice).
Check evt selv hos NordCad.dk =)

Absolut. Der er stadig nogle småting i 10.3 - men det er ikke at foragte!
Kaster selv mindst 5 timer i Orcad om dagen ;-)

CIS ville jeg ikke betale for som hobby-mand! Men har kæmpet hårdt for at få
det indført på jobbet...

De gamle versioner havde nogle grimme tendenser til at fjerne net når man
satte free vias (=katastrofe). Og så var det noget nær umuligt at matche
længder etc. Ligesom ændring af banebredder på hele routede nedt var nærmest
umuligt uden at route dem om... Og man skulle ikke bruge lang tid i
lib-editoren før man havde lyst til at smadre et eller andet!
Men til det mindre hobbybrug er det vel egl. detaljer. Jeg ville bare
forvente mere af et så dyrt værktøj!

Mvh.
 Anders

Re: Software til design og printlayout

fat mod min gode mand, 10.5 er på vej...

OK, jeg er ikke hobbymand, men har glæde af det alligevel, selv om jeg
ikke har en produktionsvirksomhed.

 effektivt til alt mellem 1 og 16 lag.

Brug IKKE gamle versioner. Ja, der har været problemer i tidligere
versioner. Men køber man en Unison pakke, får man f.x. også Specctra
autorouter med. Den er også fin at lave manuelt arbejde i.

Bo //
-daglig bruger af OrCAD

Re: Software til design og printlayout

Jeg har prøvet at snuse lidt til Orcad 10 og det er fandtastisk, hvordan den
kan få lagt printbaner ud i en fart. Jeg savner bare en bedre printstyring.
Hvordan spejlvender man udskriften, sådan at man kan printe ud på en
transparent og vende blækken nedad mod printet, når det skal belyses? Jeg
kunne selvfølgelig eksportere en DXF-fil og hive den ind i AutoCAD og vende
den, men borerhullerne følger ikke med... Når jeg prøver at lave et to-lags
layout kunne jeg godt tænke mig at printe de to sider ud på samme ark. Det
har jeg heller ikke fundet ud af, hvordan jeg gør. Er der nogen, der kan
hjælpe?

Mvh.
Niels

> [...]

 > Hvordan spejlvender man udskriften, sådan at man kan printe ud på en
 > transparent og vende blækken nedad mod printet, når det skal belyses?

tryk f.x på den knap, der hedder "mirror" ?

-der er osse een, der hedder "keep drill holes open", der er egnet til
hjemmefuskere, så der er noget, at styre boremaskinen efter...

Bo //

Re: Software til design og printlayout

Hmm, den kan jeg ikke få til at virke på andet end teksten. Den anden
mirrorfunktion bruges til at kopiere et lag til et andet, så hvidt jeg har
forstået.

Duer desværre ikke til DXF-filerne

NEMLI' ja :)

Mvh. Niels

Re: Software til design og printlayout

Her i huset virker "mirror" fint.

hvad er ding begrundelse for at bruge gxf output ?

Bo //

Re: Software til design og printlayout
Hej Bo

Tak for dine hurtige svar

Hvordan markerer du printbanerne og får dem flyttet og vendt?

At arbejde med AutoCAD er det, der gi'r mig smør på brødet til daglig. Den
kender jeg som min bukselomme, men OrCAD'en har jeg ikke rigtig kunne finde
ud af mht. styring af udskriften.
Jeg vil for første gang prøve at lave et dobbeltsidet layout da jeg fandt et
par kg dobbeltsidet print på et loppemarked. Derfor synes jeg at det er synd
bare at ætse den ene side væk, kun fordi jeg ikke kan finde ud af det. Jeg
har kun kunne finde ud af i Orcad at printe lagene ud, ét ad gangen. Det
synes jeg er fråds af transperenter. Derfor vil jeg gerne kunne placere de
to sider på den samme udskrift, spejlvendt selvfølgelig.

Mvh.
Niels

Re: Software til design og printlayout

-er det alvorligt, kan du jo kontakte mig på telefon, så skal jeg sætte
dig på sporet :-)

send evt en direkte mail, med telef.no.

BBj//

Re: Software til design og printlayout

Hej Bo,

Det er ikke mere alvorligt end på hobbybasis. Jeg har endelig fundet ud af,
hvilken mirror Du hele tiden har refereret til. Det er den til højre i
Print/plot-menuen. Unskyld min tungnemhed. Jeg har fundet "Post Process
spreadsheet", hvor jeg har nogle muligheder bla. det med at forhale det ene
sæt printbaner. Hvordan plotter jeg de to routing layers ud på samme ark?

Mvh. Niels

Re: Software til design og printlayout

-du kigger på krak.dk efter Bo Bjerre, og tager det første nummer i
Hovedgård. Du ringer mellem 21 og 22 i aften, og har programmet fremm...

Bo //

Re: Software til design og printlayout

Og eminent når man skal checke print. Desværre lader det til at Allegro (som
printudlæggeren benytter lige nu) spiser farverne når man benytter
funktionen :-(

/Anders

Re: Software til design og printlayout

Husk lige, at Allegro ikke er frembragt med det formål at tækkes
fuskere. Det er et high end tool, der er kommet ned fra Unix til winDOS
platformen...

BBj //

Re: Software til design og printlayout

Nu er det nu sjældent at fuskernes behov ikke er et sub-set af proffernes
;-)
Og min erfaring med Allegro er rent professionel (via. GHD). Jeg er 100 på
at ovenstående _er_ en fejl!

Mvh.
 Anders

Re: Software til design og printlayout
 Og endelig er der Layout, der (når

Hej...

Vil bare ligegive dig ret i at det er svært at lære....

og så endelig syntes jeg hele orcad pakken har for mange levner fra dos
tiden....

Orcad 10.3 understøtter bla. stadig ikke fuldt ud lange filnavne :(

Men simulatoren Pspice er kanon god...

Bare mine 10 øre :)

Mvh

Kasper
(og jeg ved vi aldrig bliver enige:))

Re: Software til design og printlayout

Ja, det er ikke click'n'route. Probelmet er at mange tror de kan bruge
det, men ikke forstår grundprincipperne i programmet. Faktisk har jeg et
Layout kursus, jeg holder flere gange om året, og som hjælper mange
mennesker.

Hvilke ?

Hvor lange?

Jo, vi er enige om PSpice er brugbart til mange ting :-)

Re: Software til design og printlayout

Det er sikkert sandt, men jeg syntes stadig pcb delen er lang bedre i protel
end orcad, men meget er jo nok smag og behag, men bla den CPLD/FPGA pin
swapping syntes jeg er genialt.... og en funktion hvor man kan finde mange
komponeter/ting med samme kritirier ud fra en defineret search og derefter
redigere den gruppe.. uanset om det er pads/text/tracks/lines etc.

Meget af det er jo "irrelevant" men hvis du bla alver et nyt project og går
ind der du vælger hvilken mappe det skal ligge i, er det tydelig hvis levn
fra 3.11 bruger fladen, jeg ville jo mene det var smartere at bruge windows
egen åben proberty, så er vinduerne ens i alle windows programmer.... sådan
en masse ting syntes jeg man ser overalt....

længere end 8.3....

Mvh

Kasper

Re: Software til design og printlayout

pin og gate swap er standard i Capture/Layout, og har været det siden
DOS tiden.

og en funktion hvor man kan finde mange

Det kan man gøre med stor lethed i Layout, også. Ligegyldigt hvor du er
kan du søge efter koordinater, komponenter, ben, net, tekster etc, med
wildcard efter behag.

Det er direkte forkert. Siden OrCAD kom på windos, har det understøttet
almindelige lange filnavne. Den første release (rel. 6.1) havde
problemer med "æøå"

Bo //

Re: Software til design og printlayout

Prøv så at installere Orcad, jeg mindes det var 10.3 eller 10.0, nu er det
et stykke tid siden jeg sidst gjorde det...

Men setuppen kommer ud og spørger om noget lignene hvor man vil placere
standard save folder/dokument folder, den kan man ikke få under under de alm
windows dokumenter, mindes enda jeg prøvede med 8.3 filnanvent med ~, men
tror det var noget med den ikke kunne lide "spaces", men som sagt lidt for
langt tid siden til jeg kan huske det klart....

Kasper

Site Timeline