Snubber kobling !?

Hej

Jeg har en blæser som jeg kører noget PWM på (ca. 100Hz med variabel D.C.) alt afhænigt af temperatur i det apparat den sidder i ... jeg kunne godt tænke mig at forbedre mit design og kom i tanke om at der engang blev nævnt en snubber kobling (RC led) som man med fordel kunne kaste parallelt over en diode til f.eks. relæ'er osv... jeg har et alm. relæ med en shottky diode over spolen vil jeg her kunne hente lidt ekstra goder ved at banke en snubber parallelt over dioden ? eller er det frås med komponenter ?

i så fald er der kun tale om en simpel ON/OFF på det relæ som sker måske en gang hver dag ... så der er ikke tale om noget pwm på relæet :o) smider man bare en 0603 100nF og en 0603 100ohm's modstand i et RC led over dioden ?

Vil jeg få noget ud af at smide snubberen over min PWM styret blæser ? vil det ødelægge noget ? bør jeg have en spole i serie med forsyningen til blæseren ? hvor stor ?

Bruger man bare nogle slag på tasken (mekaniker håndregler) eller er der noget dybere halløj man skal tage hensyn til ?

M.v.h. Lasse Madsen

Reply to
Lasse Madsen

nævnt

diode

Du får ikke moget ud af den snubber, kun hvis du har et mega følsomt design. Mht dioden, brug en standard diode istedet. dI/dt på spolen er jo bestemt af din PIV (Peak Inverse Voltage), så:

dI/dt = V / L

Dvs V bliver 0.3V ca for en schottky og din dI/dt bliver langsomere. Hvis du bruger en std. diode får du dobbelt så hurtigt dI/dt. Og hvorfor lidt hurtigere dI/dt, - fordi den bestemmer hvor hurtigt dit relæ slukker igen og det er tit en design parameter at det skal slukke hurtigt (bedre at kollapse feltet hurtigt - det skåner også kontakt fladerne)

en

man

Istedet for en snubber over din blæser, så placer et LC filter. Så din PWM bliver udglattet til en DC spænding (i princippet en buck converter). Men ærligt talt, induktansen i din blæser hjælper dig og ligeledes gør dens mekaniske tidskontant. Jeg ville egentligt bare switch ved en højere frekvens, så kan du klare dig uden snubber og LC filter. Skift frekvensen op og mål strømmen til blæseren med en strømprobe......

Hvis du vil placere en spole - vælg en der har en impedans ved 100Hz, som er en faktor højere en DC impedansen for blæseren

mvh

Klaus Vestergaard Kragelund

"Lasse Madsen" skrev i en meddelelse news:buh8d6$2vj$ snipped-for-privacy@news.cybercity.dk...

nævnt

diode

En snooper er ikke et kredsløb, der skal sættes parallelt over relæspolen. Det klarer den diode, du allerede har der. Snooperen sættes parallelt over relækontakterne, således, at den gnist, der kan opstå, når relækontakterne brydes, dæmpes eller fjernes helt af snooperen, således at kontaktsættet ikke brænder sammen.

--
Med venlig hilsen
Karsten H. Jensen

D.C.)

over

-----^ Snubber

Cheers

Klaus Vestergaard Kragelund

"Klaus Vestergaard Kragelund" skrev i en meddelelse news:400c600a$0$202$ snipped-for-privacy@dread14.news.tele.dk...

godt

relæspolen.

Hvis det er mig, du svarer, må du da gerne, om ikke andet så af rent høflighedsmæssige grunde, uddybe dit lidet omfattende svar. I øvrigt er det det, jeg ved flere lejligheder har brugt en snooper til - oven i købet, hvor den løste opgaven.

Hvis den ikke virker i den forbindelse efter hensigten, skulle du have fortalt mig det inden jeg brugte den til det, for så havde der ikke været nogen grund til at gøre det.

--
Med venlig hilsen
Karsten H. Jensen

Jeg ville gætte på at der hentydes til at der skal bruges en "slukker" (snubber) og ikke en "snuser" (snooper)...

Kimjand

Reply to
Kim Johan Andersson

meddelelse

blev

parallelt

shottky

en

Sorry - jeg ville bare lige oplyse dig om det hedder en "Snubber" og ikke en "Snooper

mvh

Klaus Vestergaard Kragelund

nævnt

1: virker det? 2: bliver det varmt? Hvis det virker og det ikke bliver varmt er det spild af tid. Jeg gætter på at ved 100Hz er det OK

Slag på tasken skal man ikke sige, når vi ved at svenskere læser med her....

Der findes dybere teorier til det, og en simulator er guld værd til den første vurdering.

D.C.)

over

her....

Modstander levere al ladning til cap. Husk at en modstand i serie med en kondensator vil afsætte samme effekt som den ladning kondensatoren får. Dvs:

Qc = 1/2 * C * I^2

og Pc = Qc * Freq

Klaus Vestergaard Kragelund

"Bo Bjerre" skrev i en meddelelse news:40102df6$0$25820$ snipped-for-privacy@nntp01.dk.telia.net...

En snooper er kun at betragte som en gnistslukker over relækontakter, når de brydes - simpelthen for ikke at brænde relækontakterne op for hurtigt - specielt ved hyppige on/off funktioner (varmelegemer i plastic-extrudere) - og det er følgelig ikke på nogen måde frekvensafhængigt.

--
Med venlig hilsen
Karsten H. Jensen

Betyder det noget andet på svensk?

Reply to
Jens C. Hansen [Odense]

Taska betyder luder. En taske hedder en vädska på svensk.

Så i Köbenhamn, den eneste by i Sverige hvor man kan købe ordentligt øl, råber man IKKE efter en svensker: Hej, du har glemt din taske!

/Bo. (Københavner :o)

Reply to
Bo Braendstrup