Snubber kobling !?

Jeg har en blæser som jeg kører noget PWM på (ca. 100Hz med variabel D.C.)
alt afhænigt af temperatur i det apparat den sidder i ... jeg kunne godt
tænke mig at forbedre mit design og kom i tanke om at der engang blev nævnt
en snubber kobling (RC led)  som man med fordel kunne kaste parallelt over
en diode til f.eks. relæ'er osv... jeg har et alm. relæ med en shottky diode
over spolen vil jeg her kunne hente lidt ekstra goder ved at banke en
snubber parallelt over dioden ? eller er det frås med komponenter ?

i så fald er der kun tale om en simpel ON/OFF på det relæ som sker måske en
gang hver dag ... så der er ikke tale om noget pwm på relæet :o) smider man
bare en 0603 100nF og en 0603 100ohm's modstand i et RC led over dioden ?

Vil jeg få noget ud af at smide snubberen over min PWM styret blæser ? vil
det ødelægge noget ?
bør jeg have en spole i serie med forsyningen til blæseren ? hvor stor ?

Bruger man bare nogle slag på tasken (mekaniker håndregler) eller er der
noget dybere halløj man skal tage hensyn til ?

M.v.h.
Lasse Madsen

Re: Snubber kobling !?
nævnt
diode

Du får ikke moget ud af den snubber, kun hvis du har et mega følsomt design.
Mht dioden, brug en standard diode istedet. dI/dt på spolen er jo bestemt af
din PIV (Peak Inverse Voltage), så:

dI/dt = V / L

Dvs V bliver 0.3V ca for en schottky og din dI/dt bliver langsomere. Hvis du
bruger en std. diode får du dobbelt så hurtigt dI/dt. Og hvorfor lidt
hurtigere dI/dt, - fordi den bestemmer hvor hurtigt dit relæ slukker igen og
det er tit en design parameter at det skal slukke hurtigt (bedre at kollapse
feltet hurtigt - det skåner også kontakt fladerne)

en
man

Istedet for en snubber over din blæser, så placer et LC filter. Så din PWM
bliver udglattet til en DC spænding (i princippet en buck converter). Men
ærligt talt, induktansen i din blæser hjælper dig og ligeledes gør dens
mekaniske tidskontant. Jeg ville egentligt bare switch ved en højere
frekvens, så kan du klare dig uden snubber og LC filter. Skift frekvensen op
og mål strømmen til blæseren med en strømprobe......

Hvis du vil placere en spole - vælg en der har en impedans ved 100Hz, som er
en faktor højere en DC impedansen for blæseren

Re: Snubber kobling !?

nævnt
diode
En snooper er ikke et kredsløb, der skal sættes parallelt over relæspolen.
Det klarer den diode, du allerede har der. Snooperen sættes parallelt over
relækontakterne, således, at den gnist, der kan opstå, når relækontakterne
brydes, dæmpes eller fjernes helt af snooperen, således at kontaktsættet
ikke brænder sammen.
Karsten H. Jensen

Re: Snubber kobling !?
D.C.)
over

-----^ Snubber

Cheers

Klaus

Re: Snubber kobling !?

godt
relæspolen.
Hvis det er mig, du svarer, må du da gerne, om ikke andet så af rent
høflighedsmæssige grunde, uddybe dit lidet omfattende svar. I
 øvrigt er det det, jeg ved flere lejligheder har brugt en snooper til -
oven i købet, hvor den løste opgaven.

Hvis den ikke virker i den forbindelse efter hensigten, skulle du have
fortalt mig det inden jeg brugte den til det, for så havde der ikke været
nogen grund til at gøre det.
Karsten H. Jensen

Re: Snubber kobling !?

Jeg ville gætte på at der hentydes til at der skal bruges en "slukker" (snubber)
og ikke en "snuser" (snooper)...

    Kimjand

Re: Snubber kobling !?
meddelelse
blev
parallelt
shottky
en

Sorry - jeg ville bare lige oplyse dig om det hedder en "Snubber" og ikke en
"Snooper

Re: Snubber kobling !?

nævnt

1: virker det?
2: bliver det varmt?
Hvis det virker og det ikke bliver varmt er det spild af tid. Jeg gætter på
at ved 100Hz er det OK

Slag på tasken skal man ikke sige, når vi ved at svenskere læser med her....

Der findes dybere teorier til det, og en simulator er guld værd til den
første vurdering.

Bo //

Re: Snubber kobling !?
D.C.)
over

her....

Modstander levere al ladning til cap. Husk at en modstand i serie med en
kondensator vil afsætte samme effekt som den ladning kondensatoren får. Dvs:

Qc = 1/2 * C * I^2

og Pc = Qc * Freq

Klaus

Re: Snubber kobling !?

En snooper er kun at betragte som en gnistslukker over relækontakter, når de
brydes - simpelthen for ikke at brænde relækontakterne op for hurtigt -
specielt ved hyppige on/off funktioner (varmelegemer i plastic-extrudere) -
og det er følgelig ikke på nogen måde frekvensafhængigt.
Karsten H. Jensen

Re: Snubber kobling !?

Betyder det noget andet på svensk?

Re: Snubber kobling !?

Taska betyder luder.
En taske hedder en vädska på svensk.

Så i Köbenhamn, den eneste by i Sverige hvor man kan købe ordentligt øl,
råber man IKKE efter en svensker: Hej, du har glemt din taske!

/Bo. (Københavner :o)

Site Timeline