SMD Dioder

Puue ha dada de er små i år..

Jeg er igang med at udskifte instrumentlys i min bil til blå.. og en eller
anden ingenør på en bilfabrik i tyskaland har valgt at det skal være smd...
Hmm..

Nu kommer spørgsmålet så.. er alle smd dioder samme spænding? jeg kan jo
ikke se alverden når jeg kikket på sådan en,, og der sidder en modstand
foran dioden.. eller faktisk foran flere af dem.. og der står bare "000"
på..

Sååe.. er alle SMD dioder samme spænding ?

//Brian

Re: SMD Dioder
Nej,

000 smd dimser plejer at være 0 ohms modstande, altså bare "lige
igennem".

Dioder er der mange modeller af, men fx en "stor" en er 1N4007, også i
smd model

Men i en bil er det nok ikke spændingen, der er værst.

--
Christen Fihl

Re: SMD Dioder
Hej!

Det er da fint nok!

Det er sikkert bare 0 ohms modstande som printlus.

Hvad siger din lærdom dig om lysdioder? :)

Der er forskelligt spændingsfald over forskellige farver dioder. Kan ikke lige
huske dem i hovedet, men prøv først at skifte og se hvad der sker. Hvis de ikke
er lysstærke nok så kig på formodstand(e).

(Det kan selvfølgelig også være fordi du har valgt en lysdiode med for lille
lysoutput)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: SMD Dioder

Hvis du ikke skriver "lysdioder" i stedet for bare "dioder", får du
(verbale) drag over nakken her i gruppen.
Røde, grønne og gule LEDs (Light Emitting Diodes) har alle
omkring 2V spændingsfald. Blå og hvide skal have 3V før de
spiller.
Er du heldig er instrumentlyset i din bil strømstyret (som det skal være).
Så skal du bare skifte LEDs til den farve du ønsker.

Tillad mig at henlede din opmærksomhed på at rødt lys skulle være
mindst "skadeligt" for menneskers nattesyn. Måske blåt er smart, og så
alligevel ikke så smart.
Overvej at placere det blå lys et andet sted end i instrumentpanelet.
Under sæderne, under handskerummet, i bagagerummet, i badeværelset ....

/Bo.

Re: SMD Dioder

Nu har jeg dæmper på lyset. så regner med at det skal dæmpes helt ned.. og
duer det ikke, må jeg jo skifte til rød.. (så ved jeg jo hvordan man gør)

Blå LED på badeværelset?? er det ikke lige i overkanten?? måske nede i
tønnen, så der strømmet et blå lys op når man åbner lågen.?

//Brian

Site Timeline