Smart el rudehejs

Hej

Jeg er ved at installere el rudehejs i min bil.

Men jeg kan godt tænkte mig den funktion med at man bare lige trykker en enkelt gang på kontakten, og så kører ruden enten helt op eller helt ned. Men det skal også stadig være sådanne at man kan holde kontakten nede og så bare åbne ruden en smule.

Hvordan kan dette lade sig gøre?

Som alternativ løsning ville det egentligt ikke genere mig om der var et sæt vippe kontakter til at køre ruderne lidt op og ned og et sæt til at udfører et helt rude luk eller rude åben ... men primær løsning med bare to centralt placeret kontakter vil nok være at foretrække.

På forhånd tak

Mvh Thostrup

Reply to
Thostrup

på de modeller jeg har set ligger det i styreboksen, og ikke i kontakten

--
Calle
Reply to

På alle biler jeg har set som kan køre vinduet automatisk op sidder der en trykfølsom liste som kan føle om noget kommer i klemme. Jeg vil ikke anbefale at lave et rudehejs der kan køre automatisk op uden ... det er tidligere sket at børn er blevet kvalt i el-ruder ...

- Per

sæt

udfører

centralt

Reply to
Per Olsen

Okay - det kan jeg godt se ikke er så smart endda ...

Mvh Thostrup

Reply to
Thostrup

Hejsa

Eller som på min, den måler når motoren bruger for meget strøm, og stopper derved motoren, hvilket egentligt er det bedste, så er man sikker på ikke at blive "kvalt" i ruden.

/Hauge

Reply to
Hauge

"Thostrup" skrev i en meddelelse news:c1cciq$j2p$ snipped-for-privacy@news.net.uni-c.dk...

sæt

udfører

centralt

Der findes bokse som kan det du efterlyser. Har selv haft en for år tilbage. Hvis du spørger i en biltilbehørsforretning, så kan de sikkert hjælpe. Min var af fabrikatet SPAL, men der er garanteret fler der laver dem.

-- mvh Uffe

Reply to
Uffe Bærentsen

-CUT-

en

-CUT-

Det er også meget godt, men det forhindrer desværre ikke barnet i at blive kvalt. Det gør bare at det ikke går så hurtigt. Og hvorfor?......Jo, motoren stopper ikke før at der bliver trukket for meget strøm, men på det tidspunkt er barnet jo allerede fanget og kan som sådan godt hænge og dingle sådan i lang tid, før der kommer en forbi og ruller ruden ned igen. Med mindre at motoren begynder at køre den anden vej, når der bliver trukket overstrøm?

Mvh. René Kirstein

Reply to
René Kirstein

Hejsa

motoren

tidspunkt

Er det noget anderledes, end en føleliste i toppen af ruden? Næeh, den stopper også først ruden når barnet er kvalt, så hvad forskellen er, kan jeg ikke se, måske fordi jeg er blind, eller fordi jeg ikke lader ungerne hænge ud af vinduerne, det ved jeg ikke..

/Hauge

Reply to
Hauge

-CUT-

jeg

hænge

-CUT-

Det ved jeg heller ikke. ;o) ......men det var heller ikke pointen. Pointen er, som du selv er inde på, at den slags ruder er farlige lige meget hvordan/hvornår de stopper. Børn skal bare ikke have mulighed for at komme i klemme i skidtet.

Mvh. René Kirstein

Reply to
René Kirstein

De el-vinduer jeg har set der har "automatisk lukning" kører alle ned igen når føleren føler at noget er i vejen. For ruder der ikke har automatisk lukning er problemet betydeligt mindre ... der var dog en sag med FIAT for en del år siden hvor er barn stod på lukkekontaken og derved fik vinduet til at lukke. FIAT ændrede senere designet af kontakten.

- Per

Pointen

Per Olsen